LNJ YM 18


Y-togsæt: En Nøglekomponent i Det Danske Jernbanelandskab

Y-togsættene, også kendt som "Y-togene", er en serie af dieseldrevne tog, som har spillet en væsentlig rolle i det danske jernbanelandskab siden deres indførelse i 1960'erne. Disse tog blev udviklet som en del af en moderniseringsindsats for at erstatte de ældre Triangel-skinnebusser og forbedre passagerkomforten på de mindre trafikerede lokale og regionale strækninger over hele Danmark. Y-togsættene blev oprindeligt bygget af Waggonfabrik Uerdingen og repræsenterer en vigtig periode i overgangen til en mere moderne og effektiv jernbanetransport. De sidste leverede Y-togsæt kom til at bære producentnavnet Duewag som følge af fusionen mellem Uerdingen og Düsseldorfer Waggonfabrik AG (Düwag) i 1935, hvorefter virksomheden i 1981 blev omdøbt til Duewag.

Design og Teknologi Bag Y-togene

Y-togsættene var karakteriseret ved deres genkendelige gule og røde farveskema. Designet lagde vægt på at tilbyde rimelig passagerkomfort med rummelige sæder, god belysning og opvarmning, hvilket udgjorde en betydelig forbedring sammenlignet med de tidligere Triangel-skinnebusser. Togsættene bestod typisk af to vogne med en motorvogn i hver ende, hvilket gjorde dem i stand til at køre i begge retninger uden behov for vending. Enkelte motorvogne bestod af kun én vogn med styrerum i hver ende.

Uerdingen Motorvogne: Økonomisk og Effektiv Transport

Waggonfabrik Uerdingen AG i Krefeld-Uerdingen, Tyskland, er historisk kendt for produktionen af en bred vifte af jernbanemateriel, herunder de berømte Uerdingen-motorvogne. Disse motorvogne, som i Tyskland blev kaldt "Uerdinger Schienenbusse" (Uerdingen-skinnebusser), blev udviklet i efterkrigstidens Tyskland som en økonomisk løsning til passagertransport på landets mange sekundære jernbanelinjer. De blev introduceret i 1950'erne og vandt hurtigt popularitet på grund af deres lave driftsomkostninger, enkle vedligeholdelse og fleksibilitet.

Uerdingen Motorvognes Betydning i Danmark

Uerdingen motorvogne spillede en afgørende rolle i genopbygningen af den danske privatbanekultur i 1960'erne, hvor mange baner blev lukket, og de overlevende stod med nedslidt materiel. Disse motorvogne bidrog til at genoprette og forbedre regional transport, hvilket var afgørende for den økonomiske genopretning og mobilitet i efterkrigstiden.

Fra starten af 1990'erne blev de oprindelige 6-cylindrede Büssing-dieselmotorer udskiftet med 6-cylindrede Daimler-Benz-dieselmotorer for at forbedre ydeevnen og pålideligheden af Y-togsættene.


Links til supplerende læsning:

de.wikipedia.org (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968-1973 - LNJ med dobbelt førerrum)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968-1973 - LNJ med dobbelt førerrum)
en.wikipedia.org (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968-1973 - LNJ med dobbelt førerrum)


Stamdata for LNJ YM 18

Byggeår1968.06.17
Byggenummer72.985
FabrikantUerdingen
ModelUerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968-1973 - LNJ med dobbelt førerrum
Antal indkøbt4
KarrosseriStål
Tjenestevægt27.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK360 HK
Motor2 stk. 6 cylinder Büssing dieselmotor
TransmissionHydromekanisk Voith gear.
BremsetypeTrykluftsbremse og skruebremse
SammenkoblingstypeCentralkobling
Akselrækkefølge1A-A1
Hastighed MAX60 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere18.530 mm
AkselafstandBogietapafstand 11.500 mm og bogieakselafstand 2.000 mm.
Antal pladser40 pladser + 3 klapsæder.
Monteret komfortudstyrOliefyr


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
LNJ YM 1819992001Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen (HHGB)Udlejet til HHGB.
LNJ YM 181968.06.172005Lyngby-Nærum Jernbane (LNJ)


LNJ YM 18 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
Stedet er fotograferetLNJ YM 171968.06.1772.984
LNJ YM 181968.06.1772.985
LNJ YM 191968.06.1772.986
LNJ YM 201973.10.2078.886