DSB SE 4118


DSB Litra SE: Den 4. Generations S-Tog

Litra SE er et fast sammenkoblet 4-vogns S-tog, bestående af SE-SF-SG-SH, hvor DSB modtog 31 SE-togsæt i perioden 2004-2005. SE-togsættet er kendt for sin hurtige og støjsvage acceleration samt høje komfort. Hvert togsæt, der består af fire vogne, måler 42,58 meter i længden og kan kun adskilles på værkstedet. Togsættene er oprangeret og individuelt nummereret.

Vogntyper og Konstruktion

Litra SE består af følgende fire vogntyper:
På grund af deres karakteristiske facon har Litra SE-togsættene fået øgenavne som "perronknuseren", "bobletog" og "Hamsteren/Dværghamsteren", der refererer til både den otte-vogns SA-storebror og det fire-vogns SE-togsæt.

Teknologiske Forbedringer

Litra SE er konstrueret med enkeltakslede bogier i stedet for de mere traditionelle to-akslede bogier. De enkeltakslede, hydraulisk kurvestyrede bogier sørger for, at hjulene altid står vinkelret på sporet, hvilket reducerer både støj og slitage på hjul og spor. Denne konstruktion resulterer også i væsentligt lavere vægt, hvilket medfører lavere energiforbrug og bedre acceleration.

Produktion og Drift

Litra SE-togsættene er bygget af Alstom LHB og Siemens i Salzgitter, Tyskland. Oprindeligt bestilte DSB i 1992 en forserie på 8 stk. litra SA-togsæt, og efter vellykket drift blev der i 1997 bestilt yderligere 112 litra SA-togsæt. På grund af den forlængede Ringbane blev de sidste 15 stk. 8-vogns togsæt dog ændret til 30 stk. 4-vogns togsæt, som blev til litra SE.

Litra SE-togsættene kører på 1.650 V jævnstrøm og har en maksimal hastighed på 120 km/t. Denne tophastighed kan dog kun opnås på strækninger som Køge Bugt, Høje Taastrup, Frederikssund og den del af Nordbanen, der strækker sig fra Hellerup til Hillerød. På Ringbanen er tophastigheden begrænset til 80 km/t.

Sikkerhed og Ulykker

I en ulykke i Holte den 7. november 2002 kørte SA 8122 gennem en sporstopper og blev påkørt af SA 8136. Ulykken resulterede desværre i en passagers død. Efter ulykken blev de mindst beskadigede vogne samlet til et nyt SA 8122 togsæt, som kom i drift i 2004. De resterende beskadigede vogne blev udrangeret og opklodset i Århus. Som erstatning for de udrangerede vogne anskaffede DSB et ekstra 4-vognstogsæt, hvilket bragte det samlede antal togsæt op på 136, hvoraf 105 er 8-vognstogsæt og 31 er 4-vognstogsæt.

Energieffektivitet

Litra SE 4. generations S-tog er mere energiøkonomiske end deres forgængere, da de er udstyret med regenerativ bremsning. Togsættene bremser elektrisk, hvilket producerer energi, der enten kan bruges af toget selv eller sendes ud i køreledningen til brug for andre tog. Hvis togsættene ikke havde regenerative bremser, ville DSB skulle indkøbe ca. 40 % mere elektricitet. Selv om den elektriske bremse er den primære bremse, har togsættene også mekaniske bremser som backup.


Links til supplerende læsning:

da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB 4. generation S-tog)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB 4. generation S-tog)


Stamdata for DSB SE 4118

Byggeår2005
Konfiguration i fast sammenkoblingSE 4118-SF 4318-SG 4518-SH 4718
FabrikantAlstom
ModelDSB s-tog Litra SE - ALSTOM årgang 2004-2005
Antal indkøbt31
KarrosseriAluminium
Tjenestevægt63.000 kg
Fremdriftsmiddel1.650 V DC
Effekt i KW eller HK860 kW / 1.150 HK
Motor4 asynkrone AC banemotorer
TransmissionElektrisk
BremsetypeHydrauliske og Elektriske bremser med en maksimal bremse effekt på 1.475 kW / Maksimal retardation 1,2 m/s2.
SammenkoblingstypeScharfenberg automatkobling
AkselrækkefølgeA'A'A'1A'
Antal trækkende aksler4
Hastighed MAX120 km/t
Acceleration1,3 m/s2
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere42.580 mm
Bredde3.520 mm
Højde over skinner4.300 mm
Akselafstand7.500 mm + 9.8500 mm + 9.850 mm + 9.850 mm
Hjuldiameter840 mm
StrækningsradioGSM-R
SikkerhedssystemHKT og CBTC
Antal pladser134 sæder, 16 klapsæder og ca. 180 ståpladser.
Døre pr. side4 stk. dobbeltdøre pr. side.
Vogne pr. togsæt4-vogns S-tog i formation: SE-SF-SG-SH
Dørbredde1.600 mm
Indstigningshøjde1.100 mm - i niveau
Antal toiletter0
Kørestolspladser2 dedikerede kørestolspladser.
Antal cykelpladser2 stk. af 7 pladser - 14 pladser i alt.
Antal flexområder2 stk. flexrum til cykler, barnevogne, rullestole m.m.


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB SE 41182005.06.10I driftDanske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
DSB SE 41182005DSB SE 4118 blev blev leveret til DSB af Alstom LHB fra Salzgitter i Tyskland.


Billeder af DSB SE 4118

Billede af DSB SE 4118 fotograferet ud for Lyngby Station.
Billede af DSB SE 4118 fotograferet ud for Lyngby Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023
Download billede

Billede af DSB SE 4118 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Billede af DSB SE 4118 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2024
Download billede

Billede af DSB SE 4118 fotograferet ud for Lyngby Station.
Billede af DSB SE 4118 fotograferet ud for Lyngby Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023
Download billede

DSB SE 4118 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
Stedet er fotograferetDSB SE 41012004I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41022004I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41032004I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41042004I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41052004I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41062004I drift i Danmark
DSB SE 41072004I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41082004I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41092004I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41102004I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41112004I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41122004I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41132004I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41142004I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41152004I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41162005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41172005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41182005I drift i Danmark
DSB SE 41192005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41202005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41212005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41222005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41232005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41242005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41252005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41262005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41272005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41282005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41292005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SE 41302005I drift i Danmark
DSB SE 41312005I drift i Danmark