OHJ 5


OHJ 5 blev senere omlitreret til: HTJ 5.



Historien om Vulcan Litra B Lokomotiv

Bygget af A/S Vulcan, C.F. Kiehn, Maribo, Danmark, i 1901, er Litra B-lokomotivet et bemærkelsesværdigt stykke dansk jernbanehistorie. Dette lokomotiv var udstyret med udvendige cylindre, indvendige gliderkasser og Allan-styring. Det var også forsynet med to Salter-sikkerhedsventiler, en vakuumbremse på både maskine og tender, hvilket gjorde det til en kraftfuld og avanceret maskine for sin tid.

Behovet for Kraftigere Lokomotiver

Kun to år efter åbningen af Odsherreds Jernbane i 1901 opstod der behov for kraftigere lokomotiver. Litra B blev derfor anskaffet som en tre-koblet godstogsmaskine. Den samme lokomotivtype blev også leveret til Høng-Tølløse Jernbane ved dens åbning i 1901. Lokomotiverne blev produceret på maskinfabrikken Vulcan i Maribo, og OHJ nr. 5 er det eneste privatbane-lokomotiv fra Vulcan, der er bevaret i dag.

Design og Teknisk Innovation

Litra B-lokomotiverne blev designet som en nøjagtig kopi af de tre Litra Ls-lokomotiver, som Sjællandske Jernbaneselskab havde anskaffet i 1891. Disse lokomotiver var af den såkaldte "Long-Boiler"-type, hvor fyrkassen var placeret helt bag den bageste kobbelhjulsaksel. Selvom denne type allerede ved leveringen var teknologisk forældet, fortsatte de med at tjene privatbanerne i Holbæk i mange år.

Langvarig Tjeneste Trods Forældelse

Trods deres forældede design fortsatte Litra B-lokomotiverne med at spille en vigtig rolle i dansk jernbanetransport, især på privatbanerne i Holbæk. Deres pålidelighed og robusthed gjorde dem til en uundværlig del af jernbanedriften i flere årtier.

Specifikt information om OHJ 5

OHJ Nr. 5 har medvirket i mange danske film: 
Der blev startet restaurering af maskinen i Aalborg Hos Limfjordsbanen for mange år siden, hvor maskinen har fået ny kedel og der er lavet en del reparationer. Desværre er restaureringen af maskinen gået i stå og der har i de seneste år (2023) ikke været arbejdet på maskinen.


Links til supplerende læsning:

www.jernbanearkivalier.dk (Beskrivelse af Vulcan Litra B)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Vulcan Litra B)
tidsskrift.dk (Beskrivelse af Vulcan Litra B)
www.sebtus.de (Beskrivelse af Vulcan Litra B)


Stamdata for OHJ 5

Byggeår1901
Byggenummer10
FabrikantVulcan
ModelVulcan Litra B
Antal indkøbt4
KarrosseriStål
Tjenestevægt24.000 kg
Tomvægt22.000 kg
Tendervægt16.700 kg
FremdriftsmiddelKul og vand
MotorDampkedel
TransmissionUdvendige cylindre med indvendige gliderkasser, indvendig Allan-styring
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
Kedeltryk10 Atm.
Kul2 Tons
Vand6 m³
Akselrækkefølge0C0
Hastighed MAX45 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere12.755 mm
Hjuldiameter1.190 mm


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
OHJ 51995I driftLimfjordsbanen (LFB)
OHJ 519631995Museumsbanen Maribo-Bandholm (Museumsbanen Maribo-Bandholm)
HTJ 519561963Høng-Tølløse Jernbane (HTJ)
OHJ 519011956Odsherreds Jernbane (OHJ)


OHJ 5 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
HTJ 7190112
HTJ 8190113
OHJ 5190110
OHJ 6190111