OHJ M 3, en artikel om OHJ M 3




Odsherreds Jernbanes Skinnebus: Triangel og Genanvendelse af HVJ C 511

Odsherreds Jernbanes skinnebus var bygget af De Forenede Automobilfabrikker - Triangel på deres fabrik i Odense. Skinnebussen blev konstrueret ved at genbruge undervognen fra HVJ C 511 personvognen fra 1920.

Triangel Motorvogne: Robust Konstruktion og Pålidelig Drift

Triangel motorvogne, produceret af De Forenede Automobilfabrikker A/S, bedre kendt som Triangel, spillede en vigtig rolle i den danske jernbane- og transportarv. Triangel blev grundlagt i begyndelsen af det 20. århundrede og udviklede sig til at blive en af de førende producenter af motoriserede køretøjer i Danmark, herunder lastbiler, busser og motorvogne til jernbanen. Triangel motorvognene var kendt for deres robuste konstruktion og pålidelighed og blev designet til at opfylde de specifikke behov i den danske offentlige transport, især på regionale jernbanelinjer og mindre trafikerede ruter.

Motorvognens Effektive Design og Alsidighed

Motorvognene fra Triangel var typisk udstyret med kraftige benzin- eller dieselmotorer, der sikrede tilstrækkelig trækkraft og hastighed til effektiv jernbanetransport over kortere afstande. Med en moderat passagerkapacitet og et funktionelt interiør, fokuserede designet på at levere komfort til passagererne, mens de let genkendelige motorvogne betjente en række regionale og lokale jernbanelinjer i Danmark.

Triangels Bidrag til Regional Transport i Danmark

Triangel motorvogne blev værdsat for deres fleksibilitet og evne til at operere effektivt på mindre trafikerede strækninger. De spillede en afgørende rolle i at forbinde mindre byer og landsbyer med større byområder og bidrog dermed væsentligt til udviklingen af regional transport i Danmark. Disse motorvogne repræsenterer en periode med betydelig teknologisk innovation og udvikling inden for dansk industri, hvor der var fokus på at forbedre mobiliteten og tilgængeligheden af transport i hele landet.

Bevarelse af Triangel Motorvogne og Deres Historiske Betydning

Flere af Triangels motorvogne er blevet bevaret og restaureret af veteranjernbaner i Danmark. Disse bevarede køretøjer er en påmindelse om Triangels væsentlige rolle i den danske industrihistorie og deres bidrag til udviklingen af transportmidler. I årene 1940-1945 var skinnebussen udstyret med en gengasgenerator som en del af tilpasningen til de krigsprægede forhold.

Genopbygning af OHJ M3 Efter Brand

Motorvognen brændte desværre i januar 1945 i Holbæk. Dog blev undervognen endnu engang genbrugt i 1946, hvor Scandia byggede motorvognen op igen som OHJ M3, hvilket er et vidnesbyrd om den tidlige danske tilgang til genanvendelse og effektiv udnyttelse af ressourcer.


Links til supplerende læsning:

da.wikipedia.org (Beskrivelse af OHJ - Triangel årgang 1930)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af OHJ - Triangel årgang 1930)
danskjernbaneklub.dk (Beskrivelse af OHJ - Triangel årgang 1930)


Stamdata for OHJ M 3

Byggeår1930
Byggenummer1.316
FabrikantTriangel
ModelOHJ - Triangel årgang 1930
Antal indkøbt1
KarrosseriTræ på stålramme
Tjenestevægt18.000 kg
FremdriftsmiddelBenzin
Effekt i KW eller HK150 HK
MotorSterling-Petrell 6 cylinder benzinmotor.
Transmission4-trins mekanisk gearkasse
Akselrækkefølge1A0
Antal trækkende aksler1
Hastighed MAX70 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere12.200 mm
Akselafstand6.800 mm
Antal pladser43 pladser.
Antal toiletter1


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
OHJ M 319301945Odsherreds Jernbane (OHJ)