DSB K 515

I 1892 gik Otto Busse i gang med at tegne en ny iltogsmaskine, som skulle kunne køre alle de stader, hvor skinnerne var på 32 kg/m eller stærkere. Men Otto Busse var ikke så begrænset med byggelængden, som det havde været nødvendigt på Sjælland da man konstruerede Ks-maskinerne i 1886. Den større frihed med længden skal findes i, at Jylland-Fyn havde drejeskiver med større diameter, en type man også forventede vil blive almindelige på Sjælland med tiden.

De gode erfaringerne med de 2B-koblede A-maskiner i Jylland-Fyn gjorde valget af denne hjulstilling frem for 1B konstruktionen fra Ks-maskinerne. De nye kraftigere skinne, man var begyndt at tage i brug, gav et større tilladte akseltryk, som tillod en større og tungere kedel og større cylindere.

Den første serie K-maskiner blev produceret af Neilson i Glasgow i 1894 samtidig med de første Hs serie II maskiner. Efter ca. 2 års prøvetid med den første serie på 5 maskiner fra Neilson, Blev der bestilt 15 nye maskiner fra Hartmann i Tyskland med leverance i 1896. Året efter i 1897 blev der yderligere bestilt 40 K-maskiner fra Esslingen i Tyskland med leverance i årene 1897-1899. Herefter kom der 20 stk. fra Breda i 1900, 10 stk. fra Hanomag i 1901 og 5 stk. fra Maffei i 1902.

Efter ca. 8 år var antallet af K-maskiner oppe på 100 stk. og udgjorde rygraden ved DSB. K-maskinerne var ikke en ubetinget succes for kedlerne var for små, og her var det tydeligt at der var skelet til ældre maskiner, da K-maskinerne blev designet.

Mange andre udfordringer med K-maskinernes gamle og bedagede konstruktion skal nok tilskrives Otto Busses stædighed og hans vedholdenhed, i de principper han var oplært med årtier forinden i Tyskland, ved lokomotivfabrikkerne der. Flere forældede designbeslutninger, som K-maskinerne led under blev:
• K-maskinerne anvendte de gamle Salter-ventiler som sikkerhedsventiler, hvor mange andre var gået over til de nyere Ramsbottom- eller Pop-ventilerne.
• De udvendige Allan-styringer med de klodsede excentrikker burde have været erstattet med den simplere og mere nøjagtig Heusinger-styring.
• Også sandkasserne under fodpladerne var uheldige, da sandet blev vådt af sprøjt fra hjulene.

Otto Busses var tilknyttet maskinafdelingen i Aarhus, men på Sjælland rettede man flere af konstruktionsfejlene på K-maskinernes fx problemerne med sandkasserne.

Førerhuset på K-maskinerne mindede om det, som man havde på A-maskinerne, dog havde K-maskinerne et stort vindue i hver side af førerhuset. Tenderen var treakslet og af samme type,som anvendtes senere på alle D- og C-maskiner, så man fra 1922 havde 219 tendere af denne type.

I årene 1915-1925 ombyggedes alle kedlerne med overheder af Schmidts storrørstype. Salter-sikkerhedsventilen på domen blev fjernet, og Naylor-ventilen over fyrkassen blev erstattet af 2 Pop-ventiler. Men man var stadigvæk meget utilfreds med kedelstørrelsen på K-maskinerne.

Som følge af manglende penge til nyanskaffelse af lokomotiver i 1920'erne, blev K-maskinerne ombygget af flere omgange. De mange ombygninger muliggjorde også en forøgelse af max hastighed fra 90 km/t til 100 km/t.

I 1935 udrangeredes den første K-maskine og i 1938 fulgtes den af yderligere 6 maskiner. Da de nye MO-motorvogne kom i 1950'erne, blev de gamle K-maskiner udrangeret og for størstedelen ophugget.


Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra K - Hartmann)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra K - Hartmann)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra K - Hartmann)

Stamdata for DSB K 515

Byggeår1896
Byggenummer2.149
FabrikantHartmann
ModelDSB Litra K - Hartmann
Antal indkøbt15
KarrosseriStål
Tjenestevægt44.200 kg
Tomvægt39.000 kg
Tendervægt27.300 kg
FremdriftsmiddelKul og vand
MotorDampkedel
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
Kedeltryk12 Atm.
Kul3,5 Tons
Vand10,8 m³
Akselrækkefølge2'B-T3
Antal trækkende aksler2
Hastighed MAX90 km/t - senere 100 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere14.820 mm

Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB K 5151896Danske Statsbaner (DSB)

DSB K 515 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB K 50618962.117
DSB K 50718962.118
DSB K 50818962.119
DSB K 50918962.120
DSB K 51018962.121
DSB K 51118962.122
DSB K 51218962.123
DSB K 51318962.124
DSB K 51418962.148
DSB K 51518962.149
DSB K 51618962.150
DSB K 51718962.183
DSB K 51818962.184
DSB K 51918962.185
DSB K 52018962.186
DSB K 54118982.324
DSB K 54218982.325
DSB K 54318982.326
DSB K 54418982.327
DSB K 54518982.328
DSB K 54618982.329
DSB K 54718982.330
DSB K 54818982.331
DSB K 54918982.332
DSB K 55018982.333
DSB K 55118982.334

Litteratur for: DSB K 515

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Damplokomotiver
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Damplokomotiver
Niels Jensen
1971
156

J. Fr. Clausens Forlag, Aschehoug
8711004169