Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.300 HK)www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.300 HK)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.300 HK)
Stamdata for DSB MZ 1414
Byggeår | 1970 |
Byggenummer | 2.763 |
Fabrikant | Nohab |
Model | DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.253 HK |
Antal indkøbt | 16 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 116.500 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Mængde af brændolie i liter | 3.700 liter |
Effekt i KW eller HK | 2,426 kW (3,253 HK) ved 900 o/min. |
Forbrug tomgang i liter/time | 18 liter/timen |
Forbrug ved Fuld belastning i liter/time | 620 liter/timen |
Motor | EMD 16-645 E3 V16 Dieselmotor |
Transmission | Dieselelektrisk med 6 DC synkrone banemotorer af type EMD D77. |
Start trækkraft | 390 kN |
Bremsetype | Trykluftbremse og håndbremse |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Akselrækkefølge | C0'C0' |
Antal trækkende aksler | 6 |
Hastighed MAX | 143 km/t (I september 1978 satte MZ 1453 dansk hastighedsrekord med 191 km/t mellem Middelfart og Bred) |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 20.800 mm |
Bredde | 3.060 mm |
Højde over skinner | 4.260 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 12.400 mm og bogieakselafstand 2.000 mm + 2.000 mm |
Strækningsradio | Strækningsradio |
Sikkerhedssystem | Dansk ATC |
Fjernstyring | EMD og ITC (MZ 1411 - MZ 1426 indrettet til ITC-styrevognskørsel for litra Bns) |
Monteret komfortudstyr | Energiforsyning tog: damp med 1.500V 50 Hz. (MZ 1401-MZ 1426 ombygget med generator og hjælpedieselmotor for elektrisk togopvarmning) |
Materiellets ejerforhold | ||||
Litra | Fra dato | Til dato | Materielejer | Beskrivelse |
---|---|---|---|---|
RDK MZ 1414 | 2001.01.01 | 2008 | Railion Denmark A/S (RDK) | |
DSB MZ 1414 | 1970.04.27 | 2001.01.01 | Danske Statsbaner (DSB) | |
Materiellets journal | ||||
Litra | Fra dato | Til dato | Beskrivelse | |
Stena TMZ 1414 | 2008.03.19 | RDK MZ 1414 blev solgt til Stena Recycling AB til reservedele, som Stena TMZ 1414. | ||
RDK MZ 1414 | 2005.10.02 | RDK MZ 1414 blev udrangeret efter skaderne ved påkørsel af RDK MZ 1450 var for store til at man ville ofre en udbedring af dem. | ||
RDK MZ 1414 | 2005.09.30 | RDK MZ 1414 påkørte RDK MZ 1450 i Aarhus. | ||
RDK MZ 1414 | 2001.01.01 | DSB MZ 1414 blev solgt af DSB til Railion Denmark A/S som RDK MZ 1414. | ||
DSB MZ 1414 | 1984 | DSB MZ 1414 var bemalet i DSB: Rød/Sort. | ||
DSB MZ 1414 | 1970.04.27 | 1984 | DSB MZ 1414 var bemalet i DSB: Rød (vinrød/maroon) med stafferinger i beige/sandfarve. | |
DSB MZ 1414 | 1970.04.27 | DSB MZ 1414 blev leveret til DSB fra NOHAB, Trollhättan i Sverige. |
DSB MZ 1414 er leveret sammen med følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB MZ 1411 | 1970 | 2.760 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1412 | 1970 | 2.761 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1413 | 1970 | 2.762 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1414 | 1970 | 2.763 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1415 | 1970 | 2.764 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1416 | 1970 | 2.765 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1417 | 1970 | 2.766 | Ophugget | |
DSB MZ 1418 | 1970 | 2.767 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1419 | 1970 | 2.768 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1420 | 1970 | 2.769 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1421 | 1970 | 2.770 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1422 | 1970 | 2.771 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1423 | 1970 | 2.772 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1424 | 1970 | 2.773 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1425 | 1970 | 2.774 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1426 | 1970 | 2.775 | Solgt til udlandet |
Litteratur for: DSB MZ 1414
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Motor Materiel 5: Med motor fra GM. Peter Christensen og John Poulsen 1999 128 Bane Bøger ApS 9788788632798 |