DSB MX 1032

MX lokomotiv serie (II) blev bygget af NOHAB eller Nydquist & Holm AB i Sverige på licens af General Motors med danske underleverandører. Frichs byggede midterste del af vognkassen, ramme og bogier, fronter monteret hos Scandia og Thrige leverede banemotorerne. DSB fik 2 lokomotiver Litra MX serie (I) 131-132 leveret fra Frichs i 1932, derfor er MX lokomotivet fra NOHAB leveret i 1960-1962 serie (II). Hvert af MX lokomotiv kostede ca. 1,3 millioner kr.

MX lokomotiverne var på samme måde som MY lokomotiverne bygget, med det amerikanske F7 som forbillede, og en General Motors dieselmotor EMD type 567 på 12-cylindre. Motoren var koblet til en D25 hoveddynamo, der leverede strøm til 4 banemotorer af type D47, der trak på 2 treakslede bogier med to drivende aksler og en løbeaksel. I modsætning til de amerikanske lokomotiver, der kun havde førerrum i den ene ende, fik MX lokomotiverne førerrum i begge ender. MX lokomotiverne var bygget til DSB´s sidebaner med et akseltryk på 16 tons. MX lokomotiverne anvendtes i både person- og godstrafik over hele landet, men på grund af deres lave akseltryk især på sidebanerne.

MX lokomotiverne blev bygget og leverede i 1960-1962. Først 20 dieselelektriske lokomotiver af typen NOHAB AA12 litra MX 1001-1020. I direkte forlængelse leveredes 25 MX lokomotiver mere, litra MX 1021-1045.

MX lokomotiverne blev leveret i 2 næsten identiske leverancer, hvor der kun var General Motors dieselmotor type 567 der var forskellige i version - C og D samt en lille forske i antal hestekræfter:

  • MX lokomotiverne serie (II) første leverance omfattede MX 1001-1020 og var med en General Motors dieselmotor EMD type 567C på 1.425 HK og leverede i 1960-1961.
  • MX lokomotiverne serie (II) anden leverance omfattede MX 1021-1045 og var med en General Motors dieselmotor EMD type 567D på 1.445 HK og leverede i 1961-1962.

For at standardisere motorerne i DSB's diesellokomotiver, og fordi EMD ikke længere leverede reservedele til 567-motoren, blev MX 1008-1010, 1016-1020, 1036 og 1042 sammen med alle Litra MY, fra starten af 1980'erne og frem til 1983 udstyret med foringer og stempler fra EMD 645 E motorer, magen til dem der sad i Litra MZ. Ydelsen i de ombyggede motorer blev bibeholdt, men det maksimale omdrejningstal blev hævet fra 835 o/min til 905 o/min for at undgå kritiske svingninger i motoren. Det var oprindeligt planen at alle MX'er skulle ombygges, men da de stod til en snarlig udrangering blev kun 10 lokomotiver ombygget.

Fra slutningen af 1980'erne solgtes en del af lokomotiverne til danske privatbaner og svenske operatører.


Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK)

Stamdata for DSB MX 1032

Byggeår1961
Byggenummer2.472
FabrikantNohab
ModelDSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK
Antal indkøbt25
Købspris1.300.000 kr. pr. stk.
KarrosseriStål
Tjenestevægt89.300 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Mængde af brændolie i liter2.800 liter
Effekt i KW eller HK1.445 HK ved 835 o/min.
Forbrug tomgang i liter/time15 liter/timen
Forbrug ved Fuld belastning i liter/time300 liter/timen
MotorGeneral Motors dieselmotor EMD/GM type 12-567D 45° V 12-Cylindre
TransmissionDieselelektrisk - D25 hoveddynamo, der leverede strøm til 4 banemotorer af type EMD D47 med udveksling 59:18.
BremsetypeTrykluftsbremse & skruebremse
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
AkselrækkefølgeA1A'A1A'
Antal trækkende aksler4
Hastighed MAX133 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere18.300 mm
Bredde3.080 mm
Højde over skinner4.295 mm
AkselafstandBogietapafstand 10.300 mm og bogieakselafstand 1.700 mm
StrækningsradioStrækningsradio
SikkerhedssystemDansk ATC og MX 1021: ATCS
FjernstyringEMD og ITC (MX 1011-1020: ITC indrettet til ITC- styrevognskørsel litra Bns )
Monteret komfortudstyrAutomatisk oliefyret dampvarmekedel

Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB MX 10321961.12.201996Danske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
BSM TMX 10322001BSM TMX 1032 blev ophugget i Nykroppa.
BSX TMX 10321996DSB MX 1032 blev solgt af DSB til Baltic Southern Express AB i Sverige som BSX TMX 1032 for 50.000 kr.
DSB MX 103219772001DSB MX 1032 var bemalet i DSB: Rød/Sort.
DSB MX 10321961.12.201977DSB MX 1032 var bemalet i DSB: Rød (vinrød/maroon) med stafferinger i beige/sandfarve.
DSB MX 10321961.12.20DSB MX 1032 blev leveret til DSB fra NOHAB, Trollhättan i Sverige.

DSB MX 1032 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB MX 102119612.461Solgt til udlandet
DSB MX 102219612.462Ophugget
Stedet er fotograferetDSB MX 102319612.463I drift i Danmark
DSB MX 102419612.464Solgt til udlandet
DSB MX 102519612.465I drift i Danmark
DSB MX 102619612.466Ophugget
DSB MX 102719612.467Ophugget
DSB MX 102819612.468Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB MX 102919612.469I drift i Danmark
DSB MX 103019612.470Ophugget
DSB MX 103119612.471Solgt til udlandet
DSB MX 103219612.472Ophugget
DSB MX 103319612.473Solgt til udlandet
DSB MX 103419622.474Ophugget
Stedet er fotograferetDSB MX 103519622.475Veteran
DSB MX 103619622.476Ophugget
DSB MX 103719622.477Ophugget
DSB MX 103819622.478Solgt til udlandet
DSB MX 103919622.479Ophugget
DSB MX 104019622.480Ophugget
DSB MX 104119622.481Solgt til udlandet
DSB MX 104219622.482Solgt til udlandet
DSB MX 104319622.483I drift i Danmark
DSB MX 104419622.484Ophugget
DSB MX 104519622.485I drift i Danmark

Litteratur for: DSB MX 1032

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Peter Christensen og John Poulsen
1999
128

Bane Bøger ApS
9788788632798