OHJ MO 26, en artikel om OHJ MO 26
MaK (Maschinenbau Kiel) Motorvogne: En Unik Æra i Jernbanehistorien
MaK (Maschinenbau Kiel) motorvognene repræsenterer et unikt kapitel i virksomhedens historie, som primært er kendt for produktionen af diesellokomotiver. Grundlagt i 1918 i Kiel udviklede MaK sig hurtigt til en af de førende producenter inden for dieseldrevet jernbanemateriel, med stor indflydelse på overgangen fra damp til diesel. MaK's innovationer og bidrag til lokomotivdesign har haft en vedvarende indflydelse, især med deres mellemstore og store rangerlokomotiver.MaK's Historie og Udvikling
Efter sin grundlæggelse fokuserede MaK oprindeligt på skibsbygning og skibsmotorer, men med jernbaneindustriens udvikling skiftede virksomhedens fokus gradvist mod jernbanekøretøjer. Især efter Anden Verdenskrig, da Tysklands jernbaneinfrastruktur krævede genopbygning, blev diesellokomotiver en central del af MaK's produktion.MaK Motorvogne og GDT-serien
MaK's motorvogne blev designet til at håndtere en bred vifte af passagertransportopgaver, fra lokaltrafik til regionale tjenester. Disse enheder blev især værdsat for deres fleksibilitet og evne til at operere på mindre befærdede ruter, hvor store lokomotiver ikke var økonomisk bæredygtige. I begyndelsen af 1950'erne udviklede MaK GDT-serien, som blev en vigtig del af de små og private jernbaner i Nordtyskland. Der blev produceret i alt 11 motorvogne til disse privatbaner.OHJ MO 25 og MO 26, bygget i 1961 af Maschinenbau Kiel (MaK), var næsten identiske med GDT-serien, men med gennemgangsmulighed i begge ender af vognene. Disse motorvogne blev leveret til Odsherreds Jernbane og var udstyret med 66 sæder ved leveringen. De blev malet i OHJ's karakteristiske røde farve med en cremefarvet trimlinje og sølvfarvet tag.
Teknologiske Innovationer og Eftermæle
MaK motorvognene, selvom de kun udgjorde en lille del af virksomhedens produktion, har efterladt et betydeligt aftryk på jernbaneindustrien. Innovationer som fjernstyringssystemer og unikke designfunktioner har sat standarder, som stadig anvendes i moderne jernbanekøretøjer. Selvom MaK i dag er en del af Vossloh Group og fokuserer på andre typer af jernbanemateriel, lever virksomhedens arv videre gennem de teknologier og designprincipper, de indførte.Specifikt information om OHJ MO 26
MO 26 fik et lidt uheldigt liv ved OHJ. Først blev motorvognen stærkt beskadiget af hærværk i 1976, hvor den stod i Holbæk. 3 år senere den 21. september 1979 blev MO 26 beskadiget ved en kraftig kollision med en lastbil ud for Gislinge, hvor der var otte personer såret. Efter kollisionen blev MO 26 transporteret til MaK i Kiel, hvor motorvognen blev repareret og først kunne sættesi drift igen i juni 1980. Ved samme lijlighed blev motorvognens EMG-gear udskifter til Voith gear.I 1997 blev MO 25 moderniseret, efterfulgt af MO 26 i 1999. Motorvognene fik et førerhus uden overgang i den ene ende og et nødførerhus med overgang i den anden ende af motorvognen. Den dekorative linje blev erstattet af en hvid dobbelt linje. Interiøret blev renoveret, og sving-foldedørene blev udskiftet med sving- og skydedøre.