LNJ SM 14

Scandia skinnebusserne, der blev bygget af Scandia i Randers, er et fascinerende kapitel i historien om dansk jernbaneindustri og offentlig transport. Scandia blev etableret i 1858, spillede en central rolle i udviklingen af jernbanevogne og -materiel i Danmark og har en rig historie præget af innovation og kvalitet.

I midten af det 20. århundrede begyndte Scandia at fremstille skinnebusser som et svar på behovet for mere økonomisk og fleksibel persontransport på jernbanenettet. Disse skinnebusser var lette, motoriserede vogne, der kunne operere på mindre rentable ruter, hvor det ikke var økonomisk forsvarligt at anvende traditionelle tog.

Scandia skinnebusser var karakteriseret ved deres relativt lette konstruktion og simple, men effektive design. Skinnebussernes design tillod dem at accelerere og bremse hurtigere end tungere tog, hvilket gjorde dem ideelle til ruter med mange stop, hvor der var kort afstande i mellem.

Designet var også ret fleksibelt, med forskellige konfigurationer der kunne tilpasses specifikke behov, såsom passagerkapacitet og rutekrav. Mange af Scandia skinnebusserne havde en buslignende struktur med siddepladser langs siderne og en midtergang, hvilket gjorde det nemt for passagererne at stige ind og ud.

Scandia skinnebusser blev anvendt på en række sekundære linjer i Danmark, hvor de betjente mindre byer og landdistrikter. De bidrog til at opretholde en offentlig transportforbindelse i områder, der ellers ville have været udfordrende og dyre at betjene med traditionelle tog. Deres effektivitet og fleksibilitet gjorde dem til et populært valg i efterkrigstidens Danmark, da landet arbejdede på at genopbygge og modernisere sin infrastruktur.

Scandia skinnebusserne repræsenterer en vigtig periode i dansk jernbanehistorie, hvor innovation og tilpasning til skiftende transportbehov var afgørende for at opretholde og forbedre jernbanetjenesterne. De er et vidnesbyrd om Scandias evne til at designe og fremstille jernbanemateriel, der kunne møde specifikke lokale krav.

I dag er Scandia skinnebusser værdsat af jernbaneentusiaster og historikere som eksempler på dansk ingeniørkunst og som vigtige elementer i fortællingen om udviklingen af offentlig transport i Danmark. Nogle enheder er bevaret og restaureret af veteranjernbaner, hvor de fortsat vækker beundring og interesse.

Scandia første skinnebus blev prøvekørt den 21. februar 1947 på RHJ og efter et par justeringer bestod skinnebuskonceptet prøvekørslen den 26. marts 1947.


Stamdata for LNJ SM 14

Byggeår1952 (august)
Byggenummer20.887
FabrikantScandia
ModelScandia skinnebus - Frichs dieselmotor - årgang 1951-1952
Antal indkøbt7
KarrosseriStål
Tjenestevægt12.800 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK118 KW (160 HK) ved 2.000 o/min
MotorFrichs 8-cylinder 8115 CC dieselmotor
Transmission4-trins mekanisk ZF-gearkasse
BremsetypeTrykluftsbremse
SammenkoblingstypeCentralkobling
Akselrækkefølge1A'A1'
Antal trækkende aksler2
Hastighed MAX75 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere14.280 mm
Bredde2.890 mm
Højde over skinner3.100 mm
AkselafstandBogietapafstand 8.650 mm og bogieakselafstand 2.000 mm.
Antal pladser47-52 pladser
Døre pr. side2 stk. dobbeltdøre pr. side

Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
LNJ SM 1419521969Lyngby-Nærum Jernbane (LNJ)

LNJ SM 14 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
LNJ SM 111952 (juli)20.884
LNJ SM 121952 (juli)20.885
LNJ SM 131952 (juli)20.886
LNJ SM 141952 (august)20.887
LNJ SM 151952 (august)20.881
LNJ SM 161952 (august)20.882
OHJ SM 161951 (september)20.744

Litteratur for: LNJ SM 14

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Motor Materiel 3: Skinnebusser
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Motor Materiel 3: Skinnebusser
John Poulsen
1989
96

Bane Bøger