DSB M 33

Startede med litra: DSB M 33, men blev senere omlitreret til: M 33, ME 33 og LNJ M 4.

Triangel mortorvognen havde et rejsegodsrum med en nyttelast på 800 kg og en samlet togvægt på 32 tons.

Triangel motorvogne var produceret af De Forenede Automobilfabrikker A/S, bedre kendt som Triangel, i Odense og repræsenterer en vigtig del af den danske jernbane- og transportarv. Triangel blev grundlagt i begyndelsen af det 20. århundrede og udviklede sig til at blive en af de førende producenter af motoriserede køretøjer i Danmark, herunder lastbiler, busser og motorvogne til jernbanen.

Triangel motorvognene var kendt for deres robuste konstruktion og pålidelighed. Motorvognene blev designet til at opfylde de specifikke behov i den danske offentlige transport, hvilket ofte involverede drift på regionale jernbanelinjer og mindre trafikerede ruter. Konstruktionen af motorvognene tog højde for de varierende vejrforhold og geografiske forhold i Danmark, hvilket resulterede i køretøjer, der var både holdbare og alsidige.

Triangel motorvognene var typisk udstyret med kraftige benzin- eller dieselmotorer. Disse motorer sikrede, at motorvognene kunne levere den nødvendige trækkraft og hastighed for effektiv acceleration og jernbanetransport over kortere afstande.

Motorvognene havde en moderat passagerkapacitet, designet til at rumme det varierende antal rejsende, der benyttede de regionale linjer og interiøret var funktionelt med fokus på rimeligkomfort for passagererne. Motorvognene havde en karakteristisk udseende, som gjorde dem letgenkendelige på de danske skinner.

Triangel motorvogne blev anvendt på en række regionale og lokale jernbanelinjer i Danmark. Deres fleksibilitet og evne til effektivt at operere på mindre trafikerede strækninger gjorde dem til en værdifuld del af det danske jernbanenet. De tjente til at forbinde mindre byer og landsbyer med større byområder, hvilket spillede en afgørende rolle i udviklingen af regional transport.

Triangel motorvogne har en særlig plads i historien om dansk jernbane og offentlig transport. De repræsenterer en periode med teknologisk innovation og udvikling inden for dansk industri, hvor der var et øget fokus på at forbedre mobiliteten og tilgængeligheden af transport i hele landet. Triangel bidrog til denne udvikling ved at levere køretøjer, der var tilpasset de lokale transportbehov.

Flere af Triangel motorvognene er blevet bevaret og restaureret af veteranjernbaner i Danmark og er en påmindelse om Triangels rolle i den danske industrihistorie og Triangels bidrag til udviklingen af transportmidler.


Links til supplerende læsning:
danskjernbaneklub.dk (Beskrivelse af DSB Litra ME (I) - Triangel årgang 1927-1928)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra ME (I) - Triangel årgang 1927-1928)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra ME (I) - Triangel årgang 1927-1928)

Stamdata for DSB M 33

Byggeår1927
Byggenummer1.109
FabrikantTriangel
ModelDSB Litra ME (I) - Triangel årgang 1927-1928
Antal indkøbt17
KarrosseriTræ på stålramme
Tjenestevægt14.400 kg
FremdriftsmiddelBenzin
Effekt i KW eller HK100 HK
MotorContinental 6 cylinder benzinmotor
Transmission3-trins mekanisk gearkasse
MAX togvægt32 Tons
SammenkoblingstypeCentralkobling, som blev ombygget til Træktøj og skruekobling i 1932.
Akselrækkefølge1A0
Antal trækkende aksler1
Hastighed MAX70 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere10.720 mm - efter ombygningen til Træktøj og skruekobling i 1932 var længden efterfølgende 11.600 mm
Antal pladser33 pladser
Antal toiletter1
Monteret komfortudstyrElektrisk belysning

Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
LNJ M 419371975Lyngby-Nærum Jernbane (LNJ)
ME 3319281937Danske Statsbaner (DSB)
M 331927.11.291928Danske Statsbaner (DSB)

DSB M 33 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB M 311927.11.161.107
DSB M 3319271.109