DSB MR 4024


Introduktion til DSB Litra MR

DSB's regionaltog Litra MR/MRD var et togsæt, der blev benyttet af DSB fra 1978 til 2019 og af Arriva i perioden 2003 til 2010. Hvert MR/MRD-togsæt bestod af to forskellige motorvogne, som hver var udstyret med en 12-cylindret Deutz dieselmotor på 322 HK, der trak via en hydraulisk transmission. Den maksimale hastighed var 120 km/t, og togsættene blev senere opgraderet med Dansk ATC (Automatic Train Control) mellem 1991 og 1994. Togsættene havde en kapacitet på 131 passagerer, og der blev leveret i alt 98 MR/MRD-togsæt til DSB.

Togsammensætning og Kapacitet

Oprindeligt var togene sammensat som MR-MR, men i 1981 blev litra MRD leveret, hvilket ændrede togsammensætningen til MR-MRD. MRD-vognen var udstyret med et stort rejsegodsrum til cykler og større bagage, som ikke kunne være i MR-vognen. Op til fem togsæt kunne sammenkobles til et tog med i alt ti vogne. MR-vognen havde 64 pladser, mens MRD-vognen havde 48 pladser samt 19 klapsæder i rejsegodsrummet. Den samlede længde af et MR-MRD-togsæt var 44,68 meter.

Anvendelse og Modernisering

MR/MRD-togsættene blev anskaffet i perioden 1978 til 1985 til DSB's regionaltrafik i Jylland og på Fyn samt delvist til strækningen Roskilde-Køge-Næstved. Togene har også kørt som fjerntog i "Englænderen" mellem København og Esbjerg Havn. MR/MRD-togsættene markerede et stort fremskridt i forhold til det ældre materiel af Litra MO, der tidligere trafikerede sidebanerne. De første 15 togsæt, bestående af 30 MR-motorvogne, blev bygget af Uerdingen i Tyskland, mens de øvrige MR samt alle MRD blev bygget hos ABB Scandia i Randers.

I årene 1995-1997 blev alle vogne moderniseret af PFA (Partner für Fahrzeug Ausstattung) i Tyskland med blandt andet nyt interiør, nye automatiske døre, lukket toiletsystem samt nyt oliefyr monteret i MRD-vognen. Hastigheden blev forøget fra 120 km/t til 130 km/t, og vognkassen blev lakeret hvid med røde dørpartier som en del af DSB's hvide design, kendt fra IC3-togene. I 2005 blev MR/MRD-togsættene ommalet i DSB's nye blå og grå design.

Arriva's Brug af MR-Togsæt

Da Arriva overtog kørslen på nogle af de midt- og vestjyske strækninger, lejede de flere af DSB's MR/MRD-togsæt, som blev ommalet i Arriva's blå-tyrkise farver. I 2010 forlængede Trafikstyrelsen aftalen med Arriva om drift af regionaltog i Midt- og Vestjylland. Med den nye aftale blev de lejede MR/MRD-togsæt tilbageleveret til DSB, som henstillede togsættene i Fredericia. Togsættene blev derefter brugt som reservedelslager for de resterende togsæt i drift. Desværre blev tre togstammer og yderligere fem vogne ødelagt af en brand, startet af en pyroman i de parkerede togsæt i Fredericia den 17. december 2018.

Udfasning af MR-Togsæt

Efter flere forsinkelser med IC2- og IC4-togene blev de aldrende MR/MRD-togsæt igen sat i drift med køreplanen for 2012, hvor de blev indsat på strækningerne Aarhus-Aalborg og Aarhus-Esbjerg. Dette frigav IC3-tog til de store IC-korridorer mellem Esbjerg og København samt til lyntog mellem Aarhus, Fyn og København. DSB udfasede de sidste MR/MRD-togsæt den 28. januar 2019 efter at have været i drift i imponerende 41 år.


Links til supplerende læsning:

da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MR - Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1978)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MR - Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1978)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MR - Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1978)


Stamdata for DSB MR 4024

Byggeår1978
Byggenummer83.017
EVN/European Vehicle Number95 86 0004 024-9 DK-DSB
FabrikantUerdingen
ModelDSB Litra MR - Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1978
Antal indkøbt30
KarrosseriStål
Tjenestevægt34.500 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK322 HK
Motor2 x 12-cylindrede Deutz F12L 413F dieselmotorer.
Transmissionhydraulisk Voith 320
Akselrækkefølge1A'A1'
Hastighed MAX120 km/t
Acceleration0,76 m/s²
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere22.335 mm
Bredde2.880 mm
Højde over skinner3.810 mm
AkselafstandBogietapafstand 15.100 mm og bogieakselafstand 1.900 mm
Antal pladser64 pladser på 2. klasse.
Døre pr. side2
Vogne pr. togsæt2


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB MR 40241978Danske Statsbaner (DSB)


DSB MR 4024 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB MR 4001197883.006
DSB MR 4002197883.006
DSB MR 4003197883.007
DSB MR 4004197883.007
DSB MR 4005197883.008
DSB MR 4006197883.008
DSB MR 4007197883.009
DSB MR 4008197883.009
DSB MR 4009197883.010
DSB MR 4010197883.010
DSB MR 4011197883.011
DSB MR 4012197883.011
DSB MR 4013197883.012
DSB MR 4014197883.012
DSB MR 4015197883.013
DSB MR 4016197883.013
DSB MR 4017197883.014
DSB MR 4018197883.014
DSB MR 4019197883.015
DSB MR 4020197883.015
DSB MR 4021197883.016
DSB MR 4022197883.016
Stedet er fotograferetDSB MR 4023197883.017
DSB MR 4024197883.017
DSB MR 4025197883.018
DSB MR 4026197883.018
DSB MR 4027197883.019
DSB MR 4028197883.019
DSB MR 4029197883.020
DSB MR 4030197883.020