DSB MR 4053


Introduktion til DSB Litra MR

DSB's regionaltog Litra MR/MRD var et togsæt, der blev benyttet af DSB fra 1978 til 2019 og af Arriva i perioden 2003 til 2010. Hvert MR/MRD-togsæt bestod af to forskellige motorvogne, begge udstyret med en 12-cylindret Deutz dieselmotor på 322 HK, der trak via en hydraulisk transmission. Den maksimale hastighed var 120 km/t, og togsættene blev senere opgraderet med Dansk ATC (Automatic Train Control), som blev monteret mellem 1991 og 1994. Togsættene havde en kapacitet på 131 passagerer, og der blev leveret i alt 98 MR/MRD-togsæt til DSB.

Togsammensætning og Kapacitet

Oprindeligt var togene sammensat som MR-MR, men i 1981 blev litra MRD leveret, hvilket ændrede togsammensætningen til MR-MRD. MRD-vognen var udstyret med et stort rejsegodsrum til cykler og større bagage, som ikke kunne være i MR-vognen. Op til fem togsæt kunne sammenkobles til et tog på i alt 10 vogne. MR-vognen havde 64 pladser, mens MRD-vognen havde 48 pladser samt 19 klapsæder i rejsegodsrummet. Samlet længde af et MR-MRD-togsæt var 44,68 meter.

Anvendelse og Modernisering

MR/MRD-togsættene blev anskaffet i perioden 1978-1985 til DSB's regionaltrafik i Jylland og på Fyn samt delvist til strækningen Roskilde-Køge-Næstved. Togene har også kørt som fjerntog i "Englænderen" mellem København og Esbjerg Havn. De første 15 togsæt blev bygget af Uerdingen i Tyskland, mens de øvrige MR og alle MRD-vogne blev bygget hos ABB Scandia i Randers.

I årene 1995-1997 blev alle vogne moderniseret af PFA (Partner für Fahrzeug Ausstattung) i Tyskland med bl.a. nyt interiør, nye automatiske døre, lukket toiletsystem, og nyt oliefyr i MRD-vognen. Hastigheden blev øget fra 120 km/t til 130 km/t, og vognkassen blev lakeret hvid med røde dørpartier som en del af DSB's hvide design, kendt fra IC3-togene. I 2005 blev MR/MRD-togsættene ommalet i DSB's nye blå og grå design.

Arriva's Brug af MR-Togsæt

Da Arriva overtog kørslen på nogle af de midt- og vestjyske strækninger, lejede de flere af DSB's MR/MRD-togsæt, som blev ommalet i Arriva's blå-tyrkise farver. I 2010 forlængede Trafikstyrelsen aftalen med Arriva om drift af regionaltog i Midt- og Vestjylland. Med den nye aftale blev de lejede MR/MRD-togsæt tilbageleveret til DSB, som henstillede togsættene i Fredericia. Togsættene blev derefter brugt som reservedelslager for de resterende togsæt i drift. Den 17. december 2018 blev tre togstammer og yderligere fem vogne ødelagt af en brand, startet af en pyroman i de parkerede togsæt i Fredericia.

Udfasning af MR-Togsæt

Efter flere forsinkelser med IC2- og IC4-togene blev de aldrende MR/MRD-togsæt sat i drift igen med køreplanen for 2012, hvor de blev indsat på strækningerne Aarhus-Aalborg og Aarhus-Esbjerg. Dette frigav IC3-tog til de store IC-korridorer mellem Esbjerg og København samt til lyntog mellem Aarhus, Fyn og København. DSB udfasede mandag den 28. januar 2019 de sidste MR/MRD-togsæt efter at have været i drift i 41 år.


Links til supplerende læsning:

da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MR - Scandia Dieselmotorvog årgang 1978-1985)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MR - Scandia Dieselmotorvog årgang 1978-1985)


Stamdata for DSB MR 4053

Byggeår1979
Byggenummer29.048
FabrikantScandia
ModelDSB Litra MR - Scandia Dieselmotorvog årgang 1978-1985
Antal indkøbt68
KarrosseriStål
Tjenestevægt34.500 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK322 HK
Motor2 x 12-cylindrede Deutz F12L 413F dieselmotorer.
Transmissionhydraulisk Voith 320
Akselrækkefølge1A'A1'
Hastighed MAX120 km/t
Acceleration0,76 m/s²
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere22.335 mm
Bredde2.880 mm
Højde over skinner3.810 mm
AkselafstandBogietapafstand 15.100 mm og bogieakselafstand 1.900 mm
Antal pladser64 pladser på 2. klasse.
Døre pr. side2
Vogne pr. togsæt2


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB MR 40531979Danske Statsbaner (DSB)


DSB MR 4053 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB MR 4031197829.026
DSB MR 4032197829.027
DSB MR 4033197829.028
DSB MR 4034197829.029
DSB MR 4035197829.030
DSB MR 4036197829.031
DSB MR 4037197829.032
DSB MR 4038197829.033
DSB MR 4039197829.034
DSB MR 4040197829.035
Stedet er fotograferetDSB MR 4041197929.036
DSB MR 4042197929.037
DSB MR 4043197929.038
DSB MR 4044197929.039
DSB MR 4045197929.040
DSB MR 4046197929.041
DSB MR 4047197929.042
DSB MR 4048197929.043
DSB MR 4049197929.044
DSB MR 4050197929.045
DSB MR 4051197929.046
DSB MR 4052197929.047
DSB MR 4053197929.048
DSB MR 4054197929.049
DSB MR 4055197929.050
DSB MR 4056197929.051
DSB MR 4057197929.052
DSB MR 4058197929.053
DSB MR 4059197929.054
DSB MR 4060197929.055
DSB MR 4061197929.056
Stedet er fotograferetDSB MR 4062197929.057
DSB MR 4063198329.920
DSB MR 4064198329.921
DSB MR 4065198429.922
DSB MR 4066198429.923
DSB MR 4067198429.924
DSB MR 4068198429.925
DSB MR 4069198429.926
DSB MR 4070198429.927
DSB MR 4071198429.928
DSB MR 4072198429.929
DSB MR 4073198429.930
DSB MR 4074198429.931
DSB MR 4075198429.932
DSB MR 4076198429.933
DSB MR 4077198429.934
DSB MR 4078198429.935
DSB MR 4079198429.936
DSB MR 4080198429.937
DSB MR 4081198429.938
Stedet er fotograferetDSB MR 4082198429.939
DSB MR 4083198430.048
DSB MR 4085198430.161
DSB MR 4086198430.162
DSB MR 4087198530.163
DSB MR 4088198530.164
DSB MR 4089198530.165
DSB MR 4090198530.166
DSB MR 4091198530.167
DSB MR 4092198530.168
DSB MR 4093198530.169
DSB MR 4094198530.170
DSB MR 4095198530.171
DSB MR 4096198530.172
DSB MR 4097198530.173
DSB MR 4098198530.174
DSB MR 4099198530.175