Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (I) - Nohab 3.300 HK)da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (I) - Nohab 3.300 HK)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (I) - Nohab 3.300 HK)
Stamdata for DSB MZ 1409
Byggeår | 1969 |
Byggenummer | 2.710 |
Fabrikant | Nohab |
Model | DSB Litra MZ serie (I) - Nohab 3.253 HK |
Antal indkøbt | 10 |
Købspris | 2.400.000 kr. |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 116.500 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Mængde af brændolie i liter | 3.700 liter |
Effekt i KW eller HK | 2,426 kW (3,253 HK) ved 900 o/min. |
Forbrug tomgang i liter/time | 18 liter/timen |
Forbrug ved Fuld belastning i liter/time | 620 liter/timen |
Motor | EMD 16-645 E3 V16 Dieselmotor |
Transmission | Dieselelektrisk med 6 DC synkrone banemotorer af type EMD D77. |
Start trækkraft | 390 kN |
MAX togvægt | 1.600 Tons |
Bremsetype | Trykluftbremse og håndbremse |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Akselrækkefølge | C0'C0' |
Antal trækkende aksler | 6 |
Hastighed MAX | 143 km/t (I september 1978 satte MZ 1453 dansk hastighedsrekord med 191 km/t mellem Middelfart og Bred) |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 20.800 mm |
Bredde | 3.060 mm |
Højde over skinner | 4.260 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 12.400 mm og bogieakselafstand 2.000 mm + 2.000 mm |
Strækningsradio | Strækningsradio |
Sikkerhedssystem | Dansk ATC |
Fjernstyring | EMD og ITC (MZ 1411 - MZ 1426 indrettet til ITC-styrevognskørsel for litra Bns) |
Monteret komfortudstyr | Energiforsyning tog: damp med 1.500V 50 Hz. (MZ 1401-MZ 1426 ombygget med generator og hjælpedieselmotor for elektrisk togopvarmning) |
Materiellets ejerforhold | ||||
Litra | Fra dato | Til dato | Materielejer | Beskrivelse |
---|---|---|---|---|
DSB MZ 1409 | 1969.03.07 | 2006.09.19 | Danske Statsbaner (DSB) | |
Materiellets journal | ||||
Litra | Fra dato | Til dato | Beskrivelse | |
IGAB TMZ 1409 | 2006.09.19 | DSB MZ 1409 blev solgt af DSB til Inlandsgods AB, som IGAB TMZ 1409. | ||
DSB MZ 1409 | 1984 | 2007 | DSB MZ 1409 var bemalet i DSB: Rød/Sort. | |
DSB MZ 1409 | 1969.03.07 | 1984 | DSB MZ 1409 var bemalet i DSB: Rød (vinrød/maroon) med stafferinger i beige/sandfarve. | |
DSB MZ 1409 | 1969.03.07 | DSB MZ 1409 blev leveret til DSB fra NOHAB, Trollhättan i Sverige. |
DSB MZ 1409 er leveret sammen med følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB MZ 1401 | 1967 | 2.702 | Veteran | |
DSB MZ 1402 | 1968 | 2.703 | Ophugget | |
DSB MZ 1403 | 1968 | 2.704 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1404 | 1968 | 2.705 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1405 | 1968 | 2.706 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1406 | 1968 | 2.707 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1407 | 1968 | 2.708 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1408 | 1968 | 2.709 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1409 | 1969 | 2.710 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1410 | 1969 | 2.711 | Solgt til udlandet |
Litteratur for: DSB MZ 1409
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Motor Materiel 5: Med motor fra GM. Peter Christensen og John Poulsen 1999 128 Bane Bøger ApS 9788788632798 |