DSB MY 1153

Startede med litra: DSB MY 1153, men blev senere omlitreret til: LJ M 38 og Contec MY 1153.

De første MY-lokomotiver blev anskaffet i starten af 1950'erne med henblik på afvikling af dampdriften. Inden da havde DSB foretaget undersøgelser af, om dampen skulle afløses af diesel- eller el-lokomotiver. Valget af lokomotivtype faldt på General Motors type F7, som var en kendt og konservativ konstruktion fra det amerikanske firma Det var F7, som de legendariske MY lokomotiver er baseret på.

MY lokomotivet blev bygget af NOHAB eller Nydquist & Holm AB i Sverige på licens fra General Motors med danske underleverandører. Frichs byggede midterste del af vognkassen, samt ramme og bogier. Fronter blev monteret hos Scandia og fra og med MY 1102, var det med Thrige banemotorer og Titan hjælpegenerator mv.

De svenske NOHAB lokomotiver blev bygget op gennem 1950'erne og 1960'erne til både DSB som litra MY og til norske NSB som litra Di. 3. Teknisk er litra MY næsten identisk med NSB's DI 3b. NOHAB  lokomotiverne blev bygget med det amerikanske F7 som forbillede og udstyret med den 16-cylindret motor fra General Motors samt treakslede bogier med to drivende aksler og en løbeaksel. De amerikanske lokomotiver, havde kun havde førerrum i den ene ende, men de de europæiske fik førerrum i begge ender.

Den første bestilling var på fire MY lokomotiver til afprøvning, samt en ekstra motor, blev leveret i 1954. . Afprøvningen af lokomotiverne forløb godt og blev fulgt op af bestillinger på yderligere 40 MY lokomotiver, der blev leveret frem til 1958.  Frem til 1965 blev der leveret yderligere 15 lokomotiver, så det samlede antal MY lokomotiver kom op på 59 styk. Ud over MY lokomotiverne, blev der i perioden 1960-1962 leveret 45 styk MX lokomotiver, som var en lettere udgave af MY lokomotivet, og kunne kunne køre steder, hvor litra MY var for tung. Derudover leverede danske Frichs Litra MY 1201 i 1957 og MY 1202 i 1960, men de blev ingen succes og blev hugget op allerede i 1971.

DSB anså litra MY for at være økonomiske i drift, samtidig med at de også var alsidige og reducerede rejsetiderne. MY lokomotiverne blev benyttet til både de tunge godstog og de hurtige eksprestog og senere også til regionaltog samt InterCity tog. Lokomotivførerne og beboerne langs jernbanerne klagede over larmen fra udstødningen på motorerne. Det var især et problem ved stigninger, acceleration, og når de trak tunge godstog. Støjproblemet blev senere løst på tilfredsstillende, da lyddæmperfabrikken LYDEX i Middelfart byggede en ny lyddæmper til udstødningen.

DSB MY serie (I) - Lokomotiverne blev bygget af A/S Frichs med dieselmotor fra Burmeister & Wain, mens Thrige-Titan leverede den elektriske udrustning:

  • MY 1201-1202

DSB MY serie (II) - Lokomotivet er af typen AA16 fra svenske NOHAB, der blev produceret i 59 eksemplarer for DSB af fra 1954 til 1965:
  • 1101-1104 blev leveret med GM 16-cylinder dieselmotor type 567B på 1.500 HK.
  • 1105 leveredes med DSB's reservemotor som GM 16-cylinder dieselmotor type 567B på 1.500 HK. – ellers identisk med 1106-1144 serien.
  • 1106-1144 leveredes med GM 16-cylinder dieselmotor type 567C på 1.700 HK.
  • 1145-1159 blev leveret med GM 16-cylinder dieselmotor type 567D på 1.950 HK. og maskinerne fik rilleudstødning.

I 1957 og fra og med MY 1125 blev nummeret påsat fronterne af lokomotivet.

I 1994-1995 blev der monteret rangerplatforme på begge fronter for at lette rangerarbejdet. MY kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel og 37 lokomotiver blev udstyret med ITC-fjernstyringssystem, som blev benyttet i styrevogne.

