OHJ 5, blev senere omlitreret til: HTJ 5., en artikel om OHJ 5, blev senere omlitreret til: HTJ 5.






Historien om Vulcan Litra B Lokomotiv

Bygget af A/S Vulcan, C.F. Kiehn, Maribo, Danmark, i 1901, er Litra B-lokomotivet et bemærkelsesværdigt stykke dansk jernbanehistorie. Dette lokomotiv var udstyret med udvendige cylindre, indvendige gliderkasser og Allan-styring. Det var også forsynet med to Salter-sikkerhedsventiler, en vakuumbremse på både maskine og tender, hvilket gjorde det til en kraftfuld og avanceret maskine for sin tid.

Behovet for Kraftigere Lokomotiver

Kun to år efter åbningen af Odsherreds Jernbane i 1901 opstod der behov for kraftigere lokomotiver. Litra B blev derfor anskaffet som en tre-koblet godstogsmaskine. Den samme lokomotivtype blev også leveret til Høng-Tølløse Jernbane ved dens åbning i 1901. Lokomotiverne blev produceret på maskinfabrikken Vulcan i Maribo, og OHJ nr. 5 er det eneste privatbane-lokomotiv fra Vulcan, der er bevaret i dag.

Design og Teknisk Innovation

Litra B-lokomotiverne blev designet som en nøjagtig kopi af de tre Litra Ls-lokomotiver, som Sjællandske Jernbaneselskab havde anskaffet i 1891. Disse lokomotiver var af den såkaldte "Long-Boiler"-type, hvor fyrkassen var placeret helt bag den bageste kobbelhjulsaksel. Selvom denne type allerede ved leveringen var teknologisk forældet, fortsatte de med at tjene privatbanerne i Holbæk i mange år.

Langvarig Tjeneste Trods Forældelse

Trods deres forældede design fortsatte Litra B-lokomotiverne med at spille en vigtig rolle i dansk jernbanetransport, især på privatbanerne i Holbæk. Deres pålidelighed og robusthed gjorde dem til en uundværlig del af jernbanedriften i flere årtier.

Specifikt om OHJ 5

OHJ Nr. 5 har medvirket i mange danske film:
  • 1954, "Vores lille by".
  • 1965, Soya's "Sytten" på Kbh. H og HHGB.
  • 1966, "Nu stiger den".
  • 1977, "Ludvigsbakke" i Gedser.
  • 1979, "Kaj Munk" i Ryde.
  • 1987, "Ved Vejen" ved Næstved og Fiskebæk.
  • Og ikke mindst i Matador.
 
Der blev startet restaurering af maskinen i Aalborg Hos Limfjordsbanen for mange år siden, hvor maskinen har fået ny kedel og der er lavet en del reparationer. Desværre er restaureringen af maskinen gået i stå og der har i de seneste år (2023) ikke været arbejdet på maskinen.


Links til supplerende læsning:

www.jernbanearkivalier.dk (Beskrivelse af Vulcan Litra B)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Vulcan Litra B)
tidsskrift.dk (Beskrivelse af Vulcan Litra B)
www.sebtus.de (Beskrivelse af Vulcan Litra B)


Stamdata for OHJ 5

Byggeår1901
Byggenummer10
FabrikantVulcan
ModelVulcan Litra B
Antal indkøbt4
KarrosseriStål
Tjenestevægt24.000 kg
Tomvægt22.000 kg
Tendervægt16.700 kg
FremdriftsmiddelKul og vand
MotorDampkedel
TransmissionUdvendige cylindre med indvendige gliderkasser, indvendig Allan-styring
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
Kedeltryk10 Atm.
Kul2 Tons
Vand6 m³
Akselrækkefølge0C0
Hastighed MAX45 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere12.755 mm
Hjuldiameter1.190 mm


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
OHJ 51995I driftLimfjordsbanen (LFB)
OHJ 519631995Museumsbanen Maribo-Bandholm (Museumsbanen Maribo-Bandholm)
HTJ 519561963Høng-Tølløse Jernbane (HTJ)
OHJ 519011956Odsherreds Jernbane (OHJ)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
OHJ 51995OHJ 5 bliver transporteret på blokvogn fra Maribo til Aalborg.
OHJ 519881995Hensat i Maribo efter OHJ 5 i foråret 1988 havde den sidste opfyring i den gamle kedel.
OHJ 51976.12.05Kørte særtog for DJK på OHJ.
OHJ 51976.10.231976.10.24Kørte særtog på HTJ.
OHJ 51963.09.14Kørte for egen kraft fra Høng til Maribo.
OHJ 51963Solgt til DJK (MBJ) for 8.000 kr. som OHJ 5.
HTJ 51956Solgt til HTJ, og skiftet litra fra OHJ 5 til HTJ 5.


OHJ 5 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielByggeårByggenummerStatus i dag
HTJ 7190112
HTJ 8190113
OHJ 5190110
OHJ 6190111