DSB MY 1202
GM og Licensaftaler Efter 2. Verdenskrig
Efter 2. verdenskrig søgte General Motors (GM) efter fabrikker i Europa til at bygge deres lokomotiver på licens. GM kendte til Frichs, da ingeniører fra Frichs havde været på studietur til GM. GM henvendte sig først til Frichs, som havde haft succes med at bygge diesellokomotiver til privatbanerne og motorvogne til DSB. Frichs var dog ikke interesseret i tilbuddet og afslog det. Dette førte til, at Nohab i Sverige, blandt andre, fik licens fra GM til at bygge deres lokomotiver.DSB's Skift i Leverandører
DSB havde allerede fået bygget meget materiel hos Frichs, men med købet af de første MY-lokomotiver fra Nohab i Sverige, ændrede situationen sig. Frichs fortsatte dog med at bygge lokomotiver til DSB, hvor de især leverede de store ordrer på Litra MT og MH i 1950'erne og 1960'erne.Presset for Dansk Deltagelse
Der var stor interesse i Danmark for, at Frichs deltog i leverancerne af MY-lokomotiver til DSB. Især Hans Rasmussen, forbundsformand for smedeforbundet, pressede på for dette.DSB's Kontrakt med Frichs
Den 12. marts 1954 underskrev DSB en kontrakt med Frichs om at bygge to lokomotiver med en ydelse i stil med de norske Nohab MY 1101–MY 1104 lokomotiver. Frichs byggede lokomotiverne, mens B&W leverede tegningerne til motoren, som Frichs selv skulle bygge. A/S Thrige i Odense leverede den elektriske udrustning, og ASEA leverede den elektriske styring. Hjulenes akselkasser kom fra SKF, bremsesystemet fra Hildebrandt-Knorr, og varmekedlen fra Vapor-Clarkson.Prøvekørsler og Overdragelse af MY 1201
Den 8. april 1957 begyndte Frichs at køre prøvetog med MY 1201, og DSB gennemførte de endelige prøvekørsler fra den 28. juni til den 3. juli 1957, med udgangspunkt fra Nyborg på Fyn som en del af overtagelsesprøven. Prøvekørslerne inkluderede tunge godstog og eksprestog med forskellige belastninger, hvor MY 1201 viste sin ydeevne med hastigheder op til 143 km/t.MY 1201 blev prøvekørt i eksprestog Aarhus-Nyborg sammenkoblet med et af de Norske Nohab MY-lokomotiver og fjernbetjent fra dette. MY 1201 tilbagelagde under prøvekørslerne en samlet strækning på ca. 3.000 km, hvorunder en stor stab af teknikere fra både leverandørerne og DSB, kontrollerede funktionen af MY 1201.
"I dagene 28. juni–3. juli 1957 har prøvekørslerne med det første af en ny type diesellokomotiver, MY 1201, fundet sted på de jysk-fynske strækninger. "
Således skriver DSB-bladet "Vingehjulet" i slutningen af juli 1957
Den 30. juli 1957 bliver MY 1201 overdrages til DSB efter en tilfredsstillende overtagelsesprøve.