DSB Traktor 81, en artikel om DSB Traktor 81




DSB Rangertraktorer: En Milepæl i Dansk Jernbaneteknologi

DSB rangertraktorerne, leveret af Frichs i årene 1933-1934, markerede en vigtig udvikling inden for rangerings- og manøvreringsteknologi på de danske jernbaner. Disse traktorer var udstyret med en Frichs 6-cylindret dieselmotor af typen 6115CA og havde en mekanisk transmission, som sikrede pålidelig drift og effektiv ydelse.

Design og Udvikling

I deres oprindelige konfiguration havde DSB-traktorerne ikke førerhuse, men disse blev monteret i løbet af årene 1935-1937 for at forbedre arbejdsmiljøet for personalet. Oprindeligt var traktorerne malet sorte, men omkring 1960 blev de omlakeret i en grøn farve, som blev den nye standard for DSB's rangeringsudstyr.

Teknologi og Drift

Frichs tilbød en serie standardiserede dieselmotorer fra 1932, hvilket gjorde dem velegnede som drivkraft til rangertraktorer. Designet af disse traktorer var baseret på enkelhed og enmandsdrift. De var konstrueret, så de kunne betjenes af stationspersonalet uden behov for specialuddannet lokomotivfører. Kontrollerne var tilgængelige fra begge sider af traktoren, hvilket gjorde det muligt for personalet at manøvrere maskinen fra sideløbebrætterne.

Levering og Brugsperiode

Traktorerne blev drevet af en dieselmotor, og kraften blev overført mekanisk gennem en gearkasse og rullekæder til begge hjulsæt. DSB modtog to serier af disse Frichs-traktorer. Den første serie, med en motorydelse på 60 HK, blev leveret som DSB 72-76 i 1933, mens den anden serie, med en motorydelse på 82 HK, fulgte som DSB 77-85 i 1933-1934.

Modernisering og Efterliv

I 1937 blev traktorerne udstyret med mere omfangsrige førerhuse, der strakte sig over hele bredden af køretøjerne. Dette gav dem tilnavnet "Kommoder" (Traktor 75 havde dog et anderledes design med tøndetag). Disse traktorer blev primært anvendt i Jylland og var i drift indtil 1966, da de blev erstattet af Køfs. Nogle af køretøjerne blev solgt til private jernbaneselskaber som OHJ, SB og VLTJ, mens ingen blev bevaret i DSB's flåde.

Betydning og Indflydelse

Denne serie af Frichs-traktorer bidrog væsentligt til effektiviseringen af rangeringsarbejdet på de danske jernbaner og repræsenterede et vigtigt skridt i udviklingen af lokomotivteknologi og driftspraksis inden for DSB.


Links til supplerende læsning:

www.jernbanearkivalier.dk (Tegninger af DSB Traktor - Frichs årgang 1933-1934)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Traktor - Frichs årgang 1933-1934)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Traktor - Frichs årgang 1933-1934)


Stamdata for DSB Traktor 81

Byggeår1934
Byggenummer150
FabrikantFrichs
ModelDSB Traktor - Frichs årgang 1933-1934
Antal indkøbt9
KarrosseriStål
Tjenestevægt10.400 kg (Vægt inklusive eftermonteret førerhus)
FremdriftsmiddelDiesel
Mængde af brændolie i liter150 liter
Effekt i KW eller HK60 kW (82 HK) ved 1.400 o/min.
MotorFrichs 6 cylinder dieselmotor type 6115CA.
TransmissionFrichs 4 gear mekanisk transmission med udveksling: 30-15,3-11,2-5,7
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
Akselrækkefølge0B0
Antal trækkende aksler2
Hastighed MAX30 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere5.270 mm
Bredde2.400 mm
Højde over skinner3.090 mm (med hus)
Akselafstand2.500 mm


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB Traktor 811934Danske Statsbaner (DSB)


DSB Traktor 81 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB Traktor 771933136
DSB Traktor 781933137
DSB Traktor 791933138
DSB Traktor 801933139
DSB Traktor 811934150
DSB Traktor 821934151
DSB Traktor 831934203
DSB Traktor 841934204
DSB Traktor 851934205