LJ YM 62


Y-Togsættene: En Nøglespiller i Danmarks Jernbanehistorie

Y-togsættene, også kendt som "Y-togene", er en serie af dieseldrevne tog, som har været en markant del af det danske jernbanelandskab siden deres indførelse i 1960'erne. Disse tog blev udviklet som en del af moderniseringsindsatsen for at erstatte ældre Triangel skinnebusser og forbedre passagerkomforten på de mindre trafikerede lokale og regionale strækninger over hele Danmark. Y-togsættene blev i starten bygget af Waggonfabrik Uerdingen og repræsenterer en vigtig periode i overgangen til mere moderne og effektiv jernbanetransport. De sidste leverede Y-togsæt kom til at bære producentnavnet Duewag, som følge af fusionen mellem Uerdingen og Düsseldorfer Waggonfabrik AG (Düwag) i 1935; virksomheden blev i 1981 omdøbt til Duewag.

Design og Komfort i Y-Togsættene

Y-togsættene var karakteriseret ved deres iøjnefaldende gule og røde farveskema, som gjorde dem letgenkendelige. Designet fokuserede på forbedret passagerkomfort med rummelige sæder, god belysning og opvarmning, hvilket var en betydelig opgradering sammenlignet med de tidligere Triangel skinnebusser. Togsættene bestod typisk af to vogne med en motorvogn i hver ende, hvilket gjorde dem i stand til at køre i begge retninger uden at skulle vendes. Enkelte motorvogne bestod af kun én vogn med styrerum i hver ende.

Uerdingen og Dens Rolle i Jernbaneteknologi

Waggonfabrik Uerdingen AG i Krefeld-Uerdingen, Tyskland, er historisk kendt for produktionen af en bred vifte af jernbanemateriel, herunder de berømte Uerdingen motorvogne. Disse motorvogne, som i Tyskland blev kaldt "Uerdinger Schienenbusse" (Uerdingen skinnebusser), blev udviklet i efterkrigstidens Tyskland som en økonomisk løsning til passagertransport på landets mange sekundære jernbanelinjer. Introduceret i 1950'erne vandt de hurtigt popularitet på grund af deres lave driftsomkostninger, enkle vedligeholdelse og fleksibilitet.

Uerdingen Motorvogne: Design og Funktionalitet

Uerdingen motorvogne var lette, dieseldrevne tog, der var designet til at være økonomiske i drift. De var kendt for deres karakteristiske røde farve og afrundede form, hvilket gav dem kælenavnet "Røde Lyn" i nogle regioner. Designet var enkelt, med en rummelig kabine til passagerer og store vinduer, der maksimalt udnyttede lysindfaldet og udsigten under rejsen. Motorvognene havde typisk plads til mellem 40 og 100 passagerer, hvilket gjorde dem ideelle til mindre befærdede ruter.

Uerdingen Motorvognes Indflydelse på Dansk Jernbanekultur

Uerdingen motorvogne spillede en afgørende rolle i genopbygningen af den danske privatbanekultur op igennem 1960'erne, hvor mange baner blev lukket, og de tilbageværende havde behov for opdateret materiel. De bidrog til at genoprette og forbedre regional transport, hvilket var afgørende for den økonomiske genopretning og mobilitet i efterkrigstiden.


Links til supplerende læsning:

de.wikipedia.org (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1965 - LJ)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1965 - LJ)
en.wikipedia.org (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1965 - LJ)


Stamdata for LJ YM 62

Byggeår1965
Byggenummer71.865
FabrikantUerdingen
ModelUerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1965 - LJ
Antal indkøbt4
KarrosseriStål
Tjenestevægt25.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK360 HK
Motor2 stk. 6 cylinder Büssing dieselmotor
TransmissionHydromekanisk Voith gear.
BremsetypeTrykluftsbremse og skruebremse
SammenkoblingstypeCentralkobling
Akselrækkefølge1A'A1'
Hastighed MAX105 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere17.525 mm
AkselafstandBogietapafstand 11.5 mm og bogieakselafstand 2 mm.
Antal pladser40 pladser og rejsegodsrum.
Monteret komfortudstyrOliefyr


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
LJ YM 621965.05.262010Lollandsbanen A/S (LJ)


LJ YM 62 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
LJ YM 60196571.863
LJ YM 61196571.864
LJ YM 62196571.865
LJ YM 63196571.866