HHJ YM 33


HHJ YM 33 blev senere omlitreret til: MjbaD YM 33.



Y-togsættene: En Central Del af Danmarks Jernbanelandskab

Y-togsættene, kendt som "Y-togene," har spillet en afgørende rolle i det danske jernbanelandskab siden deres introduktion i 1960'erne. Disse dieseldrevne tog blev udviklet som led i en moderniseringsindsats for at erstatte de ældre Triangel-skinnebusser og forbedre passagerkomforten på de mindre trafikerede lokale og regionale strækninger i hele Danmark. Y-togsættene blev oprindeligt produceret af Waggonfabrik Uerdingen og markerer en vigtig periode i overgangen til en mere moderne og effektiv jernbanetransport. De sidste leverede Y-togsæt bar producentnavnet Duewag, som følge af fusionen mellem Uerdingen og Düsseldorfer Waggonfabrik AG (Düwag) i 1935, hvor virksomheden i 1981 blev omdøbt til Duewag.

Design og Komfort i Y-togsættene

Y-togsættene var karakteriseret ved deres genkendelige gule og røde farveskema, der gjorde dem lette at identificere. Designet fokuserede på at tilbyde passagererne en behagelig rejseoplevelse med rummelige sæder, god belysning og opvarmning—en markant forbedring i forhold til de tidligere Triangel-skinnebusser. Togsættene bestod typisk af to vogne med en motorvogn i hver ende, hvilket gjorde det muligt for togene at køre i begge retninger uden behov for at vende dem. Nogle motorvogne blev leveret som enkeltvogne med styrerum i begge ender.

Uerdingen Motorvogne: En Økonomisk Løsning

Waggonfabrik Uerdingen AG i Krefeld-Uerdingen, Tyskland, er historisk kendt for sin produktion af jernbanemateriel, herunder de berømte Uerdingen-motorvogne. Disse motorvogne, som i Tyskland blev kaldt "Uerdinger Schienenbusse" (Uerdingen-skinnebusser), blev udviklet i efterkrigstidens Tyskland som en økonomisk løsning til passagertransport på landets mange sekundære jernbanelinjer. Introduceret i 1950'erne, blev de hurtigt populære på grund af deres lave driftsomkostninger, enkle vedligeholdelse og fleksibilitet.

Uerdingen Motorvognes Rolle i Danmark

Uerdingen-motorvognene spillede en afgørende rolle i genopbygningen af den danske privatbanekultur i 1960'erne, en tid præget af mange banelukninger og nedslidt materiel. Disse motorvogne bidrog væsentligt til at genoprette og forbedre regional transport, hvilket var afgørende for den økonomiske genopretning og mobilitet i efterkrigstiden.


Links til supplerende læsning:

de.wikipedia.org (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1973 - HHJ)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1973 - HHJ)
en.wikipedia.org (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1973 - HHJ)


Stamdata for HHJ YM 33

Byggeår1973
Byggenummer78.882
FabrikantUerdingen
ModelUerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1973 - HHJ
Antal indkøbt2
KarrosseriStål
Tjenestevægt29.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK360 HK
Motor2 stk. 6 cylinder Büssing dieselmotor
TransmissionHydromekanisk Voith gear.
BremsetypeTrykluftsbremse og skruebremse
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
Akselrækkefølge1A'A1'
Hastighed MAX80 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere17.850 mm
AkselafstandBogietapafstand 11.500 mm og bogieakselafstand 2.000 mm.
Antal pladser40 pladser og rejsegodsrum.
Monteret komfortudstyrOliefyr


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
MjbaD YM 332014I driftDanmarks Jernbanemuseum (Danmarks Jernbanemuseum)
MjbaD YM 332008.01.012014Midtjyske Jernbaner A/S (MjbaD)
HHJ YM 331973.06.072008.01.01Hads-Herreds Jernbane (HHJ)


HHJ YM 33 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
HHJ YM 33197378.882
HHJ YM 34197378.883