DSB G 625
Otto Busse var blevet ansat som maskiningeniør ved Statsbanerne med tjeneste i Aarhus i 1876 og blev i 1882 forfremmet til overmaskiningeniør i Jylland. Otto Busse stod for Statsbanernes store standardiseringsprogram af maskinparken. Den nye Litra G godstogsmaskine var en vigtig del af denne standardisering.
I 1884 var Otto Busses nye Litra G godstogsmaskine færdigtegnet og der blev lavet en "prototype" serie på 9 maskiner som blev leveret til Jysk-Fynske Statsbaner i årene 1875-1878.
Litra G (I) blev bygget i udbud i årene 1875-1878. Der var 2 firmaer, som kom til at stå for produktionen, og der blev produceret 9 stk. af Litra G (I):
- 5 stk. fra Esslingen.
- 4 stk. fra Hanomag.
Litra G (II) var en forbedret version af Litra G (I), hvor man havde taget driftserfaringerne fra maskinerne og prøvede at forbedre maskinerne uden at ændre for meget på konstruktionen. Maskinen lignede meget de tidligere G-maskiner af "Long-Boiler" typen, men der var dog indført visse af Otto Busses nyheder såsom: udvendige gliderkasser, udvendige Allan-styringer, førerhuse med næsten fladt træ tag, vakuumbremse på både maskine og tender, 2 stk. sikkerhedsventiler på fyrkassen og tendere af samme type som dem A-maskinerne var udstyret med.
De 14 nye Litra G (II) maskiner blev leveredes til de Jysk-Fynske Statsbaner i årene 1884-1888.
Litra G (II) blev bygget i udbud i årene 1884-1888. Der var 2 firmaer, som kom til at stå for produktionen, og der blev produceret 14 stk. af Litra G (II):
- 8 stk. fra Hartmann.
- 6 stk. fra Maffei.
Litra G (III) var stort set identisk med Litra G (II). Serie III af G maskinerne blev leveret i perioden 1896-1901 med i alt 51 stk. af nye Litra G (III).
Litra G (III) blev bygget i udbud i årene 1896-1901. Der var 3 firmaer, som kom til at stå for produktionen, og der blev produceret 51 stk. af Litra G (III):
- 9 stk. fra Saronno, som var Esslingens italienske fabrik.
- 32 stk. fra Breda.
- 10 stk. fra Borsig.
Kedeltrykket var oprindelig kun på 10 atm., men det blev ved fornyelse af kedlerne sat op til 12 atm. I løbet af årene 1912-1925 blev alle G-maskiner forsynet med overhedere, nogle af dem af smårørstypen med kun 2 elementer i hvert røgrør, men de fleste var af storrørstypen med 4 elementer i hvert røgrør. 29 G-maskiner overlevede begge verdenskrige og blev forsynet med trykluftudrustning og -bremse i slutningen af 1940'erne. Under montering af trykluftudrustning fik de G-maskiner, som befandt sig vest for Storebælt, sandkasse ved domen under en pladejernskappe, mens maskinerne øst for Storebælt fik 2 små runde "bolsjedåser", én foran og én bag ved domen. "Bolsjedåser" indførtes af hensyn til baglænskørslen på Slangerupbanen, hvor maskinerne ikke kunne vendes.
G-maskinerne kom i deres lange levetid til at køre på næsten alle statsbanestrækninger. På Sjælland kørte de på hovedstrækningerne fra ca. 1896 til 1930, og på den østjyske længdebane kørte de helt fra 1884 til 1945, de sidste år dog kun som trækkraft for lokale godstog.
1959: Med i filmen "Charles tante".
1966: Med i filmen "Farvel til dampen".
1972: Med i filmen "Lenin din gavtyv".