OHJ 5
Startede med litra: OHJ 5, men blev senere omlitreret til: HTJ 5.
Bygget af A/S Vulcan, C.F.Kiehn, Maribo, Danmark i 1901.
Litra B. var med udvendige cylindre med indvendige gliderkasser, indvendig Allan-styring, 2 Salter-sikkerhedsventiler, vakuumbremse på maskine og tender.
Kun 2 år efter Odsherreds Jernbane åbning, var de nød til i 1901 at anskaffe en kraftige type lokomotiver. Typen blev litra B, som var en tre-koblet godstogsmaskine. Samme maskintype blev leveredes til Høng-Tølløse Jernbanes åbning i 1901. Lokomotiverne blev bygget på maskinfabrikken Vulcan i Maribo, og OHJ nr. 5 er det eneste privatbane-lokomotiv, der er bevaret fra Vulcan.
Maskinerne byggedes som en nøjagtig kopi af de tre litra Ls. lokomotiver, som det Sjællandske Jernbaneselskab havde anskaffet i 1891. De var af den såkaldt "Long-Boiler"- type dvs. at fyrkassen er helt bag ved den bageste kobbelhjulsaksel.
Til trods for at maskinerne allerede ved leveringen, var af en forældet type, gjorde de ved privatbanerne i Holbæk tjeneste i mange år.
OHJ Nr. 5 har medvirket i mange danske film:
- 1954, "Vores lille by".
- 1965, Soya's "Sytten" på Kbh. H og HHGB.
- 1966, "Nu stiger den".
- 1977, "Ludvigsbakke" i Gedser.
- 1979, "Kaj Munk" i Ryde.
- 1987, "Ved Vejen" ved Næstved og Fiskebæk.
- Og ikke mindst i Matador.
Der blev startet restaurering af maskinen i Aalborg Hos Limfjordsbanen for mange år siden, hvor maskinen har fået ny kedel og der er lavet en del reparationer. Desværre er restaureringen af maskinen gået i stå og der har i de seneste år (2023) ikke været arbejdet på maskinen.