HTJ S 27
Startede med litra: HTJ S 27, men blev senere omlitreret til: HHJ YBM 26 og ØSJS S 27.
Carlsson skinnebusserne var bygget af Hilding Carlssons Verkstad i Sverige i 1951. Skinnebusserne blev købt i Sverige op igennem 1960'erne af HTJ og OHJ
Carlssons skinnebusser var bygget af Hilding Carlssons Verkstad i Umeå, Sverige og er et ikonisk eksempel på efterkrigstidens innovation inden for jernbanetransport. Disse skinnebusser blev udviklet for at imødekomme behovet for en mere omkostningseffektiv og fleksibel passagertransport på de mindre trafikerede og ofte mere landlige jernbanestrækninger i Sverige. Hilding Carlssons verksted blev kendt for deres arbejde med disse lette skinnebusser, som spillede en vigtig rolle i den svenske jernbanehistorie.
Skinnebusserne var lette, hvilket gjorde dem billigere at producere og drive end traditionelle tog. Carlssons skinnebussers design var fokuseret på funktionalitet og effektivitet, med en kompakt og strømlinet form. Carlssons skinnebusser var udstyret med den pålidelige 8 cylinder Scania-Vabis D802 dieselmotor, som trak via en 4-trins Wilson gearkasse. Dette valg af drivkraft gav en god balance mellem ydeevne og økonomisk drift, hvilket var ideelt for de baner, skinnebusserne var tiltænkt.
Skinnebusserne havde en moderat passagerkapacitet, designet til at rumme et mindre antal rejsende med sæder, der tilbød en rimelig grad af komfort. Interiøret var funktionelt, med fokus på at maksimere pladsudnyttelsen og passagerkomforten inden for de givne dimensioner.
Carlssons skinnebusser blev sat i drift på en række sekundære linjer over hele Sverige, hvor de effektivt kunne betjene ruter med lavere passagertal uden de store driftsomkostninger forbundet med tungere tog. Disse skinnebusser var særligt værdifulde i landlige områder, hvor de bidrog til at opretholde vigtige transportforbindelser mellem mindre byer og landsbyer.
Carlssons skinnebusser repræsenterer en periode med innovation og tilpasning til jernbanerne, hvor der var et fokus mod mere økonomisk og fleksibel passagertransport. Carlssons skinnebusser er en del af den svenske jernbanearv og symboliserer en æra, hvor jernbanen tilpassede sig nye udfordringer og behov i efterkrigstiden.
Skinnebussen var købt med 56 pladser, men blev senere ombygget til 62 pladser.