DSB MRD 4282, blev senere omlitreret til: CRSA MRD 4282.




Introduktion til DSB Litra MRD

DSB's regionaltog Litra MR/MRD var et togsæt, der blev anvendt af DSB fra 1978 til 2019 og af Arriva i perioden 2003 til 2010. Hvert MR/MRD-togsæt bestod af to forskellige motorvogne, hver forsynet med en 12-cylindret Deutz dieselmotor på 322 HK, der trak via en hydraulisk transmission. Togsættene havde en maksimal hastighed på 120 km/t og blev senere opgraderet med Dansk ATC (Automatic Train Control) mellem 1991 og 1994. Den samlede leverance til DSB omfattede 98 MR/MRD-togsæt.

Togsammensætning og Kapacitet

Oprindeligt var togene sammensat som MR-MR, men i 1981 blev litra MRD leveret, hvilket ændrede sammensætningen til MR-MRD. MRD-vognen var udstyret med et stort rejsegodsrum til cykler og større bagage, som ikke kunne være i MR-vognen. Op til fem togsæt kunne sammenkobles til et tog med i alt ti vogne. MR-vognen havde 64 pladser, mens MRD-vognen havde 48 pladser samt 19 klapsæder i rejsegodsrummet. Den samlede længde af et MR-MRD-togsæt var 44,68 meter.

Anvendelse og Modernisering

MR/MRD-togsættene blev anskaffet mellem 1978 og 1985 til DSB's regionaltrafik i Jylland og på Fyn samt delvist til strækningen Roskilde-Køge-Næstved. Togene har også kørt som fjerntog i "Englænderen" mellem København og Esbjerg Havn. Disse togsæt markerede et stort fremskridt i forhold til det ældre materiel af Litra MO, der tidligere trafikerede sidebanerne. De første 15 togsæt, bestående af 30 MR-motorvogne, blev bygget af Uerdingen i Tyskland, mens de øvrige MR samt alle MRD blev bygget hos ABB Scandia i Randers.

Mellem 1995 og 1997 blev alle vogne moderniseret af PFA (Partner für Fahrzeug Ausstattung) i Tyskland. Moderniseringen omfattede nyt interiør, nye automatiske døre, lukket toiletsystem samt nyt oliefyr monteret i MRD-vognen. Hastigheden blev forøget fra 120 km/t til 130 km/t, og vognkassen blev lakeret hvid med røde dørpartier som en del af DSB's hvide design, kendt fra IC3-togene. I 2005 blev MR/MRD-togsættene ommalet i DSB's nye blå og grå design.

Arriva's Brug af MRD-Togsæt

Da Arriva overtog kørslen på nogle af de midt- og vestjyske strækninger, lejede de flere af DSB's MR/MRD-togsæt, som blev ommalet i Arrivas blå-tyrkise farver. I 2010 forlængede Trafikstyrelsen aftalen med Arriva om drift af regionaltog i Midt- og Vestjylland. Med den nye aftale blev de lejede MR/MRD-togsæt tilbageleveret til DSB, som derefter henstillede togsættene i Fredericia. Togsættene blev brugt som reservedelslager for de resterende togsæt i drift. Desværre blev tre togstammer og yderligere fem vogne ødelagt af en brand, der blev startet af en pyroman i de parkerede togsæt i Fredericia den 17. december 2018.

Udfasning af MRD-Togsæt

Efter flere forsinkelser med IC2- og IC4-togene blev de aldrende MR/MRD-togsæt igen sat i drift i køreplanen for 2012, hvor de blev indsat på strækningerne Aarhus-Aalborg og Aarhus-Esbjerg. Dette frigav IC3-tog til de store IC-korridorer mellem Esbjerg og København samt til lyntog mellem Aarhus, Fyn og København. DSB udfasede de sidste MR/MRD-togsæt den 28. januar 2019 efter imponerende 41 år i drift.


Links til supplerende læsning:

da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MRD - Scandia Dieselmotorvog årgang 1981-1985)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MRD - Scandia Dieselmotorvog årgang 1981-1985)


Stamdata for DSB MRD 4282

Byggeår1983
Byggenummer29.801
FabrikantScandia
ModelDSB Litra MRD - Scandia Dieselmotorvogn årgang 1981-1985
Antal indkøbt97
KarrosseriStål
Tjenestevægt34.500 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK322 HK
Motor2 x 12-cylindrede Deutz F12L 413F dieselmotorer.
Transmissionhydraulisk Voith 320
Akselrækkefølge1A'A1'
Hastighed MAX120 km/t
Acceleration0,76 m/s²
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere22.335 mm
Bredde2.880 mm
Højde over skinner3.810 mm
AkselafstandBogietapafstand 15.100 mm og bogieakselafstand 1.900 mm
Antal pladser48 pladser på 2. klasse og 19 klapsæder i rejsegodsrummet.
Døre pr. side2
Vogne pr. togsæt2


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
CRSA MRD 42822019I dagC Rail Safety ApS (CRSA)
DSB MRD 428219832019Danske Statsbaner (DSB)


Billeder af DSB MRD 4282

Billede af CRSA MRD 4282, tidligere DSB MRD 4282 fotograferet ud for Nordhavn S-togstrinbræt.
Billede af CRSA MRD 4282, tidligere DSB MRD 4282 fotograferet ud for Nordhavn S-togstrinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. maj 2024
Download billede

