DSB Traktor 83
DSB rangertraktorerne, der blev leveret af Frichs i årene 1933-1934, markerede en vigtig udvikling inden for rangerings- og manøvreringsteknologi på de danske jernbaner. Disse traktorer var udstyret med en Frichs 6-cylindret dieselmotor af typen 6115CA og havde en mekanisk transmission.
I deres oprindelige konfiguration havde DSB-traktorerne ikke førerhuse, men disse blev monteret i løbet af årene 1935-1937 for at forbedre arbejdsmiljøet for personalet. Oprindeligt var traktorerne malet sorte, men omkring 1960 blev de omlakeret i en grøn farveskala, som var den nye standardfarve for DSB's rangeringsudstyr.
Frichs tilbød en serie standardiserede dieselmotorer fra 1932, hvilket gjorde dem velegnede som drivkraft til rangertraktorer. Designet af disse traktorer var baseret på princippet om enkelhed og enmandsdrift. De var konstrueret, således at de kunne betjenes af stationspersonalet uden behov for specialuddannet lokomotivfører. Kontrollerne var tilgængelige fra begge sider af traktoren, hvilket gjorde det muligt for personalet at manøvrere maskinen fra sideløbebrætterne.
Traktorerne blev drevet af en dieselmotor, og kraften blev overført mekanisk gennem en gearkasse og rullekæder til begge hjulsæt. DSB modtog to serier af disse Frichs-traktorer. Den første serie, med en motorydelse på 60 HK, blev leveret som DSB 72-76 i 1933, mens den anden serie, med en motorydelse på 82 HK, fulgte som DSB 77-85 i 1933-1934.
I 1937 blev traktorerne udstyret med mere omfangsrige førerhuse, der strakte sig over hele bredden af køretøjerne. Dette gav dem tilnavnet "Kommoder" (Traktor 75 havde dog en anderledes design med tøndetag). Disse traktorer blev primært anvendt i Jylland og var i drift indtil 1966, da de blev erstattet af Køfs. Nogle af køretøjerne blev solgt til private jernbaneselskaber som OHJ, SB og VLTJ, mens ingen blev bevaret i DSB's flåde.
Denne serie af Frichs-traktorer bidrog væsentligt til effektiviseringen af rangeringsarbejdet på de danske jernbaner og repræsenterede et vigtigt skridt i udviklingen af lokomotivteknologi og driftspraksis inden for DSB.