DSB MZ 1405


Historien om MZ-Lokomotivet

MZ-lokomotivet, skabt af Nydqvist & Holm (Nohab) i samarbejde med General Motors (GM), har en bemærkelsesværdig historie inden for jernbanetransport. Introduceret i slutningen af 1960'erne, imødekom MZ-lokomotivet behovet for kraftigere lokomotiver og blev hurtigt et symbol på innovation og pålidelighed i Europa.

MZ - Kraft og Alsidighed

MZ (I) blev lanceret som svar på kravet om kraftigere lokomotiver til at trække stadig større tog i slutningen af 1960'erne. Den første model, MZ 1401, blev testet grundigt i et år for at sikre, at konstruktionen levede op til forventningerne, før seriefremstillingen begyndte. Udstyret med en pålidelig GM-dieselmotor, type 16-645E3, blev MZ-lokomotiverne hurtigt anerkendt for deres alsidighed og styrke.

Teknologiske Opgraderinger

MZ (I) blev oprindeligt leveret med dampvarmeanlæg, men disse blev senere erstattet af elvarmeanlæg drevet af en separat dieselmotor i 1984-85. Lokomotiverne var Co'Co'-koblet, hvilket betyder, at de trak på alle seks aksler, hvilket gav dem en imponerende trækkraft og sikrede deres succes i den tunge jernbanedrift.

MZ 1401 - En Ny Standard i Jernbanetransport

MZ 1401 blev leveret den 9. juni 1967 og var på det tidspunkt det kraftigste diesellokomotiv i Europa. Dets EMD 645E3-motor, en V16 med betydelig ydelse, gjorde det til en dominerende kraft på skinnerne. Med en tjenestevægt på 116,5 tons og en højeste tilladte hastighed på 143 km/t satte MZ 1401 nye standarder for jernbanetransport i Europa.

Senere Versioner og Forbedringer

Senere versioner af MZ-lokomotivet, herunder MZ 1427 og fremefter, blev endnu mere kraftfulde med en 20-cylindret EMD 645E3-motor og en ydelse på 3.900 HK. Disse opgraderinger cementerede MZ's position som et af de mest pålidelige og kraftfulde lokomotiver på markedet og gjorde det til en vigtig del af DSB's flåde.

Udfordringer og Løsninger

Selvom MZ-lokomotiverne var tekniske bedrifter, stod de over for udfordringer som ekstreme vejrforhold. Den hårde vinter i 1978-1979 satte lokomotiverne på prøve, med tekniske havarier forårsaget af fygesne og fastkørsler i snedriver. DSB tog skridt til at forbedre ydeevnen ved at installere underophængte sneplove, strækningsradio og andre sikkerhedsfunktioner, hvilket sikrede, at MZ-lokomotiverne kunne klare selv de mest udfordrende forhold.

MZ-Lokomotivets Arv

MZ-lokomotivet forbliver et ikon inden for jernbanetransport, symboliserende styrke, pålidelighed og teknisk fremragende. Med deres imponerende præstationer har MZ-lokomotiverne skrevet sig ind i historiebøgerne som en af de mest betydningsfulde togmodeller i Europa.


Links til supplerende læsning:

kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (I) - Nohab 3.300 HK)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (I) - Nohab 3.300 HK)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (I) - Nohab 3.300 HK)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (I) - Nohab 3.300 HK)


Stamdata for DSB MZ 1405

Byggeår1968
Byggenummer2.706
FabrikantNohab
ModelDSB Litra MZ serie (I) - Nohab 3.253 HK
Antal indkøbt10
Købspris2.400.000 kr.
KarrosseriStål
Tjenestevægt116.500 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Mængde af brændolie i liter3.700 liter
Effekt i KW eller HK2,426 kW (3,253 HK) ved 900 o/min.
Forbrug tomgang i liter/time18 liter/timen
Forbrug ved Fuld belastning i liter/time620 liter/timen
MotorEMD 16-645 E3 V16 Dieselmotor
TransmissionDieselelektrisk med 6 DC synkrone banemotorer af type EMD D77.
Start trækkraft390 kN
MAX togvægt1.600 Tons
BremsetypeTrykluftbremse og håndbremse
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
AkselrækkefølgeC0'C0'
Antal trækkende aksler6
Hastighed MAX143 km/t (I september 1978 satte MZ 1453 dansk hastighedsrekord med 191 km/t mellem Middelfart og Bred)
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere20.800 mm
Bredde3.060 mm
Højde over skinner4.260 mm
AkselafstandBogietapafstand 12.400 mm og bogieakselafstand 2.000 mm + 2.000 mm
StrækningsradioStrækningsradio
SikkerhedssystemDansk ATC
FjernstyringEMD og ITC (MZ 1411 - MZ 1426 indrettet til ITC-styrevognskørsel for litra Bns)
Monteret komfortudstyrEnergiforsyning tog: damp med 1.500V 50 Hz. (MZ 1401-MZ 1426 ombygget med generator og hjælpedieselmotor for elektrisk togopvarmning)


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB MZ 14051968.11.112004.10.29Danske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
TTT TMZ 14052004.10.29DSB MZ 1405 blev solgt af DSB til Three T AB som TTT TMZ 1405.
DSB MZ 140519842005DSB MZ 1405 var bemalet i DSB: Rød/Sort.
DSB MZ 14051968.11.111984DSB MZ 1405 var bemalet i DSB: Rød (vinrød/maroon) med stafferinger i beige/sandfarve.
DSB MZ 14051968.11.11DSB MZ 1405 blev leveret til DSB fra NOHAB, Trollhättan i Sverige.


DSB MZ 1405 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB MZ 140119672.702Veteran
DSB MZ 140219682.703Ophugget
DSB MZ 140319682.704Solgt til udlandet
DSB MZ 140419682.705Solgt til udlandet
DSB MZ 140519682.706Solgt til udlandet
DSB MZ 140619682.707Solgt til udlandet
DSB MZ 140719682.708Solgt til udlandet
DSB MZ 140819682.709Solgt til udlandet
DSB MZ 140919692.710Solgt til udlandet
DSB MZ 141019692.711Solgt til udlandet


Litteratur for: DSB MZ 1405

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Peter Christensen og John Poulsen
1999
128

Bane Bøger ApS
9788788632798