DSB EG 3110


DSB EG 3110 blev senere omlitreret til: RDK EG 3110, RSC EG 3110 og DBCSC EG 3110.



DSB Litra EG El-lokomotiv: En Stærk Kraft i Dansk Godstransport

DSB litra EG el-lokomotivet markerede et betydningsfuldt skridt i DSB's historie som et af de mest kraftfulde elektriske godstogslokomotiver. Disse lokomotiver blev primært anvendt til store godstog, især på strækningen Malmø-København-Storebælt-Padborg, men de spillede også en vigtig rolle i den øvrige trafik mellem Sverige og Tyskland.

Teknisk Kapabilitet

Litra EG blev designet til at operere under to forskellige kørespændinger: 25 kV ved 50 Hz og 15 kV ved 16 2/3 Hz. Lokomotivet kunne trække godstog på op til 2.000 tons med en hastighed på 120 km/t på flade strækninger og kunne også klare stejle stigninger som Storebæltsbroen og Øresundsbroen.

Avanceret Styring og Sikkerhed

DSB litra EG lokomotiverne var indrettet til fjernstyring fra enten et EA- eller EG-lokomotiv og var udstyret med flere sikkerhedssystemer, herunder Dansk ATC, Svensk ATC og det tyske INDUSI. DSB modtog i alt 13 lokomotiver af typen Siemens ES64 EuroSprinter fra det tyske firma Siemens AG i årene 1999 og 2000. Disse lokomotiver fik numrene DSB EG 3101 - EG 3113.

Forberedelse til Øresundsforbindelsen

Nyanskaffelsen af disse godstogslokomotiver var en del af DSB's forberedelser til åbningen af Øresundsforbindelsen. DSB havde behov for et lokomotiv, der kunne operere i både Sverige og Tyskland, og litra EG var løsningen på denne udfordring. Lokomotiverne kunne trække tunge godstog gennem tunnelerne under Storebælt uden behov for ekstra lokomotiver, hvilket markant øgede effektiviteten af godstransporten.

Ejerskabsændringer og Aktuel Anvendelse

I 2001 blev DSB Gods og dets lokomotiver overtaget af Railion Danmark, hvilket ændrede ejerskabet af litra EG-lokomotiverne. Efter en række organisationelle ændringer tilhører lokomotiverne fra 2016 DB Cargo Scandinavia A/S.

DSB litra EG-lokomotiverne har været en integreret del af godstransporten i Danmark og anvendes stadig i dag til at trække godstog til destinationer som Malmø og Hamborg.


Links til supplerende læsning:

kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra EG - Siemens EuroSprinter ES64)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra EG)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra EG)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra EG)


Stamdata for DSB EG 3110

Byggeår2000
Byggenummer20.433
EVN/European Vehicle Number91 86 0103 110-0
FabrikantSiemens Mobility GmbH
ModelDSB Litra EG - Siemens EuroSprinter ES64
Antal indkøbt13
KarrosseriStål
Tjenestevægt132.000 kg
FremdriftsmiddelEL 25 kV/50 Hz og 15 kV/16,7 Hz
Effekt i KW eller HK6.500 kW (8.800 HK)
MotorSiemens asynkron AC
TransmissionElektrisk med 6 asynkrone AC banemotorer.
Start trækkraft400 kN
MAX togvægt2.000 Tons
BremsetypeEl-bremsning: 6.500 kW (8.800 HK)
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
AkselrækkefølgeC0'C0'
Antal trækkende aksler6
Hastighed MAX155 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere20.950 mm
Bredde3.000 mm
Højde over skinner4.420 mm
AkselafstandBogietapafstand 10.200 mm og bogieakselafstand 2.000 mm + 2.500 mm
Hjuldiameter1.250 mm
StrækningsradioStrækningsradio
SikkerhedssystemDansk ATC, Svensk ATC og tysk INDUSI
FjernstyringZWS
Monteret komfortudstyrEnergiforsyning til tog: 1.500 V 50 Hz


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DBCSC EG 31102016.03.01I driftDB Cargo Scandinavia (DBCSC)
RSC EG 31102009.02.162016.03.01Railion Scandinavia A/S (RSC)
RDK EG 31102001.01.012009.02.16Railion Denmark A/S (RDK)
DSB EG 311020002001.01.01Danske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
DBCSC EG 31102016.03.01RSC EG 3110 omlitreret til DBCSC EG 3110 ifm. ændring af firmanavn og firmakonstruktion fra Railion Scandinavia A/S (RSC) til DB Cargo Scandinavia (DBCSC).
RSC EG 31102009.02.16RDK EG 3110 omlitreret til RSC EG 3110 ifm. ændring af firmanavn og firmakonstruktion fra Railion Denmark A/S (RDK) til Railion Scandinavia A/S (RSC).
RDK EG 31102001.01.01DSB EG 3110 omlitreret til RDK EG 3110 ifm. ændring af firmanavn og firmakonstruktion fra Danske Statsbaner (DSB) til Railion Denmark A/S (RDK).
DSB EG 31102000DSB EG 3110 leveret af Siemens Mobility GmbH fra Tyskland.


DSB EG 3110 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB EG 3101199920.424I drift i Danmark
DSB EG 3102199920.425I drift i Danmark
DSB EG 3103199920.426I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EG 3104200020.427I drift i Danmark
DSB EG 3105200020.428I drift i Danmark
DSB EG 3106200020.429I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EG 3107200020.430I drift i Danmark
DSB EG 3108200020.431I drift i Danmark
DSB EG 3109200020.432I drift i Danmark
DSB EG 3110200020.433I drift i Danmark
DSB EG 3111200020.434I drift i Danmark
DSB EG 3112200020.435I drift i Danmark
DSB EG 3113200020.436I drift i Danmark