VLTJ T 17

Startede med litra: VLTJ T 17, men blev senere omlitreret til: VLTJ ML 27.

I 1930'erne begyndte Deutsche Bahn (DB) at introducere diesel-drevne rangerlokomotiver for at effektivisere og modernisere rangeringsoperationer på jernbanestationer. Disse lokomotiver repræsenterede en væsentlig teknologisk udvikling fra damplokomotiverne, som var mere ressourcekrævende og mindre effektive for kortdistancerangering.

DB's initiativ til at skabe "enhedslokomotiver" var et forsøg på at standardisere lokomotivernes design og funktioner på tværs af forskellige leverandører. Dette koncept søgte at forenkle vedligeholdelse, reparationer og træning af personale ved at sikre, at selvom lokomotiverne kom fra forskellige producenter, ville de dele en række ens egenskaber og teknologier. Betegnelsen "Köf" (Kleinlokomotive, Öl-Antrieb durch Dieselmotor, Kraftübertragung mit Flüssigkeitsgetriebe) indikerer netop disse små lokomotiver med dieselmotor, hydraulisk transmission og overførte trækkraften til drivhjulene via et kædetræk. Denne teknologi muliggjorde en mere fleksibel og pålidelig drift end de tidligere mekaniske gearkasser. Deres anvendelse var primært fokuseret på lettere rangeringsopgaver på både større og mindre stationer.

De tyske Köf blev betjent af rangertraktorførere (Kleinlokführer) med mindre omfattende uddannelse end normale lokomotivførere. Derved kunne der spares ikke alene på materiellet men også på personalet i forhold til de større og mere krævende rangerlokomotiver. Denne forskel bortfaldt dog hos Deutsche Bundesbahn, da de hidtidige rangerlokomotiver Baureihe 260/261 blev omklassificeret til rangertraktorer Baureihe 360 ff.

Gmeinder Köf-traktorerne blev produceret i Tyskland efter ovenstående princip. 


Stamdata for VLTJ T 17

Byggeår1958
Byggenummer5.061
FabrikantGmeinder GmbH
ModelGmeinder Köf-traktor årgang 1957-1960
Antal indkøbt3
KarrosseriStål
Tjenestevægt17.000 kg
Tomvægt16.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Mængde af brændolie i liter200 liter
Effekt i KW eller HK110 KW (150 HK) ved 1.400 o/min og et drejningsmoment på 775 NM ved 1.100 o/min
Motor6-cylindret rækkemotor type Carl Kaelble GN130s forkammer dieselmotor.
TransmissionDieselhydraulisk med Voith L33U transmission.
BremsetypeTrykluftbremse og håndbremse
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
Akselrækkefølge0B0
Antal trækkende aksler2
Hastighed MAX45 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere6.400 mm
Bredde3.070 mm
Højde over skinner2.935 mm
Akselafstand2.500 mm

Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
VLTJ ML 272007I driftMidt- og Vestjyllands Jernbanemuseum (SJK)
VLTJ ML 2719902007Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane (VLTJ)
VLTJ T 1719821990Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane (VLTJ)

VLTJ T 17 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DdS SS 654119605.175
OHJ Køf 6519574.980
VLTJ T 1719585.061