DSB MX 1003

MX lokomotiv serie (II) blev bygget af NOHAB eller Nydquist & Holm AB i Sverige på licens af General Motors med danske underleverandører. Frichs byggede midterste del af vognkassen, ramme og bogier, fronter monteret hos Scandia og Thrige leverede banemotorerne. DSB fik 2 lokomotiver Litra MX serie (I) 131-132 leveret fra Frichs i 1932, derfor er MX lokomotivet fra NOHAB leveret i 1960-1962 serie (II). Hvert af MX lokomotiv kostede ca. 1,3 mil. kr.

MX lokomotiverne var på samme måde som MY lokomotiverne bygget, med det amerikanske F7 som forbillede, og en General Motors dieselmotor EMD type 567 på 12-cylindre. Motoren var koblet til en D25 hoveddynamo, der leverede strøm til 4 banemotorer af type D47, der trak på 2 treakslede bogier med to drivende aksler og en løbeaksel. I modsætning til de amerikanske lokomotiver, der kun havde førerrum i den ene ende, fik MX lokomotiverne førerrum i begge ender. MX lokomotiverne var bygget til DSB´s sidebaner med et akseltryk på 16 tons. MX lokomotiverne anvendtes i både person- og godstrafik over hele landet, men på grund af deres lave akseltryk især på sidebanerne.

MX lokomotiverne blev bygget og leverede i 1960-1962. Først 20 dieselelektriske lokomotiver af typen NOHAB AA12 litra MX 1001-1020. I direkte forlængelse leveredes 25 MX lokomotiver mere, litra MX 1021-1045.

MX lokomotiverne blev leveret i 2 næsten identiske leverancer, hvor der kun var General Motors dieselmotor type 567 der var forskellige i version - C og D samt en lille forske i antal hestekræfter:

  • MX lokomotiverne serie (II) første leverance omfattede MX 1001-1020 og var med en General Motors dieselmotor EMD type 567C på 1.425 HK og leverede i 1960-1961.
  • MX lokomotiverne serie (II) anden leverance omfattede MX 1021-1045 og var med en General Motors dieselmotor EMD type 567D på 1.445 HK og leverede i 1961-1962.

For at standardisere motorerne i DSB's diesellokomotiver, og fordi EMD ikke længere leverede reservedele til 567-motoren, blev MX 1008-1010, 1016-1020, 1036 og 1042 sammen med alle Litra MY, fra starten af 1980'erne og frem til 1983 udstyret med foringer og stempler fra EMD 645 E motorer, magen til dem der sad i Litra MZ. Ydelsen i de ombyggede motorer blev bibeholdt, men det maksimale omdrejningstal blev hævet fra 835 o/min til 905 o/min for at undgå kritiske svingninger i motoren. Det var oprindeligt planen at alle MX'er skulle ombygges, men da de stod til en snarlig udrangering blev kun 10 lokomotiver ombygget.

Fra slutningen af 1980'erne solgtes en del af lokomotiverne til danske privatbaner og svenske operatører.


Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.425 HK)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.425 HK)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.425 HK)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.425 HK)

Stamdata for DSB MX 1003

Byggeår1960
Byggenummer2.443
FabrikantNohab
ModelDSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.425 HK
Antal indkøbt20
Købspris1.300.000 kr. pr. stk.
KarrosseriStål
Tjenestevægt89.300 kg
Tomvægt82.300 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Mængde af brændolie i liter2.800 liter
Effekt i KW eller HK1.049 KW (1.425 HK) ved 835 o/min.
Forbrug tomgang i liter/time15 liter/timen
Forbrug ved Fuld belastning i liter/time300 liter/timen
MotorGeneral Motors dieselmotor EMD/GM type 12-567C 45° V 12-Cylindre
TransmissionDieselelektrisk - D25 hoveddynamo, der leverede strøm til 4 banemotorer af type EMD D47 med udveksling 59:18.
BremsetypeTrykluftsbremse & skruebremse
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
AkselrækkefølgeA1A'A1A'
Antal trækkende aksler4
Hastighed MAX133 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere18.300 mm
Bredde3.080 mm
Højde over skinner4.295 mm
AkselafstandBogietapafstand 10.300 mm og bogieakselafstand 1.700 mm
Hjuldiameter1.015 mm
StrækningsradioStrækningsradio
SikkerhedssystemDansk ATC og MX 1021: ATCS
FjernstyringEMD og ITC (MX 1011-1020: ITC indrettet til ITC- styrevognskørsel litra Bns )
Monteret komfortudstyrAutomatisk oliefyret dampvarmekedel

Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB MX 10031960.12.221992Danske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
DSB MX 10031992DSB MX 1003 blev i 1992 solgt til ØSJS, hvor brugbare reservedele blev afmonteret og resten af DSB MX 1003 blev efterfølgende ophugget.
DSB MX 10031978DSB MX 1003 var bemalet i DSB: Rød/Sort
DSB MX 10031960.12.221978DSB MX 1003 var bemalet i DSB: Vinrød
DSB MX 10031960.12.22DSB MX 1003 leveret til DSB fra NOHAB, Trollhättan i Sverige.

DSB MX 1003 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB MX 100119602.441Veteran
DSB MX 100219602.442Ophugget
DSB MX 100319602.443Ophugget
DSB MX 100419602.444Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB MX 100519612.445I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MX 100619612.446I drift i Danmark
DSB MX 100719612.447Ophugget
Stedet er fotograferetDSB MX 100819612.448I drift i Danmark
DSB MX 100919612.449Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB MX 101019612.450I drift i Danmark
DSB MX 101119612.451Ophugget
DSB MX 101219612.452Solgt til udlandet
DSB MX 101319612.453Solgt til udlandet
DSB MX 101419612.454Solgt til udlandet
DSB MX 101519612.455Solgt til udlandet
DSB MX 101619612.456Solgt til udlandet
DSB MX 101719612.457Solgt til udlandet
DSB MX 101819612.458Hensat
DSB MX 101919612.459Solgt til udlandet
DSB MX 102019612.460Ophugget

Litteratur for: DSB MX 1003

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Peter Christensen og John Poulsen
1999
128

Bane Bøger ApS
9788788632798