DSB M 21

Startede med litra: DSB M 21, men blev senere omlitreret til: DSB MC 21, DSB MC 611, NPMB M 9, LNJ M 6 og HFHJ C 28.

Denne specielle 3-akslede Motorvogn var bygget af Triangel (De Forenede Automobilfabrikker) i Odense. 

Triangel motorvogne var produceret af De Forenede Automobilfabrikker A/S, bedre kendt som Triangel, i Odense og repræsenterer en vigtig del af den danske jernbane- og transportarv. Triangel blev grundlagt i begyndelsen af det 20. århundrede og udviklede sig til at blive en af de førende producenter af motoriserede køretøjer i Danmark, herunder lastbiler, busser og motorvogne til jernbanen.

Triangel motorvognene var kendt for deres robuste konstruktion og pålidelighed. Motorvognene blev designet til at opfylde de specifikke behov i den danske offentlige transport, hvilket ofte involverede drift på regionale jernbanelinjer og mindre trafikerede ruter. Konstruktionen af motorvognene tog højde for de varierende vejrforhold og geografiske forhold i Danmark, hvilket resulterede i køretøjer, der var både holdbare og alsidige.

Triangel motorvognene var typisk udstyret med kraftige benzin- eller dieselmotorer. Disse motorer sikrede, at motorvognene kunne levere den nødvendige trækkraft og hastighed for effektiv acceleration og jernbanetransport over kortere afstande.

Motorvognene havde en moderat passagerkapacitet, designet til at rumme det varierende antal rejsende, der benyttede de regionale linjer og interiøret var funktionelt med fokus på rimeligkomfort for passagererne. Motorvognene havde en karakteristisk udseende, som gjorde dem letgenkendelige på de danske skinner.

Triangel motorvogne blev anvendt på en række regionale og lokale jernbanelinjer i Danmark. Deres fleksibilitet og evne til effektivt at operere på mindre trafikerede strækninger gjorde dem til en værdifuld del af det danske jernbanenet. De tjente til at forbinde mindre byer og landsbyer med større byområder, hvilket spillede en afgørende rolle i udviklingen af regional transport.

Triangel motorvogne har en særlig plads i historien om dansk jernbane og offentlig transport. De repræsenterer en periode med teknologisk innovation og udvikling inden for dansk industri, hvor der var et øget fokus på at forbedre mobiliteten og tilgængeligheden af transport i hele landet. Triangel bidrog til denne udvikling ved at levere køretøjer, der var tilpasset de lokale transportbehov.

Flere af Triangel motorvognene er blevet bevaret og restaureret af veteranjernbaner i Danmark og er en påmindelse om Triangels rolle i den danske industrihistorie og Triangels bidrag til udviklingen af transportmidler.


Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MC - Triangel årgang 1926)
danskjernbaneklub.dk (Beskrivelse af DSB Litra MC - Triangel årgang 1926)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MC - Triangel årgang 1926)
danskjernbaneklub.dk (Beskrivelse af DSB Litra MC - Triangel årgang 1926)

Stamdata for DSB M 21

Byggeår1926.7.20
Byggenummer935
FabrikantTriangel
ModelDSB Litra MC - Triangel årgang 1926
Antal indkøbt2
KarrosseriTræ på stålramme
Tjenestevægt19.300 kg
FremdriftsmiddelBenzin
Effekt i KW eller HK200 HK
Motor2 stk. Continental 6 cylinder benzinmotorer.
TransmissionMekanisk gearkasse
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
Akselrækkefølge1A1
Antal trækkende aksler1
Hastighed MAX55 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere14.400 mm
Akselafstand4.100 mm + 4.100 mm
Antal pladser50 pladser.

Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
HFHJ C 2819541967Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ)
LNJ M 61944.10.111954Lyngby-Nærum Jernbane (LNJ)
NPMB M 919431944.10.11Næstved-Præstø-Mern Banen (NPMB)
DSB MC 61119411943Danske Statsbaner (DSB)
DSB MC 2119281941Danske Statsbaner (DSB)
DSB M 211926.07.291928Danske Statsbaner (DSB)