DSB MRD 4234
Introduktion til DSB Litra MRD
DSB's regionaltog Litra MR/MRD var et togsæt, der blev anvendt af DSB fra 1978 til 2019 og af Arriva i perioden 2003 til 2010. Hvert MR/MRD-togsæt bestod af to forskellige motorvogne, hver forsynet med en 12-cylindret Deutz dieselmotor på 322 HK, der trak via en hydraulisk transmission. Togsættene havde en maksimal hastighed på 120 km/t og blev senere opgraderet med Dansk ATC (Automatic Train Control) mellem 1991 og 1994. Den samlede leverance til DSB omfattede 98 MR/MRD-togsæt.Togsammensætning og Kapacitet
Oprindeligt var togene sammensat som MR-MR, men i 1981 blev litra MRD leveret, hvilket ændrede sammensætningen til MR-MRD. MRD-vognen var udstyret med et stort rejsegodsrum til cykler og større bagage, som ikke kunne være i MR-vognen. Op til fem togsæt kunne sammenkobles til et tog med i alt ti vogne. MR-vognen havde 64 pladser, mens MRD-vognen havde 48 pladser samt 19 klapsæder i rejsegodsrummet. Den samlede længde af et MR-MRD-togsæt var 44,68 meter.Anvendelse og Modernisering
MR/MRD-togsættene blev anskaffet mellem 1978 og 1985 til DSB's regionaltrafik i Jylland og på Fyn samt delvist til strækningen Roskilde-Køge-Næstved. Togene har også kørt som fjerntog i "Englænderen" mellem København og Esbjerg Havn. Disse togsæt markerede et stort fremskridt i forhold til det ældre materiel af Litra MO, der tidligere trafikerede sidebanerne. De første 15 togsæt, bestående af 30 MR-motorvogne, blev bygget af Uerdingen i Tyskland, mens de øvrige MR samt alle MRD blev bygget hos ABB Scandia i Randers.Mellem 1995 og 1997 blev alle vogne moderniseret af PFA (Partner für Fahrzeug Ausstattung) i Tyskland. Moderniseringen omfattede nyt interiør, nye automatiske døre, lukket toiletsystem samt nyt oliefyr monteret i MRD-vognen. Hastigheden blev forøget fra 120 km/t til 130 km/t, og vognkassen blev lakeret hvid med røde dørpartier som en del af DSB's hvide design, kendt fra IC3-togene. I 2005 blev MR/MRD-togsættene ommalet i DSB's nye blå og grå design.