DSB MZ 1428


MZ-Lokomotivets Historie og Betydning

MZ-lokomotivet, udviklet af Nydqvist & Holm (Nohab) i samarbejde med General Motors (GM), har en bemærkelsesværdig historie inden for jernbanetransport. Introduceret i slutningen af 1960'erne for at imødekomme behovet for kraftigere lokomotiver, blev MZ-lokomotivet hurtigt et symbol på innovation og pålidelighed.

MZ - Introduktion og Teknologisk Udvikling

MZ (I) blev lanceret som svar på behovet for kraftigere lokomotiver til at trække stadig større tog i slutningen af 1960'erne. Den første MZ, MZ 1401, blev testet grundigt i et år for at sikre, at konstruktionen levede op til forventningerne, før serieproduktionen begyndte. MZ-lokomotivet var udstyret med den pålidelige GM-dieselmotor type 16-645E3, som bidrog til lokomotivernes anerkendelse for deres alsidighed og styrke.

Teknologiske Forbedringer og Ydeevne

MZ (I) blev oprindeligt leveret med dampvarmeanlæg, men disse blev senere erstattet af elvarmeanlæg drevet af en separat dieselmotor i 1984-85. Lokomotiverne var Co'Co'-koblet, hvilket betyder, at de trak på alle seks aksler, hvilket gav dem en imponerende trækkraft. Med introduktionen af MZ 1401 den 9. juni 1967, som på det tidspunkt var det kraftigste diesellokomotiv i Europa, satte MZ nye standarder for jernbanetransport.

Senere Versioner og Opgraderinger

Senere versioner af MZ-lokomotivet, som MZ 1427 og fremefter, blev endnu mere kraftfulde med en 20-cylindret EMD 645E3-motor og en ydelse på 3.900 HK. Disse opgraderinger cementerede MZ's position som et af de mest pålidelige og kraftfulde lokomotiver på markedet.

Udfordringer og Løsninger

Selvom MZ-lokomotiverne var tekniske bedrifter, stod de også over for udfordringer. Ekstreme vejrforhold, som den hårde vinter i 1978-1979, satte dem på prøve. Tekniske havarier, herunder skader forårsaget af fygesne og fastkørsler i snedriver, krævede løbende opgraderinger og vedligeholdelse. DSB tog skridt til at forbedre MZ-lokomotivernes ydeevne og pålidelighed ved installation af underophængte sneplove, strækningsradio og andre sikkerhedsfunktioner, hvilket sikrede, at MZ-lokomotiverne kunne klare selv de mest udfordrende forhold.

MZ-Lokomotivernes Salg til Australien

Af serien på de 20 styk MZ III, blev de 16 solgt til det australske jernbaneselskab Lachlan Valley Rail Freight i New South Wales, hvor de skal bruges til at trække store godstog gennem Australien. De 16 styk DSB MZ III lokomotiver blev:
DSB MZ 1427, 1428, 1429, 1431, 1432, 1433, 1434, 1435, 1437, 1438, 1440, 1441, 1443, 1444, 1445 og 1446.

Modifikationer og Transport

De solgte lokomotiver blev leveret i køreklar stand, men skulle modificeres for at opfylde specifikke krav fra Lachlan Valley Rail Freight. Blandt andet blev lokomotiverne udstyret med et kraftigt amerikansk 5-tonet tyfonhorn og nye dieseltanke med en ekstra kapacitet på 4.000 liter. Selvom de fleste modifikationer blev udført i Australien, blev MZ 1437 malet silvermetallic i Århus som et symbol på handlen.

Afskibning og Udfordringer under Transport

De Danske MZ-lokomotiver skulle have lavet det værste rust, men selve malerarbejdet skulle ske i Australien. MZ 1437 var det eneste af de 16 lokomotiver til Australien, som blev malet silvermetallic i Århus inden afsendelsen, som symbol på handlen med Valley Rail Freight i Australien.

1. Afskibning den 14. februar 2006:
BaltShip A/S stod for transporten, og havde chartret det hollandskejede M/V Egmondgracht, som var udstyret med kraner, der er i stand til at løfte de 120 tons tunge MZ-lokomotiver.
Lastning af de første fem: DSB MZ 1427, 1428, 1432, 1437 og 1443, begynder meget tidligt om morgenen den 14. februar 2006.

2. Afskibning den 9. februar 2007:
Var de næste fem: DSB MZ 1429, 1431, 1434, 1435, 1440.

3. Afskibning den 21. april 2008:
De sidste 6 MZ III-lokomotiver blev lastet om bord i det Hollandske skib MV Emmagracht en solfyld mandag.
Lastning af de sidste seks MZ III-lokomotiver: DSB MZ 1433, 1438, 1441, 1444, 1445 og 1446, blev lastet om bord i skibet MV Emmagracht en solfyldt mandag den 21. april 2008. De bukke, som de ca. 80 tons tunge MZ vognkasserne viste sig ikke var stærke nok til at modstå en storms kraftige bevægelser. Det blev MZ 1441 og 1444 skæbne under en orkan i Caribien, hvor bukkene kollapsede og vognkasserne blev svært beskadiget, så MZ 1441 og 1444 blev kasseret ved ankomst og senere ophugget i 2010.

