DSB ET 4331


DSB Øresundstog: En Vigtig Forbindelse Mellem Danmark og Sverige

DSB Øresundstog, også kendt som Litra ET, spiller en central rolle i den skandinaviske jernbanetrafik og er resultatet af et dansk-svensk samarbejde. Disse tog har været i drift siden 2000, da de blev introduceret i forbindelse med åbningen af Øresundsbroen den 2. juli 2000, som forbinder Danmark med Sverige. Øresundstogene var de første i Danmark til at være helt røgfrie.

Bygget til Grænseoverskridende Drift

Øresundstogene, der er bygget af Adtranz Sweden AB (nu en del af Bombardier Transportation), er designet til at betjene strækningen mellem Helsingør, København H, Malmö og andre lokale ruter i Skåne. Et bemærkelsesværdigt træk ved disse tog er deres evne til at operere på både det danske og svenske jernbanenet, idet de er udstyret til både 15 kV/16,7 Hz og 25 kV/50 Hz og har både Dansk ATC og Svensk ATC (Automatisk Togkontrol).

Togsammensætning og Teknologi

Hvert Litra ET-togsæt består af to motorvogne (Litra ET) med førerrum og en mellemvogn (Litra FT) med lavgulv og flexareal. Togene er udstyret med 8 stk. 3-fasede asynkrone banemotorer, hver på 265 kW, og kan nå en maksimal hastighed på 180 km/t.

Passagerkomfort og Faciliteter

Passagerfaciliteterne omfatter 176 siddepladser og 41 klapsæder i 2. klasse samt 20 siddepladser i 1. klasse. Togsættene er udstyret med trykluftbremser, el-bremser og magnetskinnebremser samt klimaanlæg og to toiletter ombord. Disse funktioner sikrer en høj komfort for passagererne under hele rejsen.

Driftsområder og Materielpulje

Litra ET-togene er en integreret del af Øresundstrafikken og anvendes primært på strækningerne mellem Østerport, Københavns Hovedbanegård og Malmö, men kører også videre til byer som Göteborg, Kalmar, Karlskrona og på Pågatågen til Ystad/færge til Rønne.

I Øresundstrafikkens fælles materielpulje indgår 77 svenskejede og 24 danskejede Øresundstogsæt, som er udlånt uden vederlag til Skånetrafikken. Ved køreplansskiftet i 2023 har DSB kun 10 togsæt (Litra ET 4391 - ET 4400) i drift i den sjællandske regionaltrafik mellem Helsingør og Roskilde/Næstved samt mellem Københavns Lufthavn via Ny Ellebjerg til Slagelse.

Udfordringer og Fremtidige Forbedringer

Der har været tekniske udfordringer med motorerne og informationssystemerne på disse tog, men de har stadig været en vital del af jernbanenettet i Skandinavien. En ombygnings- og opgraderingsproces vil medføre forbedrede faciliteter i mange af disse tog, herunder nye polstrede sæder, renoverede toiletter og opgraderede bagagehylder.

DSB Øresundstogs Betydning

DSB Øresundstog har ikke kun været et symbol på grænseoverskridende jernbanetrafik, men har også fungeret som en vigtig transportforbindelse mellem Danmark og Sverige, hvilket har lettet pendling og turisme mellem de to lande.


Links til supplerende læsning:

kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Øresundstog Litra ET - Adtranz årgang 2000-2001)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Øresundstog Litra ET - Adtranz årgang 2000-2001)


Stamdata for DSB ET 4331

Byggeår2001
EVN/European Vehicle NumberET 4331: 94 74 4314 331-0, FT 4731: 94 74 4314 731-1 og ET 4531: 94 74 4314 531-5
Konfiguration i fast sammenkoblingET 4331-FT 4731-ET 4531
FabrikantAdtranz
ModelDSB Øresundstog Litra ET - Adtranz årgang 2000-2001
Antal indkøbt35
KarrosseriAluminium
Tjenestevægt153.000 kg
FremdriftsmiddelEL 25 kV/50 Hz og 15 kV/16,7 Hz
Effekt i KW eller HK8 × 265 kW (360 HK)
Motor8 asynkrone AC banemotorer.
TransmissionElektrisk med 8 asynkrone AC banemotorer.
BremsetypeTrykluftbremse, dynamisk bremse og magnetskinnebremse
SammenkoblingstypeScharfenberg automatkobling
Antal trækkende aksler8
Hastighed MAX180 km/t
Acceleration0,87 m/s2
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere76.900 mm
Bredde2.970 mm
Højde over skinner3.800 mm
AkselafstandBogietapafstand 19.000 mm og bogieakselafstand 2.700 mm
StrækningsradioGSM-R
SikkerhedssystemDansk ATC og Svensk ATC
Antal pladser237
Døre pr. side4 stk. dobbeltdøre pr. side.
Vogne pr. togsæt3-vogne i formation: ET-FT-ET
Indstigningshøjde1.020 mm for styrevogne og 600 mm for mellem vogn.
Antal toiletter2 - De 7 svenske togsæt ET4343 - ET 4349 er Litreret X32K og har 3 toiletter pr. togsæt.
Monteret komfortudstyrKlimaanlæg, WiFi og GSM repeater


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB ET 43312001I dagDanske Statsbaner (DSB)


Billeder af DSB ET 4331

Billede af DSB ET  4331 fotograferet ud for Ørestad Trinbræt.
Billede af DSB ET 4331 fotograferet ud for Ørestad Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2024
Download billede

Billede af DSB ET  4331 fotograferet ud for Ørestad Trinbræt.
Billede af DSB ET 4331 fotograferet ud for Ørestad Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2024
Download billede

Billede af DSB ET  4331 fotograferet ud for Ørestad Trinbræt.
Billede af DSB ET 4331 fotograferet ud for Ørestad Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2024
Download billede

Billede af DSB ET  4331 fotograferet ud for Ørestad Trinbræt.
Billede af DSB ET 4331 fotograferet ud for Ørestad Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2024
Download billede

Billede af DSB ET  4331 fotograferet ud for Ørestad Trinbræt.
Billede af DSB ET 4331 fotograferet ud for Ørestad Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2024
Download billede

DSB ET 4331 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB ET 43012000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43022000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43032000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43042000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43052000I drift i Danmark
DSB ET 43062000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43072000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43082000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43092000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43102000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43112000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43122000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43132000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43142000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43152000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43162000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43172000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43182000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43192001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43202001I drift i Danmark
DSB ET 43212001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43222001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43232001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43242001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43252001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43262001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43272001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43282001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43292001I drift i Danmark
DSB ET 43302001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43312001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43322001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43332001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43342001I drift i Danmark
DSB ET 43352001I drift i Danmark