DSB ET 4411


DSB Øresundstog: En Nøgleforbindelse Mellem Danmark og Sverige

DSB Øresundstog, også kendt som Litra ET, udgør en central del af den skandinaviske jernbanetrafik og er et resultat af et dansk-svensk samarbejde. Disse tog, der har været i drift siden 2000, blev introduceret i forbindelse med åbningen af Øresundsbroen den 2. juli 2000, som forbinder Danmark med Sverige. Øresundstogene var de første i Danmark til at være helt røgfrie.

Teknologi og Design

Øresundstogene er bygget af Adtranz Sweden AB (nu en del af Bombardier Transportation) og er designet til at betjene strækningen mellem Helsingør, København H og Malmö samt andre lokale ruter i Skåne. Et bemærkelsesværdigt træk ved disse tog er deres evne til at operere på både det danske og svenske jernbanenet, idet de er udstyret til både 15 kV/16,7 Hz og 25 kV/50 Hz og har både Dansk ATC og Svensk ATC (Automatisk Togkontrol).

Togsammensætning og Kapacitet

Hvert Litra ET-togsæt består af to motorvogne (Litra ET) med førerrum og en mellemvogn (Litra FT) med lavgulv og flexareal. Togene er udstyret med otte 3-fasede asynkrone banemotorer, hver på 265 kW, og kan nå en maksimal hastighed på 180 km/t. Passagerfaciliteterne omfatter 176 siddepladser og 41 klapsæder i 2. klasse samt 20 siddepladser i 1. klasse. Togsættene er udstyret med trykluftbremser, el-bremser, magnetskinnebremser, klimaanlæg og to toiletter ombord.

Driftsområder og Materielpulje

Litra ET-togene er en integreret del af Øresundstrafikken og anvendes primært på strækningerne mellem Østerport, Københavns Hovedbanegård og Malmö, men kører også videre til byer som Göteborg, Kalmar, Karlskrona og på Pågatågen til Ystad/færge til Rønne. I Øresundstrafikkens fælles materielpulje indgår 77 svensk-ejede og 24 dansk-ejede Øresundstogsæt, som er udlånt uden vederlag til Skånetrafikken. Ved køreplansskiftet i 2023 har DSB kun 10 togsæt (Litra ET 4391 - ET 4400) i drift i den sjællandske regionaltrafik mellem Helsingør og Roskilde/Næstved samt mellem Københavns Lufthavn via Ny Ellebjerg til Slagelse.

Udfordringer og Opgraderinger

Der har været tekniske udfordringer med motorerne og informationssystemerne på disse tog, men de har stadig været en vital del af jernbanenettet i Skandinavien. En ombygnings- og opgraderingsproces vil medføre forbedrede faciliteter i mange af disse tog, herunder nye polstrede sæder, renoverede toiletter og opgraderede bagagehylder.

DSB Øresundstogs Betydning

DSB Øresundstog har ikke kun været et symbol på grænseoverskridende jernbanetrafik, men har også fungeret som en vigtig transportforbindelse mellem Danmark og Sverige, hvilket har lettet pendling og turisme mellem de to lande.


Links til supplerende læsning:

kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Øresundstog Litra ET - Bombardier årgang 2002-2012)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Øresundstog Litra ET - Bombardier årgang 2002-2012)


Stamdata for DSB ET 4411

Byggeår2012
EVN/European Vehicle NumberET 4411: 94 74 4314 411-0, FT 4811: 94 74 4314 811-1 og ET 4611: 94 74 4314 611-5
Konfiguration i fast sammenkoblingET 4411-FT 4811-ET 4611
FabrikantBombardier
ModelDSB Øresundstog Litra ET - Bombardier årgang 2002-2012
Antal indkøbt76
Købspris65 millioner kr. pr. togsæt inkl. dansk og svensk ATC (2009 prisen)
KarrosseriAluminium
Tjenestevægt153.000 kg
FremdriftsmiddelEL 25 kV/50 Hz og 15 kV/16,7 Hz
Effekt i KW eller HK8 × 265 kW (360 HK)
Motor8 asynkrone AC banemotorer.
TransmissionElektrisk med 8 asynkrone AC banemotorer.
BremsetypeTrykluftbremse, dynamisk bremse og magnetskinnebremse
SammenkoblingstypeScharfenberg automatkobling
Antal trækkende aksler8
Hastighed MAX180 km/t
Acceleration0,87 m/s2
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere76.900 mm
Bredde2.970 mm
Højde over skinner3.800 mm
AkselafstandBogietapafstand 19.000 mm og bogieakselafstand 2.700 mm
StrækningsradioGSM-R
SikkerhedssystemDansk ATC og Svensk ATC
Antal pladser237
Døre pr. side4 stk. dobbeltdøre pr. side.
Vogne pr. togsæt3-vogne i formation: ET-FT-ET
Indstigningshøjde1.020 mm for styrevogne og 600 mm for mellem vogn.
Antal toiletter2 - De 7 svenske togsæt ET4343 - ET 4349 er Litreret X32K og har 3 toiletter pr. togsæt.
Monteret komfortudstyrKlimaanlæg, WiFi og GSM repeater


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB ET 44112012I dagDanske Statsbaner (DSB)


DSB ET 4411 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
Stedet er fotograferetDSB ET 43362002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43372002I drift i Danmark
DSB ET 43382002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43392002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43402002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43412002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43422002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43432002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43442002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43452002I drift i Danmark
DSB ET 43462002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43472002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43482002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43492002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43502002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43512002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43522002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43532002I drift i Danmark
DSB ET 43542003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43552003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43562003I drift i Danmark
DSB ET 43572005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43582005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43592005I drift i Danmark
DSB ET 43602005I drift i Danmark
DSB ET 43612005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43622005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43632005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43642005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43652005I drift i Danmark
DSB ET 43662006I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43672006I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43682006I drift i Danmark
DSB ET 43692006I drift i Danmark
DSB ET 43702006I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43712006I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43722006I drift i Danmark
DSB ET 43732006I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43742006I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43752006I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43762006I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43772006I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43782006I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43792006I drift i Danmark
DSB ET 43802008I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43812008I drift i Danmark
DSB ET 43822008I drift i Danmark
DSB ET 43832008I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43842008I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43852008I drift i Danmark
DSB ET 43862008I drift i Danmark
DSB ET 43872008I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43882008I drift i Danmark
DSB ET 43892008I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43902008I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43912010I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43922010I drift i Danmark
DSB ET 43932010I drift i Danmark
DSB ET 43942010I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43952010I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43962010I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43972010I drift i Danmark
DSB ET 43982010I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 43992011I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 44002011I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 44012011I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 44022011I drift i Danmark
DSB ET 44032011I drift i Danmark
DSB ET 44042011I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 44052011I drift i Danmark
DSB ET 44062011I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 44072012I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 44082012I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 44092012I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ET 44102012I drift i Danmark
DSB ET 44112012I drift i Danmark