DSB MR 4065
Introduktion til DSB Litra MR
DSB's regionaltog Litra MR/MRD var et togsæt, der blev benyttet af DSB fra 1978 til 2019 og af Arriva i perioden 2003 til 2010. Hvert MR/MRD-togsæt bestod af to forskellige motorvogne, begge udstyret med en 12-cylindret Deutz dieselmotor på 322 HK, der trak via en hydraulisk transmission. Den maksimale hastighed var 120 km/t, og togsættene blev senere opgraderet med Dansk ATC (Automatic Train Control), som blev monteret mellem 1991 og 1994. Togsættene havde en kapacitet på 131 passagerer, og der blev leveret i alt 98 MR/MRD-togsæt til DSB.Togsammensætning og Kapacitet
Oprindeligt var togene sammensat som MR-MR, men i 1981 blev litra MRD leveret, hvilket ændrede togsammensætningen til MR-MRD. MRD-vognen var udstyret med et stort rejsegodsrum til cykler og større bagage, som ikke kunne være i MR-vognen. Op til fem togsæt kunne sammenkobles til et tog på i alt 10 vogne. MR-vognen havde 64 pladser, mens MRD-vognen havde 48 pladser samt 19 klapsæder i rejsegodsrummet. Samlet længde af et MR-MRD-togsæt var 44,68 meter.Anvendelse og Modernisering
MR/MRD-togsættene blev anskaffet i perioden 1978-1985 til DSB's regionaltrafik i Jylland og på Fyn samt delvist til strækningen Roskilde-Køge-Næstved. Togene har også kørt som fjerntog i "Englænderen" mellem København og Esbjerg Havn. De første 15 togsæt blev bygget af Uerdingen i Tyskland, mens de øvrige MR og alle MRD-vogne blev bygget hos ABB Scandia i Randers.I årene 1995-1997 blev alle vogne moderniseret af PFA (Partner für Fahrzeug Ausstattung) i Tyskland med bl.a. nyt interiør, nye automatiske døre, lukket toiletsystem, og nyt oliefyr i MRD-vognen. Hastigheden blev øget fra 120 km/t til 130 km/t, og vognkassen blev lakeret hvid med røde dørpartier som en del af DSB's hvide design, kendt fra IC3-togene. I 2005 blev MR/MRD-togsættene ommalet i DSB's nye blå og grå design.