Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.300 HK)www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.300 HK)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.300 HK)
Stamdata for DSB MZ 1411
Byggeår | 1970 |
Byggenummer | 2.760 |
Fabrikant | Nohab |
Model | DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.253 HK |
Antal indkøbt | 16 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 116.500 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Mængde af brændolie i liter | 3.700 liter |
Effekt i KW eller HK | 2,426 kW (3,253 HK) ved 900 o/min. |
Forbrug tomgang i liter/time | 18 liter/timen |
Forbrug ved Fuld belastning i liter/time | 620 liter/timen |
Motor | EMD 16-645 E3 V16 Dieselmotor |
Transmission | Dieselelektrisk med 6 DC synkrone banemotorer af type EMD D77. |
Start trækkraft | 390 kN |
Bremsetype | Trykluftbremse og håndbremse |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Akselrækkefølge | C0'C0' |
Antal trækkende aksler | 6 |
Hastighed MAX | 143 km/t (I september 1978 satte MZ 1453 dansk hastighedsrekord med 191 km/t mellem Middelfart og Bred) |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 20.800 mm |
Bredde | 3.060 mm |
Højde over skinner | 4.260 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 12.400 mm og bogieakselafstand 2.000 mm + 2.000 mm |
Strækningsradio | Strækningsradio |
Sikkerhedssystem | Dansk ATC |
Fjernstyring | EMD og ITC (MZ 1411 - MZ 1426 indrettet til ITC-styrevognskørsel for litra Bns) |
Monteret komfortudstyr | Energiforsyning tog: damp med 1.500V 50 Hz. (MZ 1401-MZ 1426 ombygget med generator og hjælpedieselmotor for elektrisk togopvarmning) |
Materiellets ejerforhold | ||||
Litra | Fra dato | Til dato | Materielejer | Beskrivelse |
---|---|---|---|---|
DSB MZ 1411 | 1970.03.22 | 2004 | Danske Statsbaner (DSB) | |
Materiellets journal | ||||
Litra | Fra dato | Til dato | Beskrivelse | |
BS MZ 1411 | 2004 | DSB MZ 1411 blev solgt til Bane Service i Norge, som BS MZ 1411. | ||
DSB MZ 1411 | 1984 | 2005 | DSB MZ 1411 var bemalet i DSB: Rød/Sort. | |
DSB MZ 1411 | 1973.11.06 kl. 01:00 | DSB MZ 1411 kørte som godstog 2997 ved bakken nord for Horsens ind i den bageste vogn i et nedbrudte godstog med DSB MZ 1415 (tog 2065). Den bagerste vogn var en en ældre fransk Gs vogn læsset med øl. Ølvognen blev fuldstændig knust og DSB MZ 1411 fik store materielle skader og lokoføreren fra DSB MZ 1411 omkommer desværre. Kollisionen skete ca. 400 meter nord for det tidligere Hansted trinbræt og begge godstog havde en belastning på ca. 1.000 tons. Efter en omfattende genopbygning, hvor DSB MZ 1411 blev fik et nyt førerhus af typen MZ III, hvilket var tydeligt da Vinduesviskerbefæstningen kom til at sidde centralt over hver forrude og ikke ude i hjørnerne. DSB MZ 1411 var først klar til prøvetur den den 8. marts 1974. | ||
DSB MZ 1411 | 1970.03.22 | 1984 | DSB MZ 1411 var bemalet i DSB: Rød (vinrød/maroon) med stafferinger i beige/sandfarve. | |
DSB MZ 1411 | 1970.03.22 | DSB MZ 1411 blev leveret til DSB fra NOHAB, Trollhättan i Sverige. |
DSB MZ 1411 er leveret sammen med følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB MZ 1411 | 1970 | 2.760 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1412 | 1970 | 2.761 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1413 | 1970 | 2.762 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1414 | 1970 | 2.763 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1415 | 1970 | 2.764 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1416 | 1970 | 2.765 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1417 | 1970 | 2.766 | Ophugget | |
DSB MZ 1418 | 1970 | 2.767 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1419 | 1970 | 2.768 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1420 | 1970 | 2.769 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1421 | 1970 | 2.770 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1422 | 1970 | 2.771 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1423 | 1970 | 2.772 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1424 | 1970 | 2.773 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1425 | 1970 | 2.774 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1426 | 1970 | 2.775 | Solgt til udlandet |
Litteratur for: DSB MZ 1411
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Motor Materiel 5: Med motor fra GM. Peter Christensen og John Poulsen 1999 128 Bane Bøger ApS 9788788632798 |