Billede af CRSA MRD 4282, tidligere DSB MRD 4282 fotograferet ud for Ringsted Station.
Billede af CRSA MRD 4282, tidligere DSB MRD 4282 fotograferet ud for Ringsted Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. juni 2024
Download billede

Billede af CRSA MRD 4282, tidligere DSB MRD 4282 fotograferet ud for Ringsted Station.
Billede af CRSA MRD 4282, tidligere DSB MRD 4282 fotograferet ud for Ringsted Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. juni 2024
Download billede

Billede af CRSA MRD 4282, tidligere DSB MRD 4282 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Billede af CRSA MRD 4282, tidligere DSB MRD 4282 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. juni 2024
Download billede

Billede af CRSA MRD 4282, tidligere DSB MRD 4282 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Billede af CRSA MRD 4282, tidligere DSB MRD 4282 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. juni 2024
Download billede

Billede af CRSA MRD 4282, tidligere DSB MRD 4282 fotograferet ud for Nordhavn S-togstrinbræt.
Billede af CRSA MRD 4282, tidligere DSB MRD 4282 fotograferet ud for Nordhavn S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. maj 2024
Download billede

Billede af CRSA MRD 4282, tidligere DSB MRD 4282 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Billede af CRSA MRD 4282, tidligere DSB MRD 4282 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. marts 2023
Download billede

Billede af CRSA MRD 4282, tidligere DSB MRD 4282 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Billede af CRSA MRD 4282, tidligere DSB MRD 4282 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. marts 2023
Download billede

DSB MRD 4282 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB MRD 4201198129.354
DSB MRD 4202198129.355
DSB MRD 4203198229.356
DSB MRD 4204198229.357
DSB MRD 4205198229.358
DSB MRD 4206198229.359
DSB MRD 4207198229.360
DSB MRD 4208198229.361
DSB MRD 4209198229.362
DSB MRD 4210198229.363
DSB MRD 4211198229.364
DSB MRD 4212198229.365
DSB MRD 4213198229.366
DSB MRD 4214198229.367
DSB MRD 4215198229.368
DSB MRD 4216198229.369
DSB MRD 4217198229.370
DSB MRD 4218198229.371
DSB MRD 4219198229.372
DSB MRD 4220198229.373
DSB MRD 4221198229.374
DSB MRD 4222198229.375
Stedet er fotograferetDSB MRD 4223198229.376
DSB MRD 4224198229.377
DSB MRD 4225198229.378
DSB MRD 4226198229.379
DSB MRD 4227198229.609
DSB MRD 4228198229.610
DSB MRD 4229198229.611
DSB MRD 4230198229.612
DSB MRD 4231198229.613
DSB MRD 4232198229.614
DSB MRD 4233198229.615
DSB MRD 4234198229.616
DSB MRD 4235198229.617
DSB MRD 4236198229.618
DSB MRD 4237198229.619
DSB MRD 4238198229.620
DSB MRD 4239198229.621
DSB MRD 4240198229.622
Stedet er fotograferetDSB MRD 4241198229.623
DSB MRD 4242198229.624
DSB MRD 4243198229.625
DSB MRD 4244198229.626
DSB MRD 4245198329.627
DSB MRD 4246198329.628
DSB MRD 4247198329.629
DSB MRD 4248198329.630
DSB MRD 4249198329.631
DSB MRD 4250198329.632
DSB MRD 4251198329.633
DSB MRD 4252198329.634
DSB MRD 4253198329.635
DSB MRD 4254198329.636
DSB MRD 4255198329.637
DSB MRD 4256198329.638
DSB MRD 4257198329.776
DSB MRD 4258198329.777
DSB MRD 4259198329.778
DSB MRD 4260198329.779
DSB MRD 4261198329.780
Stedet er fotograferetDSB MRD 4262198329.781
DSB MRD 4263198329.782
DSB MRD 4264198329.783
DSB MRD 4265198329.784
DSB MRD 4266198329.785
DSB MRD 4267198329.786
DSB MRD 4268198329.787
DSB MRD 4269198329.788
DSB MRD 4270198329.789
DSB MRD 4271198329.790
Stedet er fotograferetDSB MRD 4272198329.791
DSB MRD 4273198329.792
DSB MRD 4274198329.793
DSB MRD 4275198329.794
DSB MRD 4276198329.795
DSB MRD 4277198329.796
DSB MRD 4278198329.797
DSB MRD 4279198329.798
DSB MRD 4280198329.799
DSB MRD 4281198329.800
Stedet er fotograferetDSB MRD 4282198329.801
DSB MRD 4283198429.609
DSB MRD 4285198530.176
DSB MRD 4286198530.177
DSB MRD 4287198530.178
DSB MRD 4288198530.179
DSB MRD 4289198530.180
DSB MRD 4290198530.181
DSB MRD 4291198530.182
DSB MRD 4292198530.183
Stedet er fotograferetDSB MRD 4293198530.184
DSB MRD 4294198530.185
DSB MRD 4295198530.186
DSB MRD 4296198530.187
DSB MRD 4297198530.188
DSB MRD 4298198530.189
DSB MRD 4299198530.190