SB YM 2, en artikel om SB YM 2




Y-togsættene: En Central Del af Danmarks Jernbanelandskab

Y-togsættene, også kendt som "Y-togene," er en serie af dieseldrevne tog, som har spillet en markant rolle i det danske jernbanelandskab siden deres indførelse i 1960'erne. Disse tog blev udviklet som en del af moderniseringsindsatsen for at erstatte ældre Triangel-skinnebusser og for at forbedre passagerkomforten på de mindre trafikerede lokale og regionale strækninger over hele Danmark. Y-togsættene blev oprindeligt bygget af Waggonfabrik Uerdingen og repræsenterer en vigtig periode i overgangen til mere moderne og effektiv jernbanetransport. De sidste leverede Y-togsæt kom til at bære producentnavnet Duewag som følge af fusionen mellem Uerdingen og Düsseldorfer Waggonfabrik AG (Düwag) i 1935, hvorefter virksomheden i 1981 blev omdøbt til Duewag.

Design og Komfort i Y-togsættene

Y-togsættene var kendetegnet ved deres karakteristiske gule og røde farveskema, som gjorde dem letgenkendelige. Designet fokuserede på at levere god passagerkomfort med rummelige sæder, god belysning og opvarmning, hvilket var en betydelig forbedring sammenlignet med de tidligere Triangel-skinnebusser. Togsættene bestod typisk af to vogne med en motorvogn i hver ende, hvilket gjorde det muligt at køre i begge retninger uden at skulle vende toget. Enkelte motorvogne bestod af kun én vogn med styrerum i hver ende.

Uerdingen Motorvogne: En Økonomisk Løsning

Waggonfabrik Uerdingen AG i Krefeld-Uerdingen, Tyskland, er historisk kendt for produktionen af en bred vifte af jernbanemateriel, herunder de berømte Uerdingen-motorvogne. Disse motorvogne, som i Tyskland blev kaldt "Uerdinger Schienenbusse" (Uerdingen-skinnebusser), blev udviklet i efterkrigstidens Tyskland som en økonomisk løsning til passagertransport på landets mange sekundære jernbanelinjer. De blev introduceret i 1950'erne og vandt hurtigt popularitet på grund af deres lave driftsomkostninger, enkle vedligeholdelse og fleksibilitet.

Uerdingen Motorvognes Rolle i Danmark

Uerdingen motorvogne spillede en afgørende rolle i genopbygningen af den danske privatbanekultur i 1960'erne, hvor mange baner blev lukket, og de overlevende stod med nedslidt materiel. Disse motorvogne bidrog til at genoprette og forbedre regional transport, hvilket var afgørende for den økonomiske genopretning og mobilitet i efterkrigstiden.


Links til supplerende læsning:

de.wikipedia.org (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968-1975 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj.)
en.wikipedia.org (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968-1975 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj.)


Stamdata for SB YM 2

Byggeår1968
Byggenummer72.971
FabrikantUerdingen
ModelUerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968-1975 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj.
Antal indkøbt12
KarrosseriStål
Tjenestevægt26.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK360 HK
Motor2 stk. 6 cylinder Büssing dieselmotor
TransmissionHydromekanisk Voith gear.
BremsetypeTrykluftsbremse og skruebremse
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
Akselrækkefølge1A'A1'
Hastighed MAX80 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere17.850 mm
AkselafstandBogietapafstand 11.500 mm og bogieakselafstand 2.000 mm.
Antal pladser40 pladser og rejsegodsrum.
Monteret komfortudstyrOliefyr


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
SB YM 21968.03.011985Skagensbanen (SB)


SB YM 2 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
HP YM 32196872.973
HP YM 33196872.974
HP YM 34197480.879
OHJ-HTJ YM 51197580.915
OHJ-HTJ YM 52197580.916
OHJ-HTJ YM 53197580.917
OHJ-HTJ YM 54197580.918
Stedet er fotograferetOHJ-HTJ YM 55197580.919
SB YM 1196872.970
SB YM 2196872.971
SB YM 3196872.972
SB YM 4197480.878