SFJ 31


Sydfynske Jernbaneselskab og Vedligeholdelsesværkstedet i Odense

Sydfynske Jernbaneselskab (SFJ) spillede en afgørende rolle i udviklingen af jernbanenettet på Fyn og de omkringliggende øer fra det 19. århundrede og frem. SFJ's vedligeholdelsesværksted i Odense var et centralt knudepunkt for drift og vedligeholdelse af lokomotiver og rullende materiel, hvilket sikrede både effektiviteten og sikkerheden af jernbanetransporten i regionen.

Strategisk Beliggenhed og Funktionalitet

Vedligeholdelsesværkstedet i Odense blev etableret som en central facilitet for at servicere SFJ's voksende flåde af damplokomotiver, passagervogne og godsvogne. Placeringen i Odense var strategisk, da byen lå centralt på Fyn og fungerede som et naturligt knudepunkt for jernbanetransporten. Værkstedet gjorde det muligt for SFJ at udføre reparationer, periodiske eftersyn og større ombygninger internt, hvilket var afgørende for at opretholde en høj grad af driftssikkerhed og effektivitet.

Bygningen af SFJ 31: En Kopi af Henschel Lokomotiver

I 1914 byggede SFJ en kopi af de større Henschel-lokomotiver, som allerede var i drift hos SNB, SFB og SFJ. Kopien, kendt som SFJ 31, var baseret på SFJ 28, som blev bygget af Henschel & Sohn i Tyskland i 1910. SFJ 28 var på det tidspunkt det største damplokomotiv anvendt af danske privatbaner. I alt blev der købt fire lokomotiver fra Henschel & Sohn, og med SFJ's kopi udvidedes flåden til fem.

Lokomotivproduktion i Odense

SFJ byggede det meste af SFJ 31 selv, da de havde et stort og moderne reparationsværksted i Odense, hvor de også fremstillede vognmateriel. Den største enkeltdel, kedlen, blev bygget af smedjen i Allerup og var den eneste komponent, der blev indkøbt eksternt.

Anvendelse af SFJ Lokomotivet

SFJ-lokomotivet var primært designet til godstog, men det blev også anvendt til persontog på de sydfynske baner. Hovedstrækningen var mellem Odense og Svendborg, men lokomotivet betjente også de mindre baner mellem Svendborg og Faaborg samt Svendborg og Nyborg.

Specifikt information om SFJ 31

I 1949 blev SFJ overtaget af DSB, hvor DSB også overtog materiellet. Efter DSB's overtagelse af SFB 31, blev lokomotivet omlitreret til DSB DF 131.


Links til supplerende læsning:

dit-veterantog.dk (Beskrivelse af SFJ - SFJ årgang 1914)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af SFJ - SFJ årgang 1914)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af SFJ - SFJ årgang 1914)


Stamdata for SFJ 31

Byggeår1914
Byggenummer2
FabrikantSFJ
ModelSFJ - SFJ årgang 1914
Antal indkøbt1
KarrosseriStål
Tjenestevægt57.500 kg
Tomvægt45.300 kg
FremdriftsmiddelKul og vand
MotorDampkedel
TransmissionUdvendige cylindre med rundglidere og Heusinger-styring.
BremsetypeVakuumbremse og håndbremse.
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
Kedeltryk12 Atm.
Kul1,6 Tons
Vand6,5 m³
Akselrækkefølge1D1
Antal trækkende aksler4
Hastighed MAX70 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere12.170 mm
Hjuldiameter1.420 mm.


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
SFJ 311914Sydfyenske Jernbaner (SFJ)


Litteratur for: SFJ 31

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel
Lars Viinholt-Nielsen
2016
144

Bane Bøger
9788791434471