DSB MX 1039
MX lokomotiv serie (II) blev bygget af NOHAB eller Nydquist & Holm AB i Sverige på licens af General Motors med danske underleverandører. Frichs byggede midterste del af vognkassen, ramme og bogier, fronter monteret hos Scandia og Thrige leverede banemotorerne. DSB fik 2 lokomotiver Litra MX serie (I) 131-132 leveret fra Frichs i 1932, derfor er MX lokomotivet fra NOHAB leveret i 1960-1962 serie (II). Hvert af MX lokomotiv kostede ca. 1,3 millioner kr.
MX lokomotiverne var på samme måde som MY lokomotiverne bygget, med det amerikanske F7 som forbillede, og en General Motors dieselmotor EMD type 567 på 12-cylindre. Motoren var koblet til en D25 hoveddynamo, der leverede strøm til 4 banemotorer af type D47, der trak på 2 treakslede bogier med to drivende aksler og en løbeaksel. I modsætning til de amerikanske lokomotiver, der kun havde førerrum i den ene ende, fik MX lokomotiverne førerrum i begge ender. MX lokomotiverne var bygget til DSB´s sidebaner med et akseltryk på 16 tons. MX lokomotiverne anvendtes i både person- og godstrafik over hele landet, men på grund af deres lave akseltryk især på sidebanerne.
MX lokomotiverne blev bygget og leverede i 1960-1962. Først 20 dieselelektriske lokomotiver af typen NOHAB AA12 litra MX 1001-1020. I direkte forlængelse leveredes 25 MX lokomotiver mere, litra MX 1021-1045.
MX lokomotiverne blev leveret i 2 næsten identiske leverancer, hvor der kun var General Motors dieselmotor type 567 der var forskellige i version - C og D samt en lille forske i antal hestekræfter:
- MX lokomotiverne serie (II) første leverance omfattede MX 1001-1020 og var med en General Motors dieselmotor EMD type 567C på 1.425 HK og leverede i 1960-1961.
- MX lokomotiverne serie (II) anden leverance omfattede MX 1021-1045 og var med en General Motors dieselmotor EMD type 567D på 1.445 HK og leverede i 1961-1962.
For at standardisere motorerne i DSB's diesellokomotiver, og fordi EMD ikke længere leverede reservedele til 567-motoren, blev MX 1008-1010, 1016-1020, 1036 og 1042 sammen med alle Litra MY, fra starten af 1980'erne og frem til 1983 udstyret med foringer og stempler fra EMD 645 E motorer, magen til dem der sad i Litra MZ. Ydelsen i de ombyggede motorer blev bibeholdt, men det maksimale omdrejningstal blev hævet fra 835 o/min til 905 o/min for at undgå kritiske svingninger i motoren. Det var oprindeligt planen at alle MX'er skulle ombygges, men da de stod til en snarlig udrangering blev kun 10 lokomotiver ombygget.
Fra slutningen af 1980'erne solgtes en del af lokomotiverne til danske privatbaner og svenske operatører.