DSB MZ 1436, en artikel om DSB MZ 1436
MZ-Lokomotivets Historie og Betydning
MZ-lokomotivet, udviklet af Nydqvist & Holm (Nohab) i samarbejde med General Motors (GM), har en bemærkelsesværdig historie inden for jernbanetransport. Introduceret i slutningen af 1960'erne for at imødekomme behovet for kraftigere lokomotiver, blev MZ-lokomotivet hurtigt et symbol på innovation og pålidelighed.MZ - Introduktion og Teknologisk Udvikling
MZ (I) blev lanceret som svar på behovet for kraftigere lokomotiver til at trække stadig større tog i slutningen af 1960'erne. Den første MZ, MZ 1401, blev testet grundigt i et år for at sikre, at konstruktionen levede op til forventningerne, før serieproduktionen begyndte. MZ-lokomotivet var udstyret med den pålidelige GM-dieselmotor type 16-645E3, som bidrog til lokomotivernes anerkendelse for deres alsidighed og styrke.Teknologiske Forbedringer og Ydeevne
MZ (I) blev oprindeligt leveret med dampvarmeanlæg, men disse blev senere erstattet af elvarmeanlæg drevet af en separat dieselmotor i 1984-85. Lokomotiverne var Co'Co'-koblet, hvilket betyder, at de trak på alle seks aksler, hvilket gav dem en imponerende trækkraft. Med introduktionen af MZ 1401 den 9. juni 1967, som på det tidspunkt var det kraftigste diesellokomotiv i Europa, satte MZ nye standarder for jernbanetransport.Senere Versioner og Opgraderinger
Senere versioner af MZ-lokomotivet, som MZ 1427 og fremefter, blev endnu mere kraftfulde med en 20-cylindret EMD 645E3-motor og en ydelse på 3.900 HK. Disse opgraderinger cementerede MZ's position som et af de mest pålidelige og kraftfulde lokomotiver på markedet.Udfordringer og Løsninger
Selvom MZ-lokomotiverne var tekniske bedrifter, stod de også over for udfordringer. Ekstreme vejrforhold, som den hårde vinter i 1978-1979, satte dem på prøve. Tekniske havarier, herunder skader forårsaget af fygesne og fastkørsler i snedriver, krævede løbende opgraderinger og vedligeholdelse. DSB tog skridt til at forbedre MZ-lokomotivernes ydeevne og pålidelighed ved installation af underophængte sneplove, strækningsradio og andre sikkerhedsfunktioner, hvilket sikrede, at MZ-lokomotiverne kunne klare selv de mest udfordrende forhold.MZ-Lokomotivernes Salg til Australien
Af serien på de 20 styk MZ III, blev de 16 solgt til det australske jernbaneselskab Lachlan Valley Rail Freight i New South Wales, hvor de skal bruges til at trække store godstog gennem Australien. De 16 styk DSB MZ III lokomotiver blev:DSB MZ 1427, 1428, 1429, 1431, 1432, 1433, 1434, 1435, 1437, 1438, 1440, 1441, 1443, 1444, 1445 og 1446.
Modifikationer og Transport
De solgte lokomotiver blev leveret i køreklar stand, men skulle modificeres for at opfylde specifikke krav fra Lachlan Valley Rail Freight. Blandt andet blev lokomotiverne udstyret med et kraftigt amerikansk 5-tonet tyfonhorn og nye dieseltanke med en ekstra kapacitet på 4.000 liter. Selvom de fleste modifikationer blev udført i Australien, blev MZ 1437 malet silvermetallic i Århus som et symbol på handlen.Afskibning og Udfordringer under Transport
De Danske MZ-lokomotiver skulle have lavet det værste rust, men selve malerarbejdet skulle ske i Australien. MZ 1437 var det eneste af de 16 lokomotiver til Australien, som blev malet silvermetallic i Århus inden afsendelsen, som symbol på handlen med Valley Rail Freight i Australien.1. Afskibning den 14. februar 2006:
BaltShip A/S stod for transporten, og havde chartret det hollandskejede M/V Egmondgracht, som var udstyret med kraner, der er i stand til at løfte de 120 tons tunge MZ-lokomotiver.
Lastning af de første fem: DSB MZ 1427, 1428, 1432, 1437 og 1443, begynder meget tidligt om morgenen den 14. februar 2006.
2. Afskibning den 9. februar 2007:
Var de næste fem: DSB MZ 1429, 1431, 1434, 1435, 1440.
3. Afskibning den 21. april 2008:
De sidste 6 MZ III-lokomotiver blev lastet om bord i det Hollandske skib MV Emmagracht en solfyld mandag.
Lastning af de sidste seks MZ III-lokomotiver: DSB MZ 1433, 1438, 1441, 1444, 1445 og 1446, blev lastet om bord i skibet MV Emmagracht en solfyldt mandag den 21. april 2008. De bukke, som de ca. 80 tons tunge MZ vognkasserne viste sig ikke var stærke nok til at modstå en storms kraftige bevægelser. Det blev MZ 1441 og 1444 skæbne under en orkan i Caribien, hvor bukkene kollapsede og vognkasserne blev svært beskadiget, så MZ 1441 og 1444 blev kasseret ved ankomst og senere ophugget i 2010.