Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.425 HK)da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.425 HK)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.425 HK)
Stamdata for DSB MX 1004
Byggeår | 1960 |
Byggenummer | 2.444 |
EVN/European Vehicle Number | 92 74 1001 004-9 |
Fabrikant | Nohab |
Model | DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.425 HK |
Antal indkøbt | 20 |
Købspris | 1.300.000 kr. pr. stk. |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 89.300 kg |
Tomvægt | 82.300 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Mængde af brændolie i liter | 2.800 liter |
Effekt i KW eller HK | 1.049 KW (1.425 HK) ved 835 o/min. |
Forbrug tomgang i liter/time | 15 liter/timen |
Forbrug ved Fuld belastning i liter/time | 300 liter/timen |
Motor | General Motors dieselmotor EMD/GM type 12-567C 45° V 12-Cylindre |
Transmission | Dieselelektrisk - D25 hoveddynamo, der leverede strøm til 4 banemotorer af type EMD D47 med udveksling 59:18. |
Bremsetype | Trykluftsbremse & skruebremse |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Akselrækkefølge | A1A'A1A' |
Antal trækkende aksler | 4 |
Hastighed MAX | 133 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 18.300 mm |
Bredde | 3.080 mm |
Højde over skinner | 4.295 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 10.300 mm og bogieakselafstand 1.700 mm |
Hjuldiameter | 1.015 mm |
Strækningsradio | Strækningsradio |
Sikkerhedssystem | Dansk ATC og MX 1021: ATCS |
Fjernstyring | EMD og ITC (MX 1011-1020: ITC indrettet til ITC- styrevognskørsel litra Bns ) |
Monteret komfortudstyr | Automatisk oliefyret dampvarmekedel |
Materiellets ejerforhold | ||||
Litra | Fra dato | Til dato | Materielejer | Beskrivelse |
---|---|---|---|---|
LJ M 37 | 1992 | 2006 | Lollandsbanen A/S (LJ) | |
DSB MX 1004 | 1991 | 1992 | Østsjællandske Jernbaneselskab (ØSJS) | |
DSB MX 1004 | 1960.12.22 | 1991 | Danske Statsbaner (DSB) | |
Materiellets journal | ||||
Litra | Fra dato | Til dato | Beskrivelse | |
STAB TMX 1004 | 2006 | DSB MX 1004 blev solgt af DSB til Svensk Tågkraft AB som STAB TMX 1004. | ||
LJ M 37 | 1992 | DSB MX 1006 blev af Lollandsbanen A/S byttet til ØSJS DSB MX 1004. DSB MX 1004 kom efterfølgende til at være LJ M 37. | ||
DSB MX 1004 | 1982 | 2006 | DSB MX 1004 var bemalet i DSB: Rød/Sort | |
DSB MX 1004 | 1960.12.22 | 1982 | DSB MX 1004 var bemalet i DSB: Vinrød | |
DSB MX 1004 | 1960.12.22 | DSB MX 1004 leveret til DSB fra NOHAB, Trollhättan i Sverige. |
DSB MX 1004 er leveret sammen med følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB MX 1001 | 1960 | 2.441 | Veteran | |
DSB MX 1002 | 1960 | 2.442 | Ophugget | |
DSB MX 1003 | 1960 | 2.443 | Ophugget | |
DSB MX 1004 | 1960 | 2.444 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1005 | 1961 | 2.445 | I drift i Danmark | |
DSB MX 1006 | 1961 | 2.446 | I drift i Danmark | |
DSB MX 1007 | 1961 | 2.447 | Ophugget | |
DSB MX 1008 | 1961 | 2.448 | I drift i Danmark | |
DSB MX 1009 | 1961 | 2.449 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1010 | 1961 | 2.450 | I drift i Danmark | |
DSB MX 1011 | 1961 | 2.451 | Ophugget | |
DSB MX 1012 | 1961 | 2.452 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1013 | 1961 | 2.453 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1014 | 1961 | 2.454 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1015 | 1961 | 2.455 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1016 | 1961 | 2.456 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1017 | 1961 | 2.457 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1018 | 1961 | 2.458 | Hensat | |
DSB MX 1019 | 1961 | 2.459 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1020 | 1961 | 2.460 | Ophugget |
Litteratur for: DSB MX 1004
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Motor Materiel 5: Med motor fra GM. Peter Christensen og John Poulsen 1999 128 Bane Bøger ApS 9788788632798 |