MZ-Lokomotivets Arv og Betydning

MZ-lokomotivet forbliver et ikon inden for jernbanetransport, symboliserende styrke, pålidelighed og teknisk ekspertise. Med deres imponerende præstationer har MZ-lokomotiverne skrevet sig ind i historiebøgerne som en af de mest betydningsfulde togmodeller i Europa.


Links til supplerende læsning:

kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (III) - Nohab 3.900 HK)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (III) - Nohab 3.900 HK)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (III) - Nohab 3.900 HK)


Stamdata for DSB MZ 1428

Byggeår1972
Byggenummer2.859
FabrikantNohab
ModelDSB Litra MZ serie (III) - Nohab 3.845 HK
Antal indkøbt20
Købspris3.750.000 kr. pr. lokomotiv.
KarrosseriStål
Tjenestevægt121.200 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Mængde af brændolie i liter3.700 liter
Effekt i KW eller HK2.867 kW (3.845 HK) o/min.
Forbrug tomgang i liter/time20 liter/timen
Forbrug ved Fuld belastning i liter/time800 liter/timen
MotorEMD 20-645 E3 V20 Dieselmotor
TransmissionDieselelektrisk med 6 DC synkrone banemotorer af type EMD D77.
Start trækkraft410 kN
MAX togvægt1.800 Tons
BremsetypeTrykluftbremse og håndbremse
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
AkselrækkefølgeC0'C0'
Antal trækkende aksler6
Hastighed MAX165 km/t (I september 1978 satte MZ 1453 dansk hastighedsrekord med 191 km/t mellem Middelfart og Bred)
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere21.000 mm
Bredde3.060 mm
Højde over skinner4.300 mm
AkselafstandBogietapafstand 12.400 mm og bogieakselafstand 2.000 mm + 2.000 mm
StrækningsradioStrækningsradio
SikkerhedssystemDansk ATC
FjernstyringEMD og ITC (MZ 1411 - MZ 1426 indrettet til ITC-styrevognskørsel for litra Bns)
Monteret komfortudstyrEnergiforsyning tog: damp med 1.500V 50 Hz. (MZ 1401-MZ 1426 ombygget med generator og hjælpedieselmotor for elektrisk togopvarmning)


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB MZ 14281973.01.092006.02.14Danske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
14 class 14282006.02.14DSB MZ 1428 blev afsendt fra Københavns Frihavnen med skibet M/V Egmondgracht til New South Wales. Inden afsendelse havde DSB MZ 1428 gennemgået en større istandsættelse på DSB's lokomotivværksted på Otto Busses Vej i Københavns Sydhavn.
14 class 14282006DSB MZ 1428 blev solgt af DSB til Lachlan Valley Rail Freight, Australien, som 14 class 1428.
DSB MZ 14281999DSB MZ 1428 blev Hensat.
DSB MZ 14281982.03.09DSB MZ 1428 var uheldig at kører i drejeskivegraven, dog uden større materielle skader.
DSB MZ 14281973.01.092006DSB MZ 1428 var bemalet i DSB Rød/Sort design ved leveringen.
DSB MZ 14281973.01.09DSB MZ 1428 blev leveret til DSB fra NOHAB, Trollhättan i Sverige.


DSB MZ 1428 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB MZ 142719722.858Solgt til udlandet
DSB MZ 142819722.859Solgt til udlandet
DSB MZ 142919732.860Hensat
DSB MZ 143019732.861Ophugget
DSB MZ 143119732.862Solgt til udlandet
DSB MZ 143219732.863Solgt til udlandet
DSB MZ 143319732.864Solgt til udlandet
DSB MZ 143419732.865Solgt til udlandet
DSB MZ 143519732.866Solgt til udlandet
DSB MZ 143619732.867Solgt til udlandet
DSB MZ 143719732.868Solgt til udlandet
DSB MZ 143819732.869Ophugget
DSB MZ 143919732.870Hensat
DSB MZ 144019732.871Solgt til udlandet
DSB MZ 144119732.872Ophugget
DSB MZ 144219732.873Solgt til udlandet
DSB MZ 144319742.874Solgt til udlandet
DSB MZ 144419742.875Ophugget
DSB MZ 144519742.876Hensat
DSB MZ 144619742.877Ophugget


Litteratur for: DSB MZ 1428

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Peter Christensen og John Poulsen
1999
128

Bane Bøger ApS
9788788632798