LNJ Lm 22

Startede med litra: LNJ Lm 22, men blev senere omlitreret til: LB Lm 22 og LT Lm 22.

RegioSprinter er bygget af Siemens Duewag i Tyskland og leveret som ét eksemplar i1996 med 4 stk. efterfølgende i 1999.

RegioSprinter, bygget af Siemens Duewag (nu en del af Siemens Mobility division), markerede en vigtig udvikling inden for regionaltogsteknologi, da den blev introduceret i midten af 1990'erne. Som det første af sin slags dieselhydrauliske letvægtstog var RegioSprinter designet til at tilbyde hurtig, effektiv og fleksibel regional togtransport. Dens innovative design og teknologi satte nye standarder for hastighed, komfort og økonomi i regional togdrift.

RegioSprinter skilte sig ud med sit lette konstruktionsdesign, der anvendte aluminium og andre letvægtsmaterialer for at reducere den samlede vægt. Dette letvægtsdesign bidrog til at forbedre togets acceleration og brændstofeffektivitet. Toget var designet med lavtgulv, hvilket forbedrede tilgængeligheden for passagerer med reduceret mobilitet, inklusive kørestolsbrugere og dem med barnevogne.

RegioSprinter har dieselhydraulisk transmission, og er i stand til at nå sin tophastighed på 80 km/t relativt hurtigt, hvilket gør den ideel til regional transport, hvor hyppige stop kan påvirke den samlede rejsetid.

Interiøret i RegioSprinter var designet med fokus på funktion og tilbyder en rimelig passagerkomfort. Toget har store vinduer, der tilbød passagererne en panoramisk udsigt over landskabet.

RegioSprinter bliver i Danmark kun anvendt på Nærumbanen, hvor der i dag er 4 togsæt i drift. Nærumbanen har et stort behov for et tog, som kan anvendes til hurtig transport på en kort bane med mange stop. Her viste RegioSprinter sig velegnet til ruten med de varierende passagerbelastninger og hurtig acceleration.

Selvom RegioSprinter er drevet af en dieselmotor, er der i konstruktionen lagt vægt på at minimere dens miljøpåvirkning gennem brugen af letvægtsmaterialer og effektiv motorstyring, hvilket resulterede i lavere brændstofforbrug og emissioner sammenlignet med ældre regionaltog.

RegioSprinter fra Siemens Duewag repræsenterer en milepæl inden for udviklingen af regional togtransport. Med sit fokus på letvægtskonstruktion, passagerkomfort og driftseffektivitet har togtypen været et godt valg for Nærumbanen.


Links til supplerende læsning:
www.jernbanen.dk (LNJ Lm 22)

Stamdata for LNJ Lm 22

Byggeår1999
Byggenummer91.864
EVN/European Vehicle Number95 86 0654 022-6
FabrikantSiemens Mobility GmbH
ModelSiemens LNJ - Lm
Antal indkøbt5
KarrosseriAluminium
Tjenestevægt33.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK2 stk. 228 kW (310 HK) ved 1.900 o/min.
Motor2 stk. MAN D2865 LUH07 5 cylinder dieselmotorer med turbo og intercooler.
TransmissionDieselhydraulisk
BremsetypeTrykluftbremse og magnetskinnebremse
AkselrækkefølgeA2A
Antal trækkende aksler2
Hastighed MAX80 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere24.800 mm
Akselafstand7.100 mm + 2.500 mm + 7.100 mm
Antal pladser58 pladser + 9 klapsæder.
Antal cykelpladser1
Antal flexområderÈt Flexrum til cykler og barnevogne

Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
LT Lm 222015.07.01I driftLokaltog A/S (LT)
LB Lm 222002.05.172015.07.01Lokalbanen A/S (LB)
LNJ Lm 221999.02.192002.05.17Lyngby-Nærum Jernbane (LNJ)

Video fra LNJ Lm 22

Video med LNJ Lm 22 ud for Lyngby Lokal Station.
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2023


Billeder af LNJ Lm 22

Billede af LNJ Lm 22 ud for Nærum Station.
Billede af LNJ Lm 22 ud for Nærum Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2023
Download billede

Billede af LNJ Lm 22 ud for Nærum Station.
Billede af LNJ Lm 22 ud for Nærum Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2023
Download billede

Billede af LT Lm 22, tidligere LNJ Lm 22 fotograferet ud for Jægersborg Lokalbane Station.
Billede af LT Lm 22, tidligere LNJ Lm 22 fotograferet ud for Jægersborg Lokalbane Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2024
Download billede

Billede af LT Lm 22, tidligere LNJ Lm 22 fotograferet ud for Jægersborg Lokalbane Station.
Billede af LT Lm 22, tidligere LNJ Lm 22 fotograferet ud for Jægersborg Lokalbane Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2024
Download billede

Billede af LT Lm 22, tidligere LNJ Lm 22 fotograferet ud for Jægersborg Lokalbane Station.
Billede af LT Lm 22, tidligere LNJ Lm 22 fotograferet ud for Jægersborg Lokalbane Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2024
Download billede

Billede af LT Lm 22, tidligere LNJ Lm 22 fotograferet ud for Jægersborg Lokalbane Station.
Billede af LT Lm 22, tidligere LNJ Lm 22 fotograferet ud for Jægersborg Lokalbane Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2024
Download billede

Billede af LT Lm 22, tidligere LNJ Lm 22 fotograferet ud for Lyngby Lokal Station.
Billede af LT Lm 22, tidligere LNJ Lm 22 fotograferet ud for Lyngby Lokal Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2024
Download billede

Billede af LT Lm 22, tidligere LNJ Lm 22 fotograferet ud for Lyngby Lokal Station.
Billede af LT Lm 22, tidligere LNJ Lm 22 fotograferet ud for Lyngby Lokal Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2024
Download billede

Billede af LNJ Lm 22 ud for Nærum Station.
Billede af LNJ Lm 22 ud for Nærum Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2023
Download billede

LNJ Lm 22 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
LNJ Lm 21199691.543Ophugget
Stedet er fotograferetLNJ Lm 22199991.864I drift i Danmark
Stedet er fotograferetLNJ Lm 23199991.865I drift i Danmark
Stedet er fotograferetLNJ Lm 24199991.866I drift i Danmark
Stedet er fotograferetLNJ Lm 25199991.867I drift i Danmark