DSB MZ 1411


MZ-Lokomotivets Historie og Betydning

MZ-lokomotivet, skabt af Nydqvist & Holm (Nohab) i samarbejde med General Motors (GM), har en bemærkelsesværdig historie inden for jernbanetransport. Introduceret i slutningen af 1960'erne for at imødekomme behovet for kraftigere lokomotiver, blev MZ-lokomotivet hurtigt et symbol på innovation og pålidelighed.

MZ - Introduktion og Teknologisk Udvikling

MZ (I) blev lanceret som svar på kravet om kraftigere lokomotiver til at trække stadig større tog i slutningen af 1960'erne. Den første MZ, MZ 1401, blev testet grundigt i et år for at sikre, at konstruktionen levede op til forventningerne, før seriefremstillingen begyndte. MZ-lokomotivet var udstyret med den pålidelige GM-dieselmotor type 16-645E3, som bidrog til lokomotivernes anerkendelse for deres alsidighed og styrke.

Teknologiske Forbedringer og Ydeevne

MZ (I) blev oprindeligt leveret med dampvarmeanlæg, men disse blev senere erstattet af elvarmeanlæg drevet af en separat dieselmotor i 1984-85. Lokomotiverne var Co'Co'-koblet, hvilket betyder, at de trak på alle seks aksler, hvilket gav dem en imponerende trækkraft. Med introduktionen af MZ 1401 den 9. juni 1967, som på det tidspunkt var det kraftigste diesellokomotiv i Europa, satte MZ nye standarder for jernbanetransport.

Senere Versioner og Opgraderinger

Senere versioner af MZ-lokomotivet, som MZ 1427 og fremefter, blev endnu mere kraftfulde med en 20-cylindret EMD 645E3-motor og en ydelse på 3.900 HK. Disse opgraderinger cementerede MZ's position som et af de mest pålidelige og kraftfulde lokomotiver på markedet.

Udfordringer og Løsninger

Selvom MZ-lokomotiverne var tekniske bedrifter, stod de også over for udfordringer. Ekstreme vejrforhold, som den hårde vinter i 1978-1979, satte dem på prøve. Tekniske havarier, herunder skader forårsaget af fygesne og fastkørsler i snedriver, krævede løbende opgraderinger og vedligeholdelse. DSB tog skridt til at forbedre MZ-lokomotivernes ydeevne og pålidelighed ved at installere underophængte sneplove, strækningsradio og andre sikkerhedsfunktioner, hvilket sikrede, at MZ-lokomotiverne kunne klare selv de mest udfordrende forhold.

MZ-Lokomotivets Arv og Betydning

MZ-lokomotivet forbliver et ikon inden for jernbanetransport, symboliserende styrke, pålidelighed og teknisk ekspertise. Med deres imponerende præstationer har MZ-lokomotiverne skrevet sig ind i historiebøgerne som en af de mest betydningsfulde togmodeller i Europa.


Links til supplerende læsning:

kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.300 HK)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.300 HK)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.300 HK)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.300 HK)


Stamdata for DSB MZ 1411

Byggeår1970
Byggenummer2.760
FabrikantNohab
ModelDSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.253 HK
Antal indkøbt16
KarrosseriStål
Tjenestevægt116.500 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Mængde af brændolie i liter3.700 liter
Effekt i KW eller HK2,426 kW (3,253 HK) ved 900 o/min.
Forbrug tomgang i liter/time18 liter/timen
Forbrug ved Fuld belastning i liter/time620 liter/timen
MotorEMD 16-645 E3 V16 Dieselmotor
TransmissionDieselelektrisk med 6 DC synkrone banemotorer af type EMD D77.
Start trækkraft390 kN
BremsetypeTrykluftbremse og håndbremse
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
AkselrækkefølgeC0'C0'
Antal trækkende aksler6
Hastighed MAX143 km/t (I september 1978 satte MZ 1453 dansk hastighedsrekord med 191 km/t mellem Middelfart og Bred)
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere20.800 mm
Bredde3.060 mm
Højde over skinner4.260 mm
AkselafstandBogietapafstand 12.400 mm og bogieakselafstand 2.000 mm + 2.000 mm
StrækningsradioStrækningsradio
SikkerhedssystemDansk ATC
FjernstyringEMD og ITC (MZ 1411 - MZ 1426 indrettet til ITC-styrevognskørsel for litra Bns)
Monteret komfortudstyrEnergiforsyning tog: damp med 1.500V 50 Hz. (MZ 1401-MZ 1426 ombygget med generator og hjælpedieselmotor for elektrisk togopvarmning)


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB MZ 14111970.03.222004Danske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
BS MZ 14112004DSB MZ 1411 blev solgt til Bane Service i Norge, som BS MZ 1411.
DSB MZ 141119842005DSB MZ 1411 var bemalet i DSB: Rød/Sort.
DSB MZ 14111973.11.06 kl. 01:00DSB MZ 1411 kørte som godstog 2997 ved bakken nord for Horsens ind i den bageste vogn i et nedbrudte godstog med DSB MZ 1415 (tog 2065). Den bagerste vogn var en en ældre fransk Gs vogn læsset med øl. Ølvognen blev fuldstændig knust og DSB MZ 1411 fik store materielle skader og lokoføreren fra DSB MZ 1411 omkommer desværre. Kollisionen skete ca. 400 meter nord for det tidligere Hansted trinbræt og begge godstog havde en belastning på ca. 1.000 tons. Efter en omfattende genopbygning, hvor DSB MZ 1411 blev fik et nyt førerhus af typen MZ III, hvilket var tydeligt da Vinduesviskerbefæstningen kom til at sidde centralt over hver forrude og ikke ude i hjørnerne. DSB MZ 1411 var først klar til prøvetur den den 8. marts 1974.
DSB MZ 14111970.03.221984DSB MZ 1411 var bemalet i DSB: Rød (vinrød/maroon) med stafferinger i beige/sandfarve.
DSB MZ 14111970.03.22DSB MZ 1411 blev leveret til DSB fra NOHAB, Trollhättan i Sverige.


DSB MZ 1411 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB MZ 141119702.760Solgt til udlandet
DSB MZ 141219702.761Solgt til udlandet
DSB MZ 141319702.762Solgt til udlandet
DSB MZ 141419702.763Solgt til udlandet
DSB MZ 141519702.764Solgt til udlandet
DSB MZ 141619702.765Solgt til udlandet
DSB MZ 141719702.766Ophugget
DSB MZ 141819702.767Solgt til udlandet
DSB MZ 141919702.768Solgt til udlandet
DSB MZ 142019702.769Solgt til udlandet
DSB MZ 142119702.770Solgt til udlandet
DSB MZ 142219702.771Solgt til udlandet
DSB MZ 142319702.772Solgt til udlandet
DSB MZ 142419702.773Solgt til udlandet
DSB MZ 142519702.774Solgt til udlandet
DSB MZ 142619702.775Solgt til udlandet


Litteratur for: DSB MZ 1411

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Peter Christensen og John Poulsen
1999
128

Bane Bøger ApS
9788788632798