DSB FL 7903


Y-Togsættene: Tysk Kvalitet på Danske Privatbaner og DSB

Y-Togsættene, udviklet af det tyske Uerdingen og senere produceret af Duewag, blev leveret til danske privatbaner og DSB i perioden fra 1965 til 1984. Den første danske privatbane, der modtog disse togsæt, var GDS/HFHJ, mens de seneste leveringer fandt sted til DSB i 1984.

Hos DSB, som udelukkende bestilte motorvogne og mellemvogne, blev togsættene litreret ML for motorvogn og FL for mellemvogn. DSB indkøbte disse togsæt specielt til strækningen "Lille Nord" mellem Helsingør og Hillerød.

Duewag: En Central Spiller i Jernbaneteknologi

Düsseldorfer Waggonfabrik AG, bedre kendt som Duewag, var en førende tysk producent af jernbanevogne og sporvogne, som spillede en afgørende rolle i udviklingen af offentlig transport både i Tyskland og internationalt. Virksomheden, grundlagt i Düsseldorf, specialiserede sig i fremstilling af forskellige typer rullende materiel, herunder motorvogne, der blev brugt i både bymæssig og regional transport.

Duewag-motorvogne var kendt for deres innovative design og teknologiske fremskridt. De anvendte letvægtskonstruktioner og moderne trækkraftsystemer, hvilket gjorde dem både effektive og økonomiske i drift. Designfilosofien bag Duewag's materiel lagde vægt på høj passagerkomfort, pålidelighed og nem vedligeholdelse.

Teknologi og Funktionalitet

Duewag-motorvogne var typisk udstyret med kraftfulde og økonomiske Daimler-Benz dieselmotorer samt hydromekaniske Voith-gearkasser. Afhængigt af kundens behov og anvendelsesområdet blev der anvendt både traditionelle dieselmotorer og elektriske drivsystemer.

Kapaciteten og det indre layout i Duewag's motorvogne var designet til at opfylde kravene i den offentlige transportsektor. De var ofte udstyret med rummelige passagerområder og fleksible sidde-/ståområder, hvilket gjorde dem ideelle til både bymæssig og regional drift.

Udbredelse og Anvendelse

Duewag-motorvogne blev bredt anvendt i hele Tyskland og i mange andre lande, hvor de fungerede som rygraden i mange offentlige transportsystemer. Deres alsidighed gjorde dem velegnede til en række forskellige transportopgaver, lige fra bysporvogne til regionale togforbindelser.

Specifikt information om DSB FL 7903

Scandia stod for indretningen af dieselmotorvogn, som havde byggenr: 30053 hos Scandia.


Links til supplerende læsning:

en.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra FL - Duewag motormellemvogn)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra FL - Duewag motormellemvogn)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra FL - Duewag motormellemvogn)


Stamdata for DSB FL 7903

Byggeår1984
Byggenummer87.315
FabrikantDuewag
ModelDSB Litra FL - Duewag motormellemvogn
Antal indkøbt5
KarrosseriStål
Tjenestevægt18.000 kg
Hastighed MAX80 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere17.530 mm
AkselafstandBogietapafstand 11.500 mm og bogieakselafstand 2.000 mm.
Antal pladser40 pladser og 8 klapsæder i flexrum.
Døre pr. side2
Antal toiletter1
Antal flexområder1
Monteret komfortudstyrOliefyr


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB FL 79031984.09.172010Danske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
DSB FL 79032010DSB FL 7903 blev ophugget af Stena i Helsingør i oktober 2010.
DSB FL 79032007.01.01DSB FL 7903 blev udrangeret og henstillet i Helsingør.
DSB FL 79031984.09.17DSB FL 7903 blev leveret af Düsseldorfer Waggonfabrik AG, bedre kendt som Duewag til DSB.


DSB FL 7903 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB FL 7901198487.313Ophugget
DSB FL 7902198487.314Ophugget
DSB FL 7903198487.315Ophugget
DSB FL 7904198487.316Ophugget
DSB FL 7905198487.317Ophugget