DSB MJ 510, en artikel om DSB MJ 510




DSB Litra MJ Rangerlokomotiver: En Uheldig Historie om Udfordringer og Annullering

DSB litra MJ rangerlokomotiver blev bestilt fra Cockerill Mechanical Industries (CMI) i 1989 som en erstatning for de ældre MH- og MT-lokomotiver. Denne bestilling blev dog mødt med en række udfordringer og tekniske problemer, der til sidst førte til annulleringen af ordren i 1994.

Udfordringer fra Starten

I juni 1989 indgik DSB en kontrakt med Cockerill Mechanical Industries om levering af 10 diesel-hydrostatiske rangerlokomotiver, type CMI500, med mulighed for at bestille yderligere 20 lokomotiver. De første lokomotiver skulle oprindeligt leveres i november 1990. Allerede i juli 1990 opstod de første problemer, da Cockerill meddelte, at de ikke kunne opfylde den aftalte leveringsdato.

Den første MJ-prototype ankom til København i april 1992, og DSB krævede straks en række ændringer, herunder skift til hydraulisk transmission og justering af bremsesystemet. Derudover vejede lokomotivet mere end aftalt i kontrakten.

Fortsatte Tekniske Problemer

Selvom en ny tidsplan blev udarbejdet, fortsatte udfordringerne. Den første MJ 506 blev først leveret i november 1993, men den havde flere fejl og mangler, herunder problemer med computerstyringen af det hydrauliske system. MJ 510 blev leveret den 11. november 1993 og havde også tekniske problemer, herunder en forkert version af software installeret i computeren og manglende dele i bremsesystemet.

DSB inspicerede to andre MJ-lokomotiver, MJ 502 og MJ 503, i Belgien og fandt lignende problemer. Den 17. januar 1994 besluttede DSB at ophæve kontrakten med Cockerill.

Annullering og Efterspil

Efter en retssag mellem parterne blev der indgået forlig, hvor de to lokomotiver, der allerede var i Danmark, blev returneret til Belgien. Denne episode markerede en uheldig afslutning på forsøget på at erstatte de ældre rangerlokomotiver og står som et eksempel på de udfordringer, der kan opstå i komplekse ingeniørprojekter og kontraktforhold.


Links til supplerende læsning:

kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MJ - Cockerill)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MJ)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MJ)


Stamdata for DSB MJ 510

Byggeår1993
Byggenummer4.389
FabrikantCockerill
ModelDSB Litra MJ - Cockerill
Antal indkøbt2 - (30)
KarrosseriStål
Tjenestevægt40.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK368 kW (500 HK) ved 2.100 o/min.
MotorCaterpillar 3408 BTA 8 Cylindre
TransmissionDieselhydraulisk
SammenkoblingstypeSkruekobling
Akselrækkefølge0B0
Antal trækkende aksler2
Hastighed MAX60 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere8.900 mm
Akselafstand3.200 mm


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB MJ 5101993.11.111998Danske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
DSB MJ 5101998DSB MJ 510 blev efter forlig i retssag mellem DSB og Cockerill, returneret til Cockerill i Belgien.
DSB MJ 5101994.01.17DSB MJ 506 og DSB MJ 510 blev hensat efter DSB besluttede at ophæve kontrakten med Cockerill.
DSB MJ 5101993.11.11DSB MJ 510 blev leveret til DSB fra Cockerill.


DSB MJ 510 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB MJ 50619934.388Tilbageleveret
DSB MJ 51019934.389Tilbageleveret


Litteratur for: DSB MJ 510

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Motor Materiel 9: Rangertraktorer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Motor Materiel 9: Rangertraktorer
John Poulsen og Peter Christensen
2019
160

Bane Bøger ApS
97887-91434-51-8