Litra MY var i aktiv tjeneste hos DSB fra 1954 og frem til den 15. juni 2001, hvor MY 1159 kørte sin sidste officielle tur. Det første lokomotiv, MY 1101, blev overdraget til Danmarks Jernbanemuseum i 1986. De øvrige MY lokomotiver blev gradvist taget ud af drift i løbet af 1990'erne. En del MY lokomotiver blev hugget op, mens andre blev solgt til forskellige danske privatbaner, operatører og til forskellige svenske og tyske selskaber. Her er en del af dem stadig i drift, for eksempel i Sverige hvor de med betegnelsen TMY benyttes til kørsel med godstog.


Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.950 HK)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.950 HK)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.950 HK)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.950 HK)

Stamdata for DSB MY 1153

Byggeår1965
Byggenummer2.604
EVN/European Vehicle Number92 86 0021 153-8
FabrikantNohab
ModelDSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.950 HK
Antal indkøbt15
KarrosseriStål
Tjenestevægt101.600 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK1.950 HK ved 835 o/min.
Forbrug tomgang i liter/time15 liter/timen
Forbrug ved Fuld belastning i liter/time420 liter/timen
MotorGeneral Motors dieselmotor 45° V 16-Cylindre EMD/GM type 16-567D
TransmissionDieselelektrisk - D25 hoveddynamo, der leverede strøm til 4 banemotorer af type EMD D37 med udveksling 59:18.
Start trækkraft235 KN
BremsetypeTrykluftsbremse & skruebremse
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
AkselrækkefølgeA1A-A1A
Antal trækkende aksler4
Hastighed MAX133 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere18,900 mm
Bredde2.920 mm
Højde over skinner4.270 mm
AkselafstandBogietapafstand 10.300 mm og bogieakselafstand 2.000 mm + 2.000 mm
Hjuldiameter1.016 mm
StrækningsradioStrækningsradio
SikkerhedssystemDansk ATC
FjernstyringEMD og ITC
Monteret komfortudstyrDampvarmekedel

Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
Contec MY 11532007I driftContecRail ApS (Contec)
LJ M 3820022007Lollandsbanen A/S (LJ)
DSB MY 11531965.03.152002Danske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
Contec MY 11532007LJ M 38 blev solgt af LJ til ContecRail ApS som Contec MY 1153.
LJ M 382002DSB MY 1153 blev solgt af DSB til LJ som LJ M 38.
DSB MY 11532000.09.19DSB MY 1153 blev udrangeret og flyttet til København Godsbanegård.
DSB MY 11532000.01.10DSB MY 1153 blev hensat i Aarhus.
DSB MY 115319752002DSB MY 1153 var bemalet i DSB: Rød/Sort.
DSB MY 11531965.03.151975DSB MY 1153 var bemalet i DSB: Rød (vinrød/maroon) med stafferinger i beige/sandfarve.
DSB MY 11531965.03.15DSB MY 1153 blev leveret til DSB fra NOHAB, Trollhättan i Sverige.

DSB MY 1153 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
Stedet er fotograferetDSB MY 114519642.596I drift i Danmark
DSB MY 114619642.597I drift i Danmark
DSB MY 114719642.598Solgt til udlandet
DSB MY 114819642.599Solgt til udlandet
DSB MY 114919642.600Solgt til udlandet
DSB MY 115019652.601Solgt til udlandet
DSB MY 115119652.602Solgt til udlandet
DSB MY 115219652.603I drift i Danmark
DSB MY 115319652.604I drift i Danmark
DSB MY 115419652.605Hensat
DSB MY 115519652.606Solgt til udlandet
DSB MY 115619652.607Solgt til udlandet
DSB MY 115719652.608Solgt til udlandet
DSB MY 115819652.609I drift i Danmark
DSB MY 115919652.610I drift i Danmark

Litteratur for: DSB MY 1153

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Peter Christensen og John Poulsen
1999
128

Bane Bøger ApS
9788788632798