DSB EA 3011, blev senere omlitreret til: RDK EA 3011., en artikel om DSB EA 3011, blev senere omlitreret til: RDK EA 3011.




DSB Litra EA El-lokomotiv: En Milepæl i Dansk Jernbanehistorie

DSB litra EA el-lokomotiv markerede en vigtig milepæl i DSB's historie som det første elektriske lokomotiv, der blev indkøbt i forbindelse med elektrificeringen af Danmarks hovedstrækninger. EA-lokomotivet var et alsidigt universallokomotiv, designet til fjernstyring fra en styrevogn eller et andet EA-lokomotiv, og var udstyret med fire kraftfulde asynkrone banemotorer.

Trækkraft og Ydeevne

Disse lokomotiver kunne trække op til 1.100 tons med en hastighed på 120 km/t på flade strækninger. EA-lokomotivet havde også evnen til at starte et godstog på 1.400 tons på stigninger op til 15,6 promille, såsom op ad tunnelen på Storebælt. Lokomotivet blev drevet af en spænding på 25 kV ved 50 Hz, og den elektriske udrustning blev leveret af BBC (Brown, Boveri & Cie). Derudover var EA udstyret med det danske ATC-sikringssystem og et ZWS-anlæg til styrevognskørsel.

Design og Anvendelse

I 2007 ejede DSB seks EA-lokomotiver, som senere blev malet i DSB's nye blå design. Resten af EA-lokomotiverne blev enten overtaget af Railion eller solgt til Bulgarien.

EA-lokomotiverne blev erhvervet i to serier: 1984-1986 (lokomotivnumre 3001-3010) og 1992-1993 (lokomotivnumre 3011-3022). Disse lokomotiver blev først taget i brug på Kystbanen i 1986 og senere på Vestbanen i perioden 1987-1989. Efter åbningen af Storebæltsforbindelsen i 1997 blev EA også anvendt til at trække godstog, indtil litra EG-lokomotiverne blev leveret fra 2000.

Gradvis Udfasning

Som nyere elektriske lokomotiver blev introduceret, blev EA-lokomotiverne gradvist erstattet, og nogle af dem blev solgt til Bulgarien. De tilbageværende EA-lokomotiver blev brugt til at trække internationale nattog mellem København og Padborg indtil 2014. Efterfølgende blev de ombygget til at trække dobbeltdækkervogne mellem Østerport og Ringsted/Slagelse.

De sidste EA-lokomotiver blev taget ud af drift i december 2020 og blev afløst af de nye litra EB-lokomotiver. EA-lokomotivernes historie markerer en vigtig periode i DSB's elektrificering og modernisering af lokomotivflåden i Danmark.


Links til supplerende læsning:

kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra EA - Scandia årgang 1984-1992)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra EA - Scandia årgang 1984-1992)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra EA - Scandia årgang 1984-1992)


Stamdata for DSB EA 3011

Byggeår1992
Byggenummer30.948
Tildelt navnThomas B. Thrige
FabrikantScandia
ModelDSB Litra EA - Scandia årgang 1985-1992
Antal indkøbt20
KarrosseriStål
Tjenestevægt84.000 kg
FremdriftsmiddelEL 25 kV/50 Hz
Effekt i KW eller HK4.000 kW (5.400 HK)
MotorBBC asynkron AC (Brown, Boveri & Cie)
TransmissionElektrisk med 4 asynkrone AC banemotorer.
Start trækkraft260 KN ( Boost på 300 KN)
MAX togvægt1.400 Tons
BremsetypeEl-bremsning: 3.700 kW (5.000 HK) - 118 KN
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
AkselrækkefølgeB0'B0'
Antal trækkende aksler4
Hastighed MAX175 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere19.380 mm
Bredde3.180 mm
Højde over skinner4.590 mm
AkselafstandBogietapafstand 9.940 mm og bogieakselafstand 2.800 mm
Hjuldiameter1.250 mm (ved slid min 1.170 mm)
StrækningsradioStrækningsradio
SikkerhedssystemDansk ATC
FjernstyringZWS
Monteret komfortudstyrEnergiforsyning til tog: 1.500 V 50 Hz


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
RDK EA 30112001.01.012009.02.25Railion Denmark A/S (RDK)
DSB EA 301119922001.01.01Danske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
RDK EA 30112009.02.25RDK EA 3011 blev solgt af Railion Denmark A/S til DB Schenker Rail Bulgaria i Bulgarien.
RDK EA 30112001.01.01DSB EA 3011 solgt til Railion Denmark A/S som RDK EA 3011.
DSB EA 30111992DSB EA 3011 blev leveret af Scandia i Randers til DSB.


DSB EA 3011 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB EA 30031985.09.3030.063Solgt til udlandet
DSB EA 30041985.11.1530.064Veteran
DSB EA 30051985.12.1930.065Solgt til udlandet
DSB EA 3006198630.066Solgt til udlandet
DSB EA 3007198630.067Solgt til udlandet
DSB EA 3008198630.068Solgt til udlandet
DSB EA 3009198630.069Solgt til udlandet
DSB EA 3010198630.070Solgt til udlandet
DSB EA 3011199230.948Solgt til udlandet
DSB EA 3012199230.949Solgt til udlandet
DSB EA 3013199230.950Solgt til udlandet
DSB EA 3014199230.951Solgt til udlandet
DSB EA 3015199230.952Solgt til udlandet
DSB EA 3016199230.953Solgt til udlandet
DSB EA 3017199230.954Solgt til udlandet
DSB EA 3018199230.955Solgt til udlandet
DSB EA 3019199230.956Solgt til udlandet
DSB EA 3020199230.957Solgt til udlandet
DSB EA 3021199230.958Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB EA 3022199230.959Solgt til udlandet