Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (IV) - Nohab 3.900 HK)www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (IV) - Nohab 3.900 HK)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (IV) - Nohab 3.900 HK)
Stamdata for DSB MZ 1461
Byggeår | 1978 |
Byggenummer | 3.027 |
Fabrikant | Nohab |
Model | DSB Litra MZ serie (IV) - Nohab 3.845 HK |
Antal indkøbt | 15 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 123.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Mængde af brændolie i liter | 3.700 liter |
Effekt i KW eller HK | 2.867 kW (3.845 HK) o/min. |
Forbrug tomgang i liter/time | 20 liter/timen |
Forbrug ved Fuld belastning i liter/time | 800 liter/timen |
Motor | EMD 20-645 E3 V20 Dieselmotor |
Transmission | Dieselelektrisk med 6 DC synkrone banemotorer af type EMD D77. |
Start trækkraft | 410 kN |
MAX togvægt | 1.800 Tons |
Bremsetype | Trykluftbremse og håndbremse |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Akselrækkefølge | C0'C0' |
Antal trækkende aksler | 6 |
Hastighed MAX | 165 km/t (I september 1978 satte MZ 1453 dansk hastighedsrekord med 191 km/t mellem Middelfart og Bred) |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 21.000 mm |
Bredde | 3.060 mm |
Højde over skinner | 4.300 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 12.400 mm og bogieakselafstand 2.000 mm + 2.000 mm |
Strækningsradio | Strækningsradio |
Sikkerhedssystem | Dansk ATC |
Fjernstyring | EMD og ITC (MZ 1411 - MZ 1426 indrettet til ITC-styrevognskørsel for litra Bns) |
Monteret komfortudstyr | Energiforsyning tog: damp med 1.500V 50 Hz. (MZ 1401-MZ 1426 ombygget med generator og hjælpedieselmotor for elektrisk togopvarmning) |
Materiellets ejerforhold | ||||
Litra | Fra dato | Til dato | Materielejer | Beskrivelse |
---|---|---|---|---|
RDK MZ 1461 | 2001.01.01 | 2009.10.19 | Railion Denmark A/S (RDK) | |
DSB MZ 1461 | 1978.03.29 | 2001.01.01 | Danske Statsbaner (DSB) | |
Materiellets journal | ||||
Litra | Fra dato | Til dato | Beskrivelse | |
BS MZ 1461 | 2009.10.19 | DSB MZ 1461 blev solgt af Railion Denmark A/S til Norske Baneservice AS, som BS MZ 1461. | ||
RDK MZ 1461 | 2001.01.01 | DSB MZ 1461 blev Overdraget af DSB til Railion Denmark A/S som RDK MZ 1461. | ||
DSB MZ 1461 | 1989.04.19 | DSB MZ 1461 kørte med et godstog ind på et sidespor ud for Glumsø Station og kørte hen over Trolje 126 og ud gennem stopbommen. DSB MZ 1461 fik forbavsende få skader, men Trolje 126 blev helt knust og halvdelen af godsvognene lå som "mikadopinde". | ||
DSB MZ 1461 | 1978.03.29 | 2010 | DSB MZ 1461 var bemalet i DSB Rød/Sort design ved leveringen. | |
DSB MZ 1461 | 1978.03.29 | DSB MZ 1461 blev leveret til DSB fra NOHAB, Trollhättan i Sverige. |
DSB MZ 1461 er leveret sammen med følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB MZ 1447 | 1977 | 3.013 | Ophugget | |
DSB MZ 1448 | 1977 | 3.014 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1449 | 1977 | 3.015 | I drift i Danmark | |
DSB MZ 1450 | 1977 | 3.016 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1451 | 1977 | 3.017 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1452 | 1977 | 3.018 | I drift i Danmark | |
DSB MZ 1453 | 1977 | 3.019 | I drift i Danmark | |
DSB MZ 1454 | 1977 | 3.020 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1455 | 1977 | 3.021 | Ophugget | |
DSB MZ 1456 | 1977 | 3.022 | I drift i Danmark | |
DSB MZ 1457 | 1978 | 3.023 | I drift i Danmark | |
DSB MZ 1458 | 1978 | 3.024 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1459 | 1978 | 3.025 | I drift i Danmark | |
DSB MZ 1460 | 1978 | 3.026 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1461 | 1978 | 3.027 | Solgt til udlandet |
Litteratur for: DSB MZ 1461
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Motor Materiel 5: Med motor fra GM. Peter Christensen og John Poulsen 1999 128 Bane Bøger ApS 9788788632798 |