HVJ 23
Startede med litra: HVJ 23, men blev senere omlitreret til: HFHJ M 10.
Frichs "firkantet" 3-akslet lokomotiv fra 1932 står som en markant konstruktion inden for dansk materieludvikling. Motorlokomotiverne var kendetegnet ved at de var konstrueret ud for at de skulle opfylde et behov og ikke design for øje. Frichs var kendt for sin produktion af lokomotiver og andet rullende materiel og spillede en væsentlig rolle i udviklingen til de danske jernbaner. Det "firkantede" 3-akslede lokomotivtype var et forsøg fra Frichs på at hjælpe de danske privatbaner med at blive motoriseret med et forholdsvis kraftigt motorlokomotiv i en tid, hvor dampdriften stadig var en af de primære transportformer på jernbanen.
Det "firkantede" lokomotiv fra Frichs var bemærkelsesværdigt for sin karakteristiske kasseformede eller firkantede form, hvilket var en markant afvigelse fra de mere traditionelle afrundede former, som var almindelige blandt damplokomotiver på den tid. Denne unikke form var ikke et designvalg men beregnet til at tjene et praktisk formål, såsom forbedret plads til dieselmotoren og lettere adgang til vedligeholdelse.
Lokomotivet var udstyret med tre aksler, hvor den trak på de to af dem, hvilket gav det en betydelig trækkraft – et design, som gjorde det specielt velegnet til at fordele trækkraften og akseltrykket, hvilket var en stor fordel for godstransporterne på privatbanerne.
Der blev kun lavet ét stk. til HVJ i form af motorlokomotiv HVJ 23, "Sputnik", som desværre blev hugget op i 1972.