ØSJS YM 1, en artikel om ØSJS YM 1






Y-togsæt: En Vigtig Del af Danmarks Jernbanehistorie

Y-togsættene, også kendt som "Y-togene", er en serie af dieseldrevne tog, som har været en markant del af det danske jernbanelandskab siden deres indførelse i 1960'erne. Disse tog blev udviklet som en del af moderniseringsindsatsen for at erstatte ældre Triangel-skinnebusser og forbedre passagerkomforten på de mindre trafikerede lokale og regionale strækninger over hele Danmark. Y-togsættene blev oprindeligt bygget af Waggonfabrik Uerdingen og repræsenterer en vigtig periode i overgangen til mere moderne og effektiv jernbanetransport. De sidste leverede Y-togsæt kom til at bære producentnavnet Duewag, som følge af fusionen mellem Uerdingen og Düsseldorfer Waggonfabrik AG (Düwag) i 1935, og virksomheden blev i 1981 omdøbt til Duewag.

Design og Funktionalitet

Y-togsættene var kendetegnet ved deres karakteristiske gule og røde farveskema, som gjorde dem letgenkendelige. Designet fokuserede på at tilbyde passagererne komfort med rummelige sæder, god belysning og opvarmning, hvilket var en betydelig forbedring sammenlignet med de tidligere Triangel-skinnebusser. Togsættene bestod typisk af to vogne med en motorvogn i hver ende, hvilket gjorde dem i stand til at køre i begge retninger uden at skulle drejes om. Enkelte motorvogne blev leveret som enkeltvogne med styrerum i hver ende.

Uerdingen Motorvogne: Økonomisk og Effektiv Transport

Waggonfabrik Uerdingen AG i Krefeld-Uerdingen, Tyskland, er historisk kendt for produktionen af en bred vifte af jernbanemateriel, herunder de berømte Uerdingen motorvogne. Disse motorvogne, som i Tyskland blev kaldt "Uerdinger Schienenbusse" (Uerdingen-skinnebusser), blev udviklet i efterkrigstidens Tyskland som en økonomisk løsning til passagertransport på landets mange sekundære jernbanelinjer. De blev introduceret i 1950'erne og vandt hurtigt popularitet på grund af deres lave driftsomkostninger, enkle vedligeholdelse og fleksibilitet.

Uerdingen Motorvognes Rolle i Danmark

Uerdingen motorvogne spillede en afgørende rolle i genopbygningen af den danske privatbanekultur op gennem 1960'erne, hvor mange baner blev lukket, og de overlevende stod med nedslidt materiel. De bidrog til at genoprette og forbedre regional transport, hvilket var afgørende for den økonomiske genopretning og mobilitet i efterkrigstiden. Med deres evne til at operere effektivt på strækninger med lavere passagervolumen, blev de en værdifuld ressource på jernbanestrækninger med tyndt opland.


Links til supplerende læsning:

de.wikipedia.org (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968 - HHJ med dobbelt førerrum)
en.wikipedia.org (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968 - HHJ med dobbelt førerrum)


Stamdata for ØSJS YM 1

Byggeår1974
Byggenummer80.876
FabrikantUerdingen
ModelUerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968 - HHJ med dobbelt førerrum
Antal indkøbt2
KarrosseriStål
Tjenestevægt26.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK360 HK
Motor2 stk. 6 cylinder Büssing dieselmotor
TransmissionHydromekanisk Voith gear.
BremsetypeTrykluftsbremse og skruebremse
SammenkoblingstypeCentralkobling
Akselrækkefølge1A'A1'
Hastighed MAX80 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere18.650 mm
AkselafstandBogietapafstand 11.500 mm og bogieakselafstand 2.000 mm.
Antal pladser40 pladser + 3 klapsæder.
Monteret komfortudstyrOliefyr


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
ØSJS YM 11974.09.282011.08.17Østsjællandske Jernbaneselskab (ØSJS)


ØSJS YM 1 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
HHGB YM 53197074.329
HHJ YM 31196872.979
HHJ YM 32196872.980
ØSJS YM 1197480.876
ØSJS YM 2197480.877