DSB MZ 1452


DSB MZ 1452 blev senere omlitreret til: RDK MZ 1452, RSC MZ 1452 og DBCSC MZ 1452.



MZ-Lokomotivets Historie og Betydning

MZ-lokomotivet, udviklet af Nydqvist & Holm (Nohab) i samarbejde med General Motors (GM), har en bemærkelsesværdig historie inden for jernbanetransport. Introduceret i slutningen af 1960'erne for at imødekomme behovet for kraftigere lokomotiver, blev MZ-lokomotivet hurtigt et symbol på innovation og pålidelighed.

MZ - Lanceret for Øget Trækkraft

MZ (I) blev lanceret som svar på kravet om kraftigere lokomotiver til at trække stadig større tog i slutningen af 1960'erne. Den første MZ, MZ 1401, blev testet grundigt i et år for at sikre, at konstruktionen levede op til forventningerne, før serieproduktionen begyndte. MZ-lokomotivet var udstyret med den pålidelige GM-dieselmotor type 16-645E3, som bidrog til lokomotivernes anerkendelse for deres alsidighed og styrke.

Teknologiske Forbedringer og Ydeevne

MZ (I) blev oprindeligt leveret med dampvarmeanlæg, men disse blev senere erstattet af elvarmeanlæg drevet af en separat dieselmotor i 1984-85. Lokomotiverne var Co'Co'-koblet, hvilket betyder, at de trak på alle seks aksler, hvilket gav dem en imponerende trækkraft. Med introduktionen af MZ 1401 den 9. juni 1967, som på det tidspunkt var det kraftigste diesellokomotiv i Europa, satte MZ nye standarder for jernbanetransport.

Senere Versioner og Opgraderinger

Senere versioner af MZ-lokomotivet, som MZ 1427 og fremefter, blev endnu mere kraftfulde med en 20-cylindret EMD 645E3-motor og en ydelse på 3.900 HK. Disse opgraderinger cementerede MZ's position som et af de mest pålidelige og kraftfulde lokomotiver på markedet.

Udfordringer og Tilpasninger

Selvom MZ-lokomotiverne var tekniske bedrifter, stod de også over for udfordringer. Ekstreme vejrforhold, som den hårde vinter i 1978-1979, satte dem på prøve. Tekniske havarier, herunder skader forårsaget af fygesne og fastkørsler i snedriver, krævede løbende opgraderinger og vedligeholdelse. DSB tog skridt til at forbedre MZ-lokomotivernes ydeevne og pålidelighed ved installation af underophængte sneplove, strækningsradio og andre sikkerhedsfunktioner, hvilket sikrede, at MZ-lokomotiverne kunne klare selv de mest udfordrende forhold.

MZ-Lokomotivets Arv

MZ-lokomotivet forbliver et ikon inden for jernbanetransport, symboliserende styrke, pålidelighed og teknisk ekspertise. Med deres imponerende præstationer har MZ-lokomotiverne skrevet sig ind i historiebøgerne som en af de mest betydningsfulde togmodeller i Europa.


Links til supplerende læsning:

kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (IV) - Nohab 3.900 HK)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (IV) - Nohab 3.900 HK)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (IV) - Nohab 3.900 HK)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (IV) - Nohab 3.900 HK)


Stamdata for DSB MZ 1452

Byggeår1977
Byggenummer3.018
EVN/European Vehicle Number92 86 0101 452-7
FabrikantNohab
ModelDSB Litra MZ serie (IV) - Nohab 3.845 HK
Antal indkøbt15
KarrosseriStål
Tjenestevægt123.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Mængde af brændolie i liter3.700 liter
Effekt i KW eller HK2.867 kW (3.845 HK) o/min.
Forbrug tomgang i liter/time20 liter/timen
Forbrug ved Fuld belastning i liter/time800 liter/timen
MotorEMD 20-645 E3 V20 Dieselmotor
TransmissionDieselelektrisk med 6 DC synkrone banemotorer af type EMD D77.
Start trækkraft410 kN
MAX togvægt1.800 Tons
BremsetypeTrykluftbremse og håndbremse
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
AkselrækkefølgeC0'C0'
Antal trækkende aksler6
Hastighed MAX165 km/t (I september 1978 satte MZ 1453 dansk hastighedsrekord med 191 km/t mellem Middelfart og Bred)
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere21.000 mm
Bredde3.060 mm
Højde over skinner4.300 mm
AkselafstandBogietapafstand 12.400 mm og bogieakselafstand 2.000 mm + 2.000 mm
StrækningsradioStrækningsradio
SikkerhedssystemDansk ATC
FjernstyringEMD og ITC (MZ 1411 - MZ 1426 indrettet til ITC-styrevognskørsel for litra Bns)
Monteret komfortudstyrEnergiforsyning tog: damp med 1.500V 50 Hz. (MZ 1401-MZ 1426 ombygget med generator og hjælpedieselmotor for elektrisk togopvarmning)


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DBCSC MZ 14522016.03.01I driftDB Cargo Scandinavia (DBCSC)
RSC MZ 14522009.02.162016.03.01Railion Scandinavia A/S (RSC)
RDK MZ 14522001.01.012009.02.16Railion Denmark A/S (RDK)
DSB MZ 14521977.10.152001.01.01Danske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
DBCSC MZ 14522016.03.01RSC MZ 1452 blev solgt af Railion Scandinavia A/S til DB Cargo Scandinavia som DBCSC MZ 1452.
RSC MZ 14522009.02.16RDK MZ 1452 blev overdraget af Railion Denmark A/S til Railion Scandinavia A/S som RSC MZ 1452.
RDK MZ 14522001.01.01DSB MZ 1452 blev overdraget af DSB til Railion Denmark A/S som RDK MZ 1452.
DSB MZ 14521977.10.15I dagDSB MZ 1452 var bemalet i DSB Rød/Sort design ved leveringen.
DSB MZ 14521977.10.15DSB MZ 1452 blev leveret til DSB fra NOHAB, Trollhättan i Sverige.


DSB MZ 1452 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB MZ 144719773.013Ophugget
DSB MZ 144819773.014Solgt til udlandet
DSB MZ 144919773.015I drift i Danmark
DSB MZ 145019773.016Solgt til udlandet
DSB MZ 145119773.017Solgt til udlandet
DSB MZ 145219773.018I drift i Danmark
DSB MZ 145319773.019I drift i Danmark
DSB MZ 145419773.020Solgt til udlandet
DSB MZ 145519773.021Ophugget
DSB MZ 145619773.022I drift i Danmark
DSB MZ 145719783.023I drift i Danmark
DSB MZ 145819783.024Solgt til udlandet
DSB MZ 145919783.025I drift i Danmark
DSB MZ 146019783.026Solgt til udlandet
DSB MZ 146119783.027Solgt til udlandet


Litteratur for: DSB MZ 1452

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Peter Christensen og John Poulsen
1999
128

Bane Bøger ApS
9788788632798