DSB MX 1015


Introduktion til MX Lokomotiv

MX lokomotiv serie II blev bygget af NOHAB (Nydquist & Holm AB) i Sverige på licens fra General Motors, med bidrag fra danske underleverandører. Frichs byggede midterdelen af vognkassen, rammen og bogierne, mens Scandia monterede fronter, og Thrige leverede banemotorerne. MX lokomotiverne fra NOHAB blev leveret til DSB i perioden 1960-1962 som en videreudvikling af den tidligere MX serie I fra 1932.

Teknisk Konstruktion og Anvendelse

MX lokomotiverne var baseret på det amerikanske F7 design og udstyret med en General Motors dieselmotor af typen EMD 567 med 12 cylindre. Motoren var koblet til en D25 hoveddynamo, der leverede strøm til de fire banemotorer af typen D47, som trak på to treakslede bogier. I modsætning til de amerikanske lokomotiver, der kun havde førerrum i den ene ende, blev MX lokomotiverne designet med førerrum i begge ender. Lokomotiverne havde et akseltryk på 16 tons, hvilket gjorde dem ideelle til DSB's sidebaner. De blev anvendt i både person- og godstrafik over hele landet, især på sidebanerne på grund af deres lave akseltryk.

Leverancer og Forskelle mellem Versioner

MX lokomotiverne blev leveret i to næsten identiske leverancer. Den første leverance omfattede 20 dieselelektriske lokomotiver af typen NOHAB AA12, litra MX 1001-1020, udstyret med en General Motors dieselmotor EMD type 567C med 1.425 HK. Den anden leverance omfattede 25 lokomotiver, litra MX 1021-1045, udstyret med en General Motors dieselmotor EMD type 567D med 1.445 HK. Begge versioner blev leveret mellem 1960 og 1962.

Motoropgraderinger og Standardisering

For at standardisere motorerne i DSB's diesellokomotiver og fordi EMD ikke længere leverede reservedele til 567-motoren, blev flere MX lokomotiver (MX 1008-1010, 1016-1020, 1036 og 1042) sammen med alle Litra MY-lokomotiver, udstyret med foringer og stempler fra EMD 645 E motorer i perioden fra starten af 1980'erne til 1983. Dette hævede det maksimale omdrejningstal fra 835 o/min til 905 o/min for at undgå kritiske svingninger i motoren, mens ydelsen blev bibeholdt. Oprindeligt var det planen at ombygge alle MX-lokomotiver, men da de stod til snarlig udrangering, blev kun 10 lokomotiver ombygget.

Salg til Privatbaner og Svenske Operatører

Fra slutningen af 1980'erne blev en del af MX lokomotiverne solgt til danske privatbaner og svenske operatører, hvor de fortsatte deres tjeneste. Disse salg markerede begyndelsen på en ny æra for MX lokomotiverne, som stadig er en vigtig del af den danske jernbanehistorie.


Links til supplerende læsning:

kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.425 HK)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.425 HK)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.425 HK)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.425 HK)


Stamdata for DSB MX 1015

Byggeår1961
Byggenummer2.455
EVN/European Vehicle Number91 74 1001 015-6
FabrikantNohab
ModelDSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.425 HK
Antal indkøbt20
Købspris1.300.000 kr. pr. stk.
KarrosseriStål
Tjenestevægt89.300 kg
Tomvægt82.300 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Mængde af brændolie i liter2.800 liter
Effekt i KW eller HK1.049 KW (1.425 HK) ved 835 o/min.
Forbrug tomgang i liter/time15 liter/timen
Forbrug ved Fuld belastning i liter/time300 liter/timen
MotorGeneral Motors dieselmotor EMD/GM type 12-567C 45° V 12-Cylindre
TransmissionDieselelektrisk - D25 hoveddynamo, der leverede strøm til 4 banemotorer af type EMD D47 med udveksling 59:18.
BremsetypeTrykluftsbremse & skruebremse
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
AkselrækkefølgeA1A'A1A'
Antal trækkende aksler4
Hastighed MAX133 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere18.300 mm
Bredde3.080 mm
Højde over skinner4.295 mm
AkselafstandBogietapafstand 10.300 mm og bogieakselafstand 1.700 mm
Hjuldiameter1.015 mm
StrækningsradioStrækningsradio
SikkerhedssystemDansk ATC og MX 1021: ATCS
FjernstyringEMD og ITC (MX 1011-1020: ITC indrettet til ITC- styrevognskørsel litra Bns )
Monteret komfortudstyrAutomatisk oliefyret dampvarmekedel


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB MX 10151961.05.041994.09.14Danske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
IBAB TMX 10151994.09.14DSB MX 1015 blev solgt af DSB til Inlandsbanan AB i Sverige som IBAB TMX 1015 for 200.000 kr.
DSB MX 10151993DSB MX 1015 blev udrangeret og hensat på Københavns Centralværksted.
DSB MX 101519731987DSB MX 1015 var bemalet i DSB: Rød/Sort.
DSB MX 10151961.05.041973DSB MX 1015 var bemalet i DSB: Rød (vinrød/maroon) med stafferinger i beige/sandfarve.
DSB MX 10151961.05.04DSB MX 1015 blev leveret til DSB fra NOHAB, Trollhättan i Sverige.


DSB MX 1015 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB MX 100119602.441Veteran
DSB MX 100219602.442Ophugget
DSB MX 100319602.443Ophugget
DSB MX 100419602.444Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB MX 100519612.445I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MX 100619612.446I drift i Danmark
DSB MX 100719612.447Ophugget
Stedet er fotograferetDSB MX 100819612.448I drift i Danmark
DSB MX 100919612.449Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB MX 101019612.450I drift i Danmark
DSB MX 101119612.451Ophugget
DSB MX 101219612.452Solgt til udlandet
DSB MX 101319612.453Solgt til udlandet
DSB MX 101419612.454Solgt til udlandet
DSB MX 101519612.455Solgt til udlandet
DSB MX 101619612.456Solgt til udlandet
DSB MX 101719612.457Solgt til udlandet
DSB MX 101819612.458Hensat
DSB MX 101919612.459Solgt til udlandet
DSB MX 102019612.460Ophugget


Litteratur for: DSB MX 1015

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Peter Christensen og John Poulsen
1999
128

Bane Bøger ApS
9788788632798