OHJ 5
OHJ 5 blev senere omlitreret til: HTJ 5.
Historien om Vulcan Litra B Lokomotiv
Bygget af A/S Vulcan, C.F. Kiehn, Maribo, Danmark, i 1901, er Litra B-lokomotivet et bemærkelsesværdigt stykke dansk jernbanehistorie. Dette lokomotiv var udstyret med udvendige cylindre, indvendige gliderkasser og Allan-styring. Det var også forsynet med to Salter-sikkerhedsventiler, en vakuumbremse på både maskine og tender, hvilket gjorde det til en kraftfuld og avanceret maskine for sin tid.Behovet for Kraftigere Lokomotiver
Kun to år efter åbningen af Odsherreds Jernbane i 1901 opstod der behov for kraftigere lokomotiver. Litra B blev derfor anskaffet som en tre-koblet godstogsmaskine. Den samme lokomotivtype blev også leveret til Høng-Tølløse Jernbane ved dens åbning i 1901. Lokomotiverne blev produceret på maskinfabrikken Vulcan i Maribo, og OHJ nr. 5 er det eneste privatbane-lokomotiv fra Vulcan, der er bevaret i dag.Design og Teknisk Innovation
Litra B-lokomotiverne blev designet som en nøjagtig kopi af de tre Litra Ls-lokomotiver, som Sjællandske Jernbaneselskab havde anskaffet i 1891. Disse lokomotiver var af den såkaldte "Long-Boiler"-type, hvor fyrkassen var placeret helt bag den bageste kobbelhjulsaksel. Selvom denne type allerede ved leveringen var teknologisk forældet, fortsatte de med at tjene privatbanerne i Holbæk i mange år.Langvarig Tjeneste Trods Forældelse
Trods deres forældede design fortsatte Litra B-lokomotiverne med at spille en vigtig rolle i dansk jernbanetransport, især på privatbanerne i Holbæk. Deres pålidelighed og robusthed gjorde dem til en uundværlig del af jernbanedriften i flere årtier.Specifikt information om OHJ 5
OHJ Nr. 5 har medvirket i mange danske film:- 1954, "Vores lille by".
- 1965, Soya's "Sytten" på Kbh. H og HHGB.
- 1966, "Nu stiger den".
- 1977, "Ludvigsbakke" i Gedser.
- 1979, "Kaj Munk" i Ryde.
- 1987, "Ved Vejen" ved Næstved og Fiskebæk.
- Og ikke mindst i Matador.
Der blev startet restaurering af maskinen i Aalborg Hos Limfjordsbanen for mange år siden, hvor maskinen har fået ny kedel og der er lavet en del reparationer. Desværre er restaureringen af maskinen gået i stå og der har i de seneste år (2023) ikke været arbejdet på maskinen.