DSB MY 1122

Startede med litra: DSB MY 1122, men blev senere omlitreret til: PBS MY 1122, TBL MY 1122 og RCDK MY 1122.

De første MY-lokomotiver blev anskaffet i starten af 1950'erne med henblik på afvikling af dampdriften. Inden da havde DSB foretaget undersøgelser af, om dampen skulle afløses af diesel- eller el-lokomotiver. Valget af lokomotivtype faldt på General Motors type F7, som var en kendt og konservativ konstruktion fra det amerikanske firma Det var F7, som de legendariske MY lokomotiver er baseret på.

MY lokomotivet blev bygget af NOHAB eller Nydquist & Holm AB i Sverige på licens fra General Motors med danske underleverandører. Frichs byggede midterste del af vognkassen, samt ramme og bogier. Fronter blev monteret hos Scandia og fra og med MY 1102, var det med Thrige banemotorer og Titan hjælpegenerator mv.

De svenske NOHAB lokomotiver blev bygget op gennem 1950'erne og 1960'erne til både DSB som litra MY og til norske NSB som litra Di. 3. Teknisk er litra MY næsten identisk med NSB's DI 3b. NOHAB  lokomotiverne blev bygget med det amerikanske F7 som forbillede og udstyret med den 16-cylindret motor fra General Motors samt treakslede bogier med to drivende aksler og en løbeaksel. De amerikanske lokomotiver, havde kun havde førerrum i den ene ende, men de de europæiske fik førerrum i begge ender.

Den første bestilling var på fire MY lokomotiver til afprøvning, samt en ekstra motor, blev leveret i 1954. . Afprøvningen af lokomotiverne forløb godt og blev fulgt op af bestillinger på yderligere 40 MY lokomotiver, der blev leveret frem til 1958.  Frem til 1965 blev der leveret yderligere 15 lokomotiver, så det samlede antal MY lokomotiver kom op på 59 styk. Ud over MY lokomotiverne, blev der i perioden 1960-1962 leveret 45 styk MX lokomotiver, som var en lettere udgave af MY lokomotivet, og kunne kunne køre steder, hvor litra MY var for tung. Derudover leverede danske Frichs Litra MY 1201 i 1957 og MY 1202 i 1960, men de blev ingen succes og blev hugget op allerede i 1971.

DSB anså litra MY for at være økonomiske i drift, samtidig med at de også var alsidige og reducerede rejsetiderne. MY lokomotiverne blev benyttet til både de tunge godstog og de hurtige eksprestog og senere også til regionaltog samt InterCity tog. Lokomotivførerne og beboerne langs jernbanerne klagede over larmen fra udstødningen på motorerne. Det var især et problem ved stigninger, acceleration, og når de trak tunge godstog. Støjproblemet blev senere løst på tilfredsstillende, da lyddæmperfabrikken LYDEX i Middelfart byggede en ny lyddæmper til udstødningen.

DSB MY serie (I) - Lokomotiverne blev bygget af A/S Frichs med dieselmotor fra Burmeister & Wain, mens Thrige-Titan leverede den elektriske udrustning:

  • MY 1201-1202

DSB MY serie (II) - Lokomotivet er af typen AA16 fra svenske NOHAB, der blev produceret i 59 eksemplarer for DSB af fra 1954 til 1965:
  • 1101-1104 blev leveret med GM 16-cylinder dieselmotor type 567B på 1.500 HK.
  • 1105 leveredes med DSB's reservemotor som GM 16-cylinder dieselmotor type 567B på 1.500 HK. – ellers identisk med 1106-1144 serien.
  • 1106-1144 leveredes med GM 16-cylinder dieselmotor type 567C på 1.700 HK.
  • 1145-1159 blev leveret med GM 16-cylinder dieselmotor type 567D på 1.950 HK. og maskinerne fik rilleudstødning.

I 1957 og fra og med MY 1125 blev nummeret påsat fronterne af lokomotivet.

I 1994-1995 blev der monteret rangerplatforme på begge fronter for at lette rangerarbejdet. MY kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel og 37 lokomotiver blev udstyret med ITC-fjernstyringssystem, som blev benyttet i styrevogne.

Litra MY var i aktiv tjeneste hos DSB fra 1954 og frem til den 15. juni 2001, hvor MY 1159 kørte sin sidste officielle tur. Det første lokomotiv, MY 1101, blev overdraget til Danmarks Jernbanemuseum i 1986. De øvrige MY lokomotiver blev gradvist taget ud af drift i løbet af 1990'erne. En del MY lokomotiver blev hugget op, mens andre blev solgt til forskellige danske privatbaner, operatører og til forskellige svenske og tyske selskaber. Her er en del af dem stadig i drift, for eksempel i Sverige hvor de med betegnelsen TMY benyttes til kørsel med godstog.


Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.700 HK)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.700 HK)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.700 HK)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.700 HK)

Stamdata for DSB MY 1122

Byggeår1956
Byggenummer2.336
FabrikantNohab
ModelDSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.700 HK
Antal indkøbt39
KarrosseriStål
Tjenestevægt101.600 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Mængde af brændolie i liter3.400 liter
Effekt i KW eller HK1.700 HK ved 835 o/min.
Forbrug tomgang i liter/time15 liter/timen
Forbrug ved Fuld belastning i liter/time420 liter/timen
MotorGeneral Motors dieselmotor 45° V 16-Cylindre EMD/GM type 16-567C
TransmissionDieselelektrisk - D25 hoveddynamo, der leverede strøm til 4 banemotorer af type EMD D37 med udveksling 59:18.
Start trækkraft235 KN
BremsetypeTrykluftsbremse & skruebremse
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
AkselrækkefølgeA1A'A1A'
Antal trækkende aksler4
Hastighed MAX133 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere18.900 mm
Bredde2.920 mm
Højde over skinner4.270 mm
AkselafstandBogietapafstand 10.300 mm og bogieakselafstand 2.000 mm+ 2.000 mm
Hjuldiameter1.016 mm
StrækningsradioStrækningsradio
SikkerhedssystemDansk ATC
FjernstyringEMD og ITC
Monteret komfortudstyrDampvarmekedel

Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
RCDK MY 11222010.03.282016Railcare Danmark A/S (RCDK)
TBL MY 11222001.03.272003.02.17Tønder Bank Leasing (TBL)
PBS MY 112219972001.03.27Privatbanen Sønderjylland (PBS)
DSB MY 11221956.10.041997Danske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
RCT TMY 11222016RCDK 1122 blev solgt af Stena til Railcare T AB som RCT TMY 1122.
RCDK MY 11222010.03.28TMY 1122 blev solgt af Stena til RCDK som RCDK MY 1122.
SAB TMY 11222003.02.17DSB MY 1122 solgt af Tønder Bank Leasing til Skånetåg AB som SAB TMY 1122.
TBL MY 11222001.03.27PBS MY 1122 blev af PBSs kreditor: Tønder Bank Leasing overtog og blev til omlitreret til TBL MY 1122. TBL MY 1122 blev leaset til TraXion, som havde overtaget en del af PBS kørsel efter PBS var gået konkurs. TBL MY 1122 kom formelt til at være TRX MY 1122.
PBS MY 11221997DSB MY 1122 blev solgt af DSB til PBS som PBS MY 1122.
DSB MY 112219791997DSB MY 1122 var bemalet i DSB: Rød/Sort.
DSB MY 11221956.10.041979DSB MY 1122 var bemalet i DSB: Rød (vinrød/maroon) med stafferinger i beige/sandfarve.
DSB MY 11221956.10.04DSB MY 1122 blev leveret til DSB fra NOHAB, Trollhättan i Sverige.

DSB MY 1122 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB MY 110619552.320Ophugget
DSB MY 110719552.321Ophugget
DSB MY 110819562.322Solgt til udlandet
DSB MY 110919562.323Ophugget
DSB MY 111019562.324Solgt til udlandet
DSB MY 111119562.325Solgt til udlandet
DSB MY 111219562.326Veteran
DSB MY 111319562.327Solgt til udlandet
DSB MY 111419562.328Ophugget
DSB MY 111519562.329Ophugget
DSB MY 111619562.330Ophugget
DSB MY 111719562.331Ophugget
DSB MY 111819562.332Ophugget
DSB MY 111919562.333Ophugget
DSB MY 112019562.334Ophugget
DSB MY 112119562.335Solgt til udlandet
DSB MY 112219562.336Solgt til udlandet
DSB MY 112319562.337Solgt til udlandet
DSB MY 112419562.338Ophugget
DSB MY 112519572.366Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB MY 112619572.367Veteran
DSB MY 112719572.368Solgt til udlandet
DSB MY 112819572.369Solgt til udlandet
DSB MY 112919572.370Ophugget
DSB MY 113019572.371Ophugget
DSB MY 113119572.372Solgt til udlandet
DSB MY 113219572.373Solgt til udlandet
DSB MY 113319572.374Ophugget
Stedet er fotograferetDSB MY 113419572.375I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MY 113519572.376Veteran
DSB MY 113619572.377Ophugget
DSB MY 113719572.378Ophugget
DSB MY 113819582.379Solgt til udlandet
DSB MY 113919582.380Ophugget
DSB MY 114019582.381Ophugget
DSB MY 114119582.382Ophugget
DSB MY 114219582.383Solgt til udlandet
DSB MY 114319582.384Solgt til udlandet
DSB MY 114419582.385Ophugget

Litteratur for: DSB MY 1122

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Peter Christensen og John Poulsen
1999
128

Bane Bøger ApS
9788